Młodsi użytkownicy uciekają z Facebooka do Instagrama i Snapchata

Wśród brytyjskiej i amerykańskiej młodzieży i młodych dorosłych zwalnia przyrost nowych użytkowników Facebooka - wynika z badania ośrodka eMarketer. Młodsi użytkownicy przerzucają się na Snapchata i Instagrama.

Twórcy raportu zbadali dwie grupy wiekowe użytkowników mediów społecznościowych – 12-17 lat oraz 18-24 lata. Według ich szacunków, wzrasta liczba użytkowników Snapchata i Instagrama, co sugeruje, że w tych grupach mniej popularny jest Facebook.

W 2017 roku liczba użytkowników Facebooka wzrosła o 2,4 proc. do 172,9 mln osób, co jest liczbą nieznacznie wyższą niż przewidywano. Wynika to z wyższej liczby nowych użytkowników w starszych grupach wiekowych.

Według szacunków eMarketera, w USA w tym roku do Facebooka dołączy około 16,5 mln nowych użytkowników w wieku 12-17 lat, czyli o 3,4 proc. mniej niż w 2016. W Wielkiej Brytanii spadek w analizowanej grupie wyniesie zaś 2,8 proc.

Autorzy raportu podają, że w Stanach Zjednoczonych najwięcej młodych użytkowników dołączy w tym roku do Snapchata – aż 41,4 mln (dane z przedziałów wiekowych 0-11, 12-17, 18-24). Do Facebooka dołączy 41,1 mln, a do Instagrama – 27,7 mln użytkowników z trzech branych pod uwagę grup wiekowych.

W poszczególnych przedziałach różnice są bardziej widoczne - grupa nastolatków od 12 do 17 lat w tym roku najczęściej wybierze Snapchata (15,8 mln), Facebooka (14,5 mln) i Instagrama (4,2 mln). Nieco mniejsze różnice liczbowe występują w grupie młodych dorosłych (od 18 do 24 lat). Według raportu, na Snapchata zdecyduje się 24,4 mln osób, na Facebooka 23,5 mln a na Instagrama 22,1 mln nowych użytkowników.

- Obserwujemy, że młodsze grupy migrują na Snapchata i Instagrama. Obie platformy trafiają do nich, komunikując się obrazami. Poza tymi młodymi, którzy już odeszli, reszta ma wrażenie, ze Facebook jest mniej angażujący – dlatego też rzadziej się logują i spędzają w serwisie swój czas - twierdzą autorzy opracowania z firmy eMarketer.

Autorzy raportu w części poświęconej Snapchatowi w Stanach Zjednoczonych sugerują, że w tym roku liczba nowych użytkowników tej platformy wzrośnie o 25,8 proc. do 79,2 mln osób miesięcznie. Aż 19,2 proc w tej grupie będą stanowiły osoby w wieku 18-24 lat. Podobnie wyglądają prognozy dla Instagrama - platforma będzie rosła w tempie 23,8 proc., miesięcznie przybędzie jej 85,5 mln nowych użytkowników. Instagram powiększy swoją grupę odbiorców o 19 proc. wśród dzieci poniżej 12 roku życia oraz o 8,8 proc. w grupie 12-17 lat.

Twórcy opracowania przyjrzeli się również popularności Instagrama oraz Snapchata w Wielkiej Brytanii. W 2017 roku już ponad jedna czwarta Brytyjczyków korzysta z tej platformy – miesięcznie 16,7 mln osób. W porównaniu z rokiem ubiegłym to wzrost o 34,8 proc. Ze Snapchata korzysta 21,1 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii – miesięcznie daje to około 14 milionów logowań.

Z porównaniu z serwisem Marka Zuckerberga obie platformy są znacznie słabsze. Z Facebooka korzysta ponad 32,5 mln Brytyjczyków miesięcznie, co stanowi 48,9 proc. populacji.

- Facebook wciąż rządzi w social mediach - przyznaje Bill Fisher, analityk eMarketer. - Ale młodzi Brytyjczycy zwracają się ku Snapchatowi. Oczywiście, należący do Facebooka Instagram niweluje te straty, w dłuższym czasie platforma ta ma dobre perspektywy rozwoju, lepsze niż nawet Snapchat - komentuje Bill Fisher.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/snapchat-wprowadza-okulary-spectacles-na-nowe-rynki-wyprzedzaja-konkurencje-za-chwile-skopiuje-ich-facebook ##

Z Facebooka korzysta na świecie 2 miliardy użytkowników miesięcznie. W II kwartale 2017 roku przychód serwisu osiągnął 9,32 mld dol., firma zanotowała zysk netto w wysokości 3,89 mld.

Z należącego do Facebooka Instagrama miesięcznie korzysta na całym świecie ponad 700 mln użytkowników.

Jak wynika z raportu ComScore największą liczbę użytkowników Snapchata stanowią osoby w wieku 18-24 lata, nadal rośnie liczba użytkowników w grupie 25-34 lata.

jd