W ub.r. wpływy Telewizji Polskiej z abonamentu zmalały o 10 proc., a z reklam - o 5 proc.

Telewizja Polska w ub.r. zanotowała 872 mln zł wpływów reklamowych (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). Te drugie środki stanowiły 24,9 proc. wszystkich przychodów nadawcy.

Telewizja Polska w sprawozdaniu, w którym podała swoje wybrane dane finansowe za 2016 rok, spadek wpływów z reklam uzasadnia pogarszającą się koniunkturą na rynku reklamy telewizyjnej. - W 2016 roku obserwujemy systematyczne spowolnienie dynamiki wydatków reklamodawców na telewizję. W czwartym kwartale 2016 roku rynek reklamy telewizyjnej zanotował spadek dynamiki obrotów - uzasadnia nadawca.

W ub.r. wpływy reklamowe TVP po raz drugi przez ostatnie 10 lat zmalały poniżej 900 mln zł - pierwszy raz nastąpiło to w 2012 roku (wtedy te przychody wyniosły nieco mniej niż w ub.r. - 864 mln zł). W sprawozdaniu firma skarży się na „dyskryminację prawno-ekonomiczną”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-kurski-doszlismy-do-sciany-brak-finansowania-oznacza-zwijanie-tvp ##

- Spółka nie może na równi konkurować o budżety reklamowe, gdyż ze względu na brak możliwości przerywania programów reklamami nie jest w stanie zaoferować takiego samego produktu, jak stacje komercyjne. Sytuacja finansowa zmusza publicznego nadawcę do maksymalnego wykorzystywania czasu reklamowego również w kanałach tematycznych, mimo że odbywa się to kosztem komfortu widzów - opisuje TVP.

Przychody Telewizji Polskiej z abonamentu radiowo-telewizyjnego wyniosły w ub.r. 365,5 mln zł, o 38,7 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 9,6 proc. w dół).

Rekordowo niskie wpływy z tego tytułu nadawca miał w latach 2010-2013 - poniżej 300 mln zł rocznie, a w 2011 roku zaledwie 205 mln zł.

W ub.r. wpływy z abonamentu RTV stanowiły 24,9 proc. wszystkich przychodów Telewizji Polskiej. To o 0,9 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.

W 2010 i 2011 roku zaledwie po 12 proc. wpływów TVP pochodziło z abonamentu RTV.

TVP informuje, że niski udział abonamentu w przychodach związany jest głównie z: niską ściągalnością środków oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat, relatywnie niską stawką opłaty abonamentowej (w porównaniu z krajami Europy Zachodniej) oraz nieproporcjonalnie niskim (w stosunku do kosztów działalności i praktyką innych krajów) udziałem TVP w łącznych wpływach abonamentowych.

W 2016 roku największe wykonanie wpływów reklamowych nastąpiło w lutym (ponad 100 mln zł) i styczniu (prawie 50 mln zł). W pozostałych miesiącach wartość ta oscylowała wokół 20 mln zł.

Wysokość abonamentu RTV w Polsce w zeszłym roku wyniosła 258 zł. Była to jedna z niższych wartości na tle innych wybranych krajów europejskich.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowy-abonament-rtv-od-2018-roku-6-zl-miesiecznie-od-platnikow-pit-cit-i-krus ##

Według stanu na 31 grudnia 2016 roku tylko 8,2 proc. gospodarstw domowych wypełniło obowiązek ustawowy i terminowo opłaciło abonament radiowo-telewizyjny. Jest to najwyższa wartość od 2011 roku, kiedy to abonament RTV opłaciło 8,4 proc. gospodarstw.

Z roku na rok spada liczba tych gospodarstw, które uchylają się od opłaty, rejestracji lub zalegają z opłatą powyżej 3 miesięcy (z 72,3 proc. w 2011 roku do 66 proc. w 2016 roku). Rośnie jednak liczba tych gospodarstw, które są zwolnione z opłat RTV (z 18,6 proc. w 2010 roku do 25,8 proc. w 2016 roku).

W 2016 roku najwięcej TVP wydała na główne anteny:  TVP1 - 405 mln zł i TVP2 - 299 mln zł. Budżet TVP Info wyniósł 127 mln zł, a TVP3 i oddziałów regionalnych - 225 mln zł.

Spośród stacji telewizyjnych Telewizji Polskiej w największym stopniu z abonamentu finansowane były TVP Historia - 65,4 proc. i TVP ABC (49,3 proc.).  Natomiast w najmniejszym stopniu abonament wspierał funkcjonowanie głównych stacji TVP1 (22,1 proc.) i TVP2 (28,1 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wyniki-finansowe-polskie-radio-w-2016-roku-wzrosly-wplywy-z-abonamentu-i-agencji-reklamy ##

W 2015 roku przychody komercyjne TVP wyniosły 902 mln zł, a spółka zanotowała 36,6 mln zł straty netto.

tw / mk