Multiscreening powszechny wśród internautów, w górę shifting (infografika)

Multiscreening, czyli zjawisko korzystania z wielu ekranów jednocześnie, dotyczy już blisko 70% użytkowników internetu. Głównym ekranem dzielonym z innymi wciąż pozostaje telewizor, ale coraz bardziej na znaczeniu zyskują urządzenia mobilne - wynika z badania Mindshare Polska.

Polscy internauci podczas oglądania telewizji najchętniej korzystają z telefonu komórkowego (48%) lub laptopa (43%). Na smartfonie najczęściej odwiedzają portale społecznościowe (21%) oraz przeglądają ogólne wiadomości w internecie (20%). W przypadku laptopa, korzystanie z social media schodzi na drugi plan, a bardziej powszechne są takie działania jak sprawdzanie wiadomości (29%) oraz wyszukiwanie różnego typu treści w sieci (26%).

Częstotliwość i regularność korzystania z urządzeń w trybie wieloekranowym zyskuje na intensywności. Widoczny jest również wzrost znaczenia smartfonów w tym obszarze. W latach 2013–2014 na pierwszym miejscu plasowało się korzystanie z urządzeń w parze telewizor + laptop, a teraz na prowadzenie wysuwa się telewizor i smartfon.

Coraz częściej (39% badanych) zdarza się, że czynności wykonywane na "drugim" ekranie łączą się z treściami emitowanymi w telewizji. Zauważalne jest np. robienie zakupów przez internet w nawiązaniu do tego co jest akurat prezentowane w telewizji, czy komentowanie nadawanych treści w social media (27%). Już blisko co piąty badany szuka w sieci informacji o produktach, które właśnie zobaczył w reklamie.

Multiscreening jest zjawiskiem, które występuje najczęściej wśród osób młodych, do 24. roku życia. Ta grupa internautów jest bardziej otwarta na nowe rozwiązania oraz częściej niż starsi korzystają oni z portali społecznościowych (55%) i komunikatorów (49%) podczas oglądania telewizji.

W ramach badania analizie poddano także zjawisko shiftingu, czyli wykorzystywania urządzeń jedno po drugim do tego samego celu. Obecnie dotyczy ono ponad połowy badanych (55%), a co trzeciemu internaucie zdarza się robić to regularnie. Najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami w ramach shiftingu są telefon i komputer. Z tego ostatniego w taki sposób korzysta ponad 20% internautów i występuje ono zarówno jako pierwsze, jak i kolejne urządzenie. Z kolei smartfon/telefon komórkowy dla większości badanych (17%) jest drugim lub kolejnym urządzeniem.

Badanie "Multiscreening" zostało przeprowadzone przez dom mediowy Mindshare Polska w październiku 2015 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews), tj. ankiet realizowanych na panelu internetowym. Próba badawcza to 1000 użytkowników sieci w wieku 15-54 lat. Internauci byli pytani o korzystanie z następujących urządzeń: telewizora, laptopa, smartfona, komputera stacjonarnego, tabletu, Smart TV, konsoli do gier, czytnika do e-booków oraz phabletu, jak również o cel ich używania.

km

km