Polkomtel i Natur Produkt Zdrovit o ponad jedną trzecią więcej na reklamy, w dół Unilever i Lidl (top10)

Wśród największych reklamodawców mediów tradycyjnych jedenastu miesięcy br. tylko dwóch - Lidl Polska i Unilever Polska - marketerów obniżyło swoje budżety w skali roku. Największe wzrosty wydatków osiągnęły natomiast Polkomtel i Natur Produkt Zdrovit.

Media tradycyjne (bez internetu) od stycznia do listopada br. zarobiły na reklamach 29,5 mld zł, czyli 3,5 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2016 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl w oparciu o dane Kantar Media (cennikowe, netto, bez rabatów).

Niezmienna pozostaje ścisła czołówka największych reklamodawców. Pozycję lidera utrzymuje Aflofarm Farmacja Polska z wydatkami w wysokości 1,87 mld zł. To o 9,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Drugie miejsce należy do dystrybutora filmowego Kino Świat, który zwiększył nakłady na reklamę w skali roku o 21,9 proc., do 795,8 mln zł. Trzecią lokatę zajmuje Lidl Polska - mimo że ta sieć dyskontów w omawianym okresie wydała 5,7 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-online-wrazliwa-na-stan-gospodarki-w-2018-roku-wydatki-reklamowe-wyzsze-o-9-procent ##

Wśród pozostałych marketerów z zestawienia dwie firmy zanotowały największe wzrosty wydatków. Polkomtel zwiększył budżet o 37,4 proc. w skali roku - z 294,9 do 405,2 mln zł. Z kolei nakłady reklamowe firmy Natur Produkt Zdrovit wzrosły o 36,9 proc. - z 274,5 do 375,7 mln zł. Ta firma w ostatnim czasie przedłużyła współpracę w zakresie planowania i zakupu mediów z domem mediowym Havas Media.

21,6 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. wydała w okresie od stycznia do listopada br. firma Terg, która przeznaczyła na promocję w tradycyjnych mediach 375,2 mln  zł.

Ferrero Polska wydało w tym roku 477,3 mln zł (wzrost o 16,8 proc.), a Volkswagen Group Polska – 386,5 mln zł (wzrost o 12,9 proc.). Na reklamach USP Zdrowie media zarobiły 379,5 mln zł (wzrost o 10,8 proc.).

Z kolei Unilever Polska zredukował wydatki rok do roku o 12 proc., z 429 do 377,6 mln zł.

Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych

(cennikowo, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-XI 2016

I-XI 2017

zmiana proc.

AFLOFARM FARMACJA POLSKA

1 711 839 806 zł

1 872 160 783 zł

9,4

KINO ŚWIAT

652 637 861 zł

795 776 483 zł

21,9

LIDL

630 021 875 zł

593 992 406 zł

-5,7

FERRERO POLSKA

408 844 449 zł

477 334 832 zł

16,8

POLKOMTEL

294 915 073 zł

405 231 353 zł

37,4

VOLKSWAGEN GROUP POLSKA

342 271 032 zł

386 495 014 zł

12,9

USP ZDROWIE

342 578 183 zł

379 512 607 zł

10,8

UNILEVER POLSKA

428 977 489 zł

377 617 610 zł

-12

NATUR PRODUKT ZDROVIT

274 536 406 zł

375 729 942 zł

36,9

TERG

308 429 395 zł

375 182 479 zł

21,6

wszyscy reklamodawcy

28 495 420 530 zł

29 505 426 373 zł

3,5

bg