Mniej reklam napojów energetycznych, Red Bull liderem, Black mocno w górę

W ub.r. producenci napojów energetycznych znacząco ograniczyli wydatki na reklamy w tradycyjnych mediach. Cięcia dotyczyły wszystkich, poza radiem, kanałów. Z czołówki największych reklamodawców tylko Red Bull wydał w skali roku mniej, a marka Black zwiększyła nakłady reklamowe niemal o 100 proc.

Producenci napojów energetycznych wydali w 2016 roku na reklamę w mediach tradycyjnych (poza internetem) 46,6 mln zł, czyli 11,1 proc. mniej niż w roku 2015 - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).

Niemal 60 proc. wydatków reklamowych całej tej branży (27,8 mln zł) trafiło do telewizji. Było to jednak 14,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Oprócz telewizji, także w pozostałych mediach producenci energetyków wydali mniej (poza radiem). W gazetach ich wydatki w skali roku spadły o 49,3 proc. (do 364,2 tys. zł), w magazynach o 17,6 proc. (do 564,7 tys. zł), na outdoorze – o 55,5 proc. (do 2,4 mln zł), a w kinach – o 14 proc. (do 7,3 mln zł).

Więcej reklam energetyków w omawianym okresie było w radiu. Marketerzy z tej kategorii wydali w stacjach radiowych w ub.r. nieco ponad 8 mln zł, czyli 83,4 proc. więcej niż w 2015 roku.

Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów energetycznych (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2015

2016

zmiana proc.

Telewizja

32 577 221 zł

27 833 744 zł

-14,6

Radio

4 386 435 zł

8 042 855 zł

83,4

Gazety

718 550 zł

364 210 zł

-49,3

Magazyny

685 500 zł

564 666 zł

-17,6

Outdoor

5 486 109 zł

2 442 478 zł

-55,5

Kina

8 484 986 zł

7 300 372 zł

-14

Indoor

140 800 zł

86 800 zł

-38,4

Razem

52 479 601 zł

46 635 125 zł

-11,1

Największym reklamodawcą wśród energetyków była, podobnie jak rok wcześniej, marka Red Bull. Mimo zredukowania wydatków o 3,9 proc. rok do roku utrzymała pozycje lidera z wydatkami w wysokości 21,8 mln zł. W swoich ubiegłorocznych kampaniach Red Bull reklamował się w spotach, w których wskazywał na konkretne sytuacje spożywania napojów energetycznych (np. w czasie pracy czy podczas jazdy samochodem).

Druga lokata na reklamowym podium należała do produkowanego przez Maspex Wadowice Tiger Energy Drinka. Na reklamy tej marki jej producent wydał 15,9 mln zł, czyli 12,8 proc. więcej niż w 2015 roku. Maspex w komunikacji marki Tiger stawiał na młodzież i reklamował swój napój akcją pod hasłem „przeTiger”.

Największą dynamikę wydatków na reklamę miał w czołówce należący do firmy FoodCare energetyk Black Energy Drink. Firma na jego reklamy przeznaczyła w 2016 roku 6,7 mln zł, czyli 97,4 proc. więcej niż w 2015 roku. W ub.r. FoodCare ogłosił konkurs na hasło reklamowe dla marki Black, w którym nagrodą było 10 tys. dolarów. Firma przeprowadziła też największą w historii marki Black kampanię reklamową pod hasłem „I możesz więcej”.

W ostatnich tygodniach w kategorii napojów energetycznych zadebiutował nowy napój - Zenek Energy Drink produkowany przez Just Food Polska. Promuje Zenon Martyniuk, gwiazda disco polo i lider zespołu Akcent. Zdaniem ekspertów z agencji reklamowych reklamy tego napoju, w których występuje Martyniuk, są słabo zrealizowane i żenujące.

Najwięksi reklamodawcy wśród napojów energetycznych (top 3)

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2015

2016

zmiana proc.

RED BULL

22 681 991 zł

21 798 298 zł

-3,9

TIGER ENERGY DRINK

14 058 061 zł

15 852 035 zł

12,8

BLACK ENERGY DRINK

3 417 094 zł

6 746 567 zł

97.4

Razem

52 479 601 zł

46 635 125 zł

-11,1

bg