nc+ musi zwrócić klientom pieniądze. Wysokość odszkodowania "tajemnicą przedsiębiorstwa"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował w postępowaniu, że część byłych i obecnych abonentów platformy nc+ otrzyma zwrot poniesionych kosztów lub możliwość bezpłatnego korzystania z usług. ITI Neovision zobowiązała się do rekompensaty publicznej.

Rekompensata dotyczy konsumentów, wobec których spółka stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe przy zawieraniu lub przedłużaniu umów na odległość. Uprawnione do rekompensaty będą klienci (lub byli klienci), którym przedsiębiorca nie uznał prawa do odstąpienia od kontraktu.

Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w grudniu 2015 r. m.in. po skargach konsumentów.  Wykazało ono, że mogło dojść do nieprawidłowości przy zawieraniu lub przedłużaniu umów zawieranych na odległość, głównie przez telefon.

Przedłużenie umowy na odległość

W świetle ustawy o prawach konsumenta przedłużenie umowy traktowane jest jak zawarcie nowej umowy. Zgodnie z przepisami, konsumentowi w obu tych przypadkach przysługuje 14 dni na bezpłatne odstąpienie od kontraktu. Rozpoczęcie korzystania z usług przed upływem tego terminu musi nastąpić na wyraźne żądanie klienta. Początek oglądania telewizji nie oznacza utraty prawa do rezygnacji, jednak konsument musi ponieść koszty korzystania z usługi - do dnia wycofania się z umowy.

- Tymczasem z informacji konsumentów, analizy rozmów sprzedażowych i procedur wewnętrznych przedsiębiorcy wynika, że ITI Neovision rozpoczynała świadczenie usług bez wyraźnej zgody konsumentów. Ponadto wprowadzała w błąd twierdząc, że początek korzystania z usług oznacza brak możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Spółka stała na stanowisku, że usługa dostępu do telewizji stanowi dostarczanie treści cyfrowych, które objęte jest wyjątkiem ustawowym - tłumaczy UOKiK.

Urząd ustalił również, że w latach 2013-2014 spółka w ogóle nie informowała części konsumentów o możliwości rezygnacji z kontraktu oraz nie dostarczała w terminie potwierdzenia zawarcia lub zmiany warunków umów.

Działania ITI Neovision były niekorzystne w szczególności dla konsumentów, którzy nie mogli odstąpić od umowy, choć powinni mieć do tego prawo. Mogli wypowiedzieć kontrakt, co oznaczało konieczność zwrotu przedsiębiorcy przyznanej przy zawieraniu umowy ulgi lub kontynuowali umowę wbrew własnej woli.

Spółka ITI Neovision zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz rekompensaty dla konsumentów. W ciągu 6 miesięcy będzie musiała przyznać byłym i obecnym abonentom określone korzyści.

Rekompensata dla byłych i obecnych klientów

Przy braku wyraźnej zgody na rozpoczęcie świadczenia usług lub braku możliwości odstąpienia od umowy po rozpoczęciu korzystania z telewizji (dotyczy osób, których reklamacje rozpatrzono negatywnie), obecni abonenci będą mogli bezpłatnie korzystać z dotychczasowych usług przez 6 miesięcy oraz otrzymają promocyjną ofertę. Byli klienci, jeżeli rozwiązali umowę przed terminem, mogą liczyć na zwrot kosztów rezygnacji z kontraktu oraz kwoty jaką wcześniej zapłacili za korzystanie z telewizji. Jeżeli nie rozwiązali umowy przed jej zakończeniem - dostaną z powrotem pieniądze za ostatnie 6 miesięcy korzystania z usług ITI Neovision.

Brak informacji o prawie odstąpienia od umowy, od marca 2013 do lipca 2014 r. (dotyczy osób, których reklamacje rozpatrzono negatywnie) - obecni abonenci będą mogli bezpłatnie korzystać z dotychczasowych usług przez 3 miesiące, natomiast byli klienci dostaną zwrot kosztów za ostatnie 3 miesiące opłacania abonamentu.

Jeżeli w okresie od marca 2013 do lipca 2014 r. konsumenci otrzymali potwierdzenie zawarcia umowy dopiero po złożeniu reklamacji, będą mogli bezpłatnie korzystać z dotychczasowych usług przez 3 miesiące (obecni klienci) lub otrzymają zwrot kosztów za ostatnie 3 miesiące korzystania z usług spółki (byli abonenci). Jeśli otrzymali umowę po terminie, ale nie musieli kontaktować się w tym celu ze spółką - wówczas dostaną bezpłatny dostęp do wybranych usług na określony czas (obecni abonenci), lub promocyjną ofertę (byli klienci).

Do czasu zmiany praktyki ITI Neovision zobowiązała się również do uwzględniania reklamacji konsumentów, których nieprawidłowo poinformowała o braku możliwości odstąpienia od umowy ze względu na rozpoczęcie świadczenia usług i odmówiła im prawa do rezygnacji z kontraktu w ciągu 14 dni.

Po wykonaniu zobowiązania spółka będzie musiała złożyć do UOKiK sprawozdanie z realizacji swoich działań.

- Zamiast kary finansowej płatnej do budżetu państwa jest konieczność rekompensaty publicznej dla pokrzywdzonych konsumentów. Ile będzie to kosztowało spółkę niestety nie możemy podać, ponieważ ta informacja została zastrzeżona przez ITI Neovision jako tajemnica przedsiębiorstwa - informuje Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski, z biura prasowego UOKiK.

Na koniec 2016 roku platforma nc+ miała 2,12 mln abonentów, tyle samo co na koniec 2015 roku. Z kolei przychody firmy zwiększyły się o 1,8 proc. do 492 mln euro.

łb