NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

W ostatnich miesiącach NK.pl odwiedzało jedynie ok. 9 mln internautów, czyli ponad 3 mln mniej niż w szczycie popularności serwisu. - Model spotkania ze znajomymi z dawnych lat musiał się wyczerpać - komentuje Paweł Karaś.

Dane z Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że w lipcu br. NK.pl po raz pierwszy od wiosny 2009 roku odwiedziło mniej niż 10 mln użytkowników, a we wrześniu br, - już tylko nieco ponad 9 mln real users. Tymczasem rok wcześniej serwis miał 2,5-3 mln użytkowników więcej.

Największą popularność NK.pl (do wiosny 2010 roku funkcjonująca pod nazwą i adresem Nasza-klasa.pl) notowała od kwietnia 2010 roku do kwietnia 2011, kiedy serwis każdego miesiąca (z jednym wyjątkiem) odwiedzało ponad 12 mln internautów. Rekordowy zasięg - 12,3 mln real users - portal osiągnął w styczniu i kwietniu 2011 roku.

W tamtym okresie Nasza-klasa.pl była drugą, po Google, najczęściej odwiedzaną stroną internetową w Polsce. Tymczasem obecnie NK.pl jest w drugiej piątce adresów najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów, a w rankingu witryn właśnie wypadła z pierwszej dziesiątki (zobacz szczegółowe dane).

NK.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius)
WIRTUALNEMEDIA.PL real userszasięg
IX 20129 024 43446,44%
VIII 20129 227 53747,45%
VII 20129 736 62149,99%
VI 201210 309 73652,71%
V 201210 378 93753,29%
IV 201210 993 14556,44%
III 201210 819 52055,81%
II 201210 761 26055,77%
I 201211 246 10258,66%
NK.pl w 2011 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 201111 181 29658,51%
XI 201111 232 67458,92%
X 201111 048 47758,24%
IX 201111 623 71561,78%
VIII 201112 186 29565,07%
VII 201111 903 92863,37%
VI 201111 768 47162,24%
V 201111 573 39461,29%
IV 201112 333 37364,86%
III 201112 007 36464,27%
II 201112 028 52564,92%
I 201112 310 58567,58%
NK.pl/Nasza-Klasa.pl w 2010 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 201012 241 19666,85%
XI 201011 896 47065,20%
X 201012 203 43466,91%
IX 201012 042 53667,54%
VIII 201012 186 34468,27%
VII 201012 108 49568,58%
VI 201011 559 07465,67%
V 201012 017 95968,64%
IV 201012 166 28568,36%
III 201011 810 88966,61%
II 201011 408 3348,00%
I 201011 390 82266,17%
Nasza-Klasa.pl w 2009 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 200910 894 62663,29%
XI 200911 247 03664,91%
X 200911 109 02865,70%
IX 200911 678 54169,98%
VIII 200911 599 34069,47%
VII 200911 664 93169,72%
VI 200911 640 46869,63%
V 200911 560 63869,50%
IV 20099 384 63256,99%
III 20099 403 51557,14%
II 20099 230 43057,31%
I 20099 188 28858,47%


Spadek popularności NK.pl widać również w badaniu Nettrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC. W 2009 i pierwszej połowie 2010 roku nazwę Nasza-klasa.pl rozpoznawało ponad 40 proc. polskich internautów, natomiast obecnie markę NK.pl kojarzy jedynie 23-25 proc. z nich. W 2009 roku serwis regularnie odwiedzało ok. 60 proc. wszystkich użytkowników sieci, podczas gdy w ostatnich miesiącach robi to tylko ok. 40 proc. internautów.

NK.pl/Nasza-Klasa.pl w badaniu Nettrack
 WIRTUALNEMEDIA.PLznajomość spontanicznaodwiedzenie w ciągu miesiąca
VI - VIII 201222,6%39,7%
IV - VI 201224,1%40,4%
I - III 201225,3%44,2%
VII - IX 201124,7%44,7%
I - VI 201125,9%48,8%
XII 2010 - II 201129,3%51,2%
VI - VIII 201031,2%51,0%
II - IV 201042,5%57,9%
X - XII 200943,0%60,0%
VIII - X 200942,8%61,1%
III - V 200942,1%61,1%
XII 2008 - II 200940,6%61,2%


Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? - Popularność serwisu jeszcze jako Naszej Klasy, była budowana na wielkim hype’ie chęci spotkania ze znajomymi z dawnych lat. Taki model musiał się w końcu wyczerpać - odpowiada Paweł Karaś, sales director w agencji Mint Media. - Nasza Klasa była mocno ukierunkowana na tego typu tematykę i, moim skromnym zdaniem, w pewnym momencie zabrakło pomysłu, co dalej. Nie pomyślano, jak przetransformować miejsca spotkań znajomych z dawnych lat w model codziennej komunikacji, do której idealnie nadaje się Facebook - dodaje Karaś. Piotr Pal, strategy planner z agencji Opcom, zauważa, że na NK.pl w przeciwieństwie do Facebooka nie ma dolnego limitu wieku do założenia konta, a dodatkowo sporo grupę użytkowników stanowią osoby starsze, mniej chętne do zmian. - Ogromny wzrost popularności Facebooka w Polsce w ostatnim czasie spowodowany jest faktem, że swoją aktywność do tego serwisu przeniosło z NK.pl pierwsze pokolenie, dla którego „internet był zawsze”. Niewykluczone, że większość z nich przeszło na Facebooka, podążając za swoimi znajomymi, dla których NK.pl była od zawsze „serwisem dla starszaków” - uważa Pal.

Według obu naszych ekspertów nie należy jednak wykreślać już NK.pl z mapy polskich serwisów społecznościowych. - NK.pl ma wciąż bardzo dużą liczbę real users, dużą grupę zarejestrowanych użytkowników i bardzo dużą liczbę odsłon. Serwis wciąż się rozwija, wprowadza nowe projekty i szuka swojego nowego miejsca na polskim rynku - podkreśla Paweł Karaś. - Na pewno każda zmiana ma na celu zaadoptowanie do nowych funkcjonalności w innych serwisach społecznościowych. Zapewne NK.pl, bacznie obserwując konkurencję, próbuje wdrażać swoje rozwiązania, żeby nie zostać w tyle - opisuje. Funkcjonalności te są wprowadzane w sposób przemyślany i dostosowany do charakterystyki serwisu i jego użytkowników - dodaje Piotr Pal. - Biorąc pod uwagę mocną reprezentację najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej, nie wieszczyłbym NK.pl rychłego upadku - ocenia.

Piotr Pal zwraca uwagę, że wśród polskich użytkowników Facebooka nastąpiła „naszoklaisycyzacja”. - Świadczy o tym język, jakim się posługują, pojawienie się łańcuszków, „żebrolajków” czy nawet „żebroszerów” - wylicza. - Kilka lat temu, kiedy Facebook w Polsce był serwisem niszowym, to były główne powody dla których early adopters kasowali swoje konta na NK.pl. Szczególnie, że wielu ich znajomych podążało w ich ślady - dodaje. - Być może pojawi się wielki polski następca NK.pl? A może NK.pl ustabilizuje swoją pozycję na pewnym poziomie i będzie się dalej rozwijać, choć już nie tak rewolucyjnie jak na początku? - zastanawia się Paweł Karaś.

Tomasz Wojtas