Jarosław Sellin: jesienią nowy projekt ustawy o opłacie medialnej trafi do Sejmu

Złożenie jesienią w Sejmie projektu nowej ustawy o opłacie medialnej zapowiedział w środę wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin.

"Takie mamy też sygnały od parlamentarzystów, że są oni zainteresowani rozwiązaniem docelowym, a nie pewną protezą, którą miała być ta ustawa uszczelniająca pobór abonamentu, czyli jakby uszczelniającą egzekwowanie obecnie obowiązującego prawa" - wyjaśnił w środę w "Sygnałach dnia" w Polskim Radiu Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.

Sellin przypomniał, że nadal w Polsce obowiązuje prawo, mówiące o tym, że każdy, kto posiada odbiornik radiowy lub telewizyjny, powinien płacić abonament. "Ale tak się niestety nie dzieje od wielu lat" - ocenił.

Wiceminister zapowiedział, że jesienią w Sejmie przedstawiony zostanie nowy projekt ustawy o opłacie medialnej.

"Myślę, że jesienią ją przedstawimy. To będzie ustawa o zupełnie nowym systemie zasilania mediów publicznych specjalną opłatą medialną, bardzo szeroko dedykowaną, jeśli chodzi o płatników" - powiedział wiceminister.

Jak wyjaśnił, opłata medialna miałaby by być pobierana raz w roku, bądź raz na miesiąc - nie zostało to jeszcze przesądzone - przy okazji rozliczania podatku PIT, CIT i KRUS.

"Ustawa, która przy okazji ściągania podatku PIT, CIT i KRUS, będzie też pobierać (opłatę medialną - red..) raz do roku albo raz na miesiąc - zobaczymy, jakie tutaj rozwiązanie będzie lepsze, raczej raz do roku" - wyjaśnił Sellin.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński stwierdził niedawno, że w takim przypadku abonament może wynosić ok. 8 zł miesięcznie.

Według informacji KRRiT na koniec 2016 r. z uiszczaniem opłat abonamentowych zalegało ponad 2 mln gospodarstw domowych, w których były zarejestrowane odbiorniki radiowe lub telewizyjne. Kwota zaległości za ostatnich pięć lat, w stosunku do których możliwa byłaby egzekucja, przekraczała 3 mld zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/multimedia-polska-traci-klientow-po-publikacji-projektu-zmian-w-abonamencie ##

W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w br. przychody abonamentowe zmaleją do 635 mln zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cyfrowy-polsat-nowe-przepisy-o-abonamencie-rtv-nowelizacja-ustawy-abonamentowej ##

PR