114 tys. widzów „Dzień dobry Polsko”. Drugi sezon morning-show z gorszymi wynikami od pierwszego

„Dzień dobry Polsko” śledziło średnio 114 tys. osób. Odcinki magazynu pokazane w sezonie 2016/2017 miały 124 tys. widzów, a w sezonie 2017/2018 morning-show gromadziło 107 tys. oglądających. TVP1 w czasie emisji programu zajęła drugie miejsce wśród stacji z tzw. „wielkiej czwórki”, przegrywając z Polsatem.

Poranny magazyn „Dzień dobry Polsko” na antenie Jedynki pokazywany był na żywo w dni powszednie pomiędzy godz. 5.55, a 7.50 w okresie od 27 lutego 2017 roku do 9 lutego 2018 roku. Został on zdjęty z anteny z powodu słabych wyników oglądalności. Decyzję podjął prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski. - „Dzień dobry Polsko” jest „błogosławioną ofiarą” sukcesu „Pytania na śniadanie”, które ostatnio bardzo urosło i nawet w Nielsenie regularnie wygrywa z „Dzień dobry TVN”. Będzie większy nacisk na poranne pasmo lifestylowe Dwójki - tłumaczył nam Kurski.

Średnia widownia wszystkich 187 odcinków audycji wyniosła 114 tys. osób. Przełożyło się to na 5,03 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 3,54 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 4,05 proc. w grupie 16-59 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Cały pierwszy sezon morning-show (liczący 74 odcinki) pokazywany w okresie od 27 lutego do 14 czerwca ub.r. (program zaczynał się wtedy o 6.00) śledziło 124 tys. osób. Przełożyło się to na 5,08 proc. udziału w 4+, 3,29 proc. w 16-49 oraz 3,66 proc. w 16-59.

Z kolei 113 odcinków drugiego sezonu „Dzień dobry Polsko” wyemitowane pomiędzy 28 sierpnia ub.r. a 9 lutego br. (początek emisji o 6.00) oglądało 107 tys. osób, co przełożyło się na odpowiednio 5 proc., 3,71 proc. i 4,31 proc. udziału. Oznacza to, że sezon do sezonu morning-show zanotowało spadek oglądalności w 4+, ale wzrosty w 16-49 i 16-59.

„Dzień dobry Polsko” pomimo względnie słabych wyników oglądalności (np. średnie dobowe udziały TVP1 w 2017 roku wynosiły odpowiednio 9,59 proc., 6,11 proc. i 7,30 proc.) podniosło wyniki oglądalności stacji w swoim paśmie względem 2016 roku. Wówczas Jedynkę w dni powszednie w paśmie od 6.00 do 7.50 śledziło 98 tys. osób, a udział stacji wynosił odpowiednio 4,34 proc., 2,96 proc. i 3,35 proc.

Najwięcej widzów zgromadził odcinek z 8 marca ub.r., który zgromadził przed telewizorami 183 tys. oglądających.

TVP1 w czasie emisji wszystkich odcinków „Dzień dobry Polsko” zajęła drugie miejsce w rynku telewizyjnym wśród czterech głównych stacji. Pierwszy w tym paśmie był Polsat, pokazujący konkurencyjny program „Nowy dzień z Polsat News”, co przekładało się na 14,74 proc. udziału. Trzeci był TVN (4,55 proc. udziału; gł. „Telezakupy” i liczne programy powtórkowe), a najsłabiej z tzw. „wielkiej czwórki” wypadła TVP2 (3,57 proc.; gł. powtórki seriali).

Wśród widzów w grupach wiekowych 16-49 i 16-59 lat Jedynka wypadła najsłabiej wśród analizowanych stacji. Pierwszy też był Polsat, a dalej uplasowały się: TVN i Dwójka.

Wyniki konkurencji dla poszczególnych sezonów „Dzień dobry Polsko”.

„Dzień dobry Polsko” to morning-show, w którym przeważały tematy lifestylowe i poradnikowe. Pojawiały się również materiały i łączenia z ośrodkami regionalnymi Telewizji Polskiej, które aktywnie uczestniczyły przy pracach nad tym pasmem. W trakcie emisji „Dzień dobry Polsko” widzowie oglądać mogli trzy poranne wydania „Teleexpressu” (o 6.15, 6.45 oraz 7.15)

W pierwszym sezonie prowadzącymi porannego pasma byli dziennikarze m.in. Anna Popek, Paulina Chylewska, Maciej Kurzajewski, Katarzyna Burzyńska oraz wybrani w castingu aktorzy m.in. Anna Lucińska i Krystian Kukułka. Produkcją odcinków pierwszego sezonu wiosną 2017 roku zajmowała się firma Lulu Production, a od września ub.r. wydawanie i realizację pasma przejęła Telewizja Polska.

Audycja wróciła na antenę po wakacyjnej przerwie z całkiem nowym składem prowadzących - to twarze związane z TVP: Justyna Śliwowska i Adam Giza, Anna Wojtkowiak i Karol Gnat, a także Sylwia Dekiert i Rafał Patyra. Pojawiali się oni na antenie naprzemiennie, a rozmowy z gośćmi odbywały się przy stole, bez przemieszczania się prowadzących w studiu.

Oprócz znacznego odchudzenia składu prowadzących, TVP1 wprowadziła jesienią zmiany w formule „DDP”: zrezygnowano z części lifestylowej i poradniczej na rzecz rozmów o bieżących sprawach, nie ma też przeglądów prasy politycznej. Zmienił się również reżyser, którym został Wojciech Klata. Za zmiany w programie odpowiadał wicedyrektor Jedynki Piotr Pałka.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dzien-dobry-tvn-najchetniej-ogladane-slabe-wyniki-dzien-dobry-polsko ##

Przypomnijmy, że w przeszłości w paśmie 6.00-8.00 TVP1 emitowała poranny blok „Kawa czy herbata?”. Był to pierwszy program śniadaniowy w Polsce, zadebiutował w 1992 roku. Decyzję o zakończeniu jego realizacji w 2013 roku argumentowano spadającą oglądalnością - w sezonie 2012/2013 morning-show oglądało średnio 260 tys. widzów (14,13 proc. udziału w 4+ i 9,38 proc. w 16-49), podczas gdy sezon wcześniej było to 376 tys. osób (odpowiednio 20,54 proc. i 14,59 proc. udziału).

Michał Kurdupski