To koniec reklamy piwa w prime time? Rząd przyjął projekt nowelizacji Ministerstwa Zdrowia

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi autorstwa Ministerstwa Zdrowia. Resort po etapie konsultacji społecznych nie przyjął uwag organizacji branżowych, związków zawodowych i ministerstw. Zmiany mają wejść w życie z początkiem 2019 roku - to jedyna uwzględniona zmiana.

W Ministerstwie Zdrowia od kilkunastu miesięcy trwają prace nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Najważniejsze zmiany dotyczą ograniczeń w reklamowaniu piwa. Obecnie ich emisja w mediach (telewizja, radio, kina, teatry) dopuszczalna jest w godzinach 20-6. Resort zdrowia chce, by ten limit jeszcze ograniczyć do godzin późnonocnych - od 23 do 6 rano. 

W ubiegły czwartek Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt po konsultacjach społecznych i publicznych. Został on przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. W projekcie, mimo krytycznych uwag i sprzeciwu m.in. Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, zapisy o zakazie reklamy w tzw. prime time (od 20 do 23) zostały utrzymane.

Jedyna zmiana dotyczy daty wejścia w życie ograniczeń - ma to być 1 stycznia 2019 roku zamiast 30 czerwca 2018r. Ustawodawca nie uwzględnił natomiast uwag zgłaszanych przez inne ministerstwa, organizacje pracownicze i branżowe.

- Ubolewamy, że Ministerstwo Zdrowia nie uwzględniło krytycznych uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych przez liczne ministerstwa, m.in. finansów, rozwoju, sportu, rolnictwa i rozwoju wsi oraz podmiotów niepublicznych, w tym związki zawodowe oraz organizacje pracodawców. Pomimo braku dowodów na skuteczność proponowanego rozwiązania i wskazanych negatywnych skutków dla gospodarki, finansów publicznych i rynku pracy, projekt forsowany jest w swojej najbardziej restrykcyjnej wersji, czyli prowadzącej do faktycznego zakazu reklamy piwa w telewizji - czytamy w oświadczeniu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie, przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.

W ocenie Związku, projekt ma "charakter fasadowy", uderza w branżę piwną, jak również w powiązane z nią sektory gospodarki. W dokumencie przesłanym do naszej redakcji przedstawiciele branży piwnej argumentują, że "nie istnieje korelacja pomiędzy reklamą piwa z wzrostem konsumpcji alkoholu", a komunikacja marketingowa "jest narzędziem konkurencji pomiędzy graczami rynkowymi i informacji dla konsumentów".

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zakaz-reklamy-piwa-w-godz-20-23-w-telewzji-kinach-i-radiu-to-wiekszy-problem-dla-browarow-niz-nadawcow ##

- Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego - odpowiadali kilka miesięcy temu przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia.

W konsultacjach ustawy brało udział 40 podmiotów przede wszystkim organizacje z branży ochrony zdrowia, pracodawców i producentów piwa. Branżę marketingową reprezentował Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.

jd