Onet-RASP nadal wyprzedza Wirtualną Polskę, Interia.pl zwiększa przewagę nad Gazeta.pl (Megapanel z kwietnia)

W kwietniu br. strony Grupy Onet-RASP odwiedziło o 184,5 tys. użytkowników więcej niż serwisy Grupy Wirtualna Polska. Zdecydowanym liderem zasięgowym jest Google, który wyprzedza Facebooka i YouTube’a.

Strony Google w kwietniu br. odwiedziło 20,58 mln polskich użytkowników, o 90,1 tys. mniej niż miesiąc wcześniej, a o 703,3 tys. więcej niż rok wcześniej. W konsekwencji ich zasięg procentowy wzrósł w ciągu roku z 92,1 do 95 proc. - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zajmujący drugie miejsce Facebook w skali miesiąca zyskał 93,5 tys. użytkowników, a w skali roku - 1,21 mln. Jego zasięg w tym drugim ujęciu zwiększył się z 74,6 do 79,9 proc. W pierwszej dwudziestce wydawców oprócz Facebooka wzrosty liczby użytkowników z miesiąca na miesiąc zanotowały jeszcze tylko Mozilla.org i serwisy Cyfrowego Polsatu.

YouTube’a odwiedziło 16,37 mln polskich internautów - o 352 tys. mniej niż miesiąc wcześniej, a o 885,4 tys. więcej niż przed rokiem.


Strony czołowych pięciu polskich wydawców zanotowały w skali miesiąca spadki zasięgów, przy czym rok do roku straciły tylko Grupa Allegro-GG i Grupa Gazeta.pl. Kolejny miesiąc z rzędu Grupa Onet-RASP wyprzedziła Grupę Wirtualna Polska - tym razem o 184,5 tys. użytkowników. Strony Onet i RASP w skali roku zyskały 817,1 tys. real users (wydawca przejął w tym okresie Skąpca.pl, Opineo.pl i NK.pl), a witryny Grupy WP (która kupiła w ciągu roku Sportowefakty.pl, Domodi.pl, Homebook.pl i Grupę Money.pl) - 1,03 mln. Dodajmy, że Wirtualna Polska na przełomie maja i czerwca kupiła Open.fm, Polskąstację.pl i Grupę NexWeb Media, dzięki czemu jej zasięg od czerwca wzrośnie do ok. 17 mln użytkowników (więcej na ten temat).

Grupa Interia.pl zyskała w skali roku 274,9 tys. użytkowników, dzięki czemu wyprzedziła Grupę Gazeta.pl, która straciła ich 1,59 mln, m.in. wskutek zakończenia współpracy z należącym do Microsoftu portalem MSN (więcej o tym).

Z kolei strony Grupy Allegro-GG miały o 322,7 tys. użytkowników mniej niż miesiąc wcześniej i o 294,2 tys. mniej niż w kwietniu ub.r.


Google.pl zyskało w skali roku 825,5 tys. polskich użytkowników, a Google.com - 42,9 tys. Adresy Facebooka i YouTube’a zanotowały identyczne zmiany odwiedzalności jak całe te serwisy.

Onet.pl odwiedziło o 274,7 tys. użytkowników więcej niż w kwietniu ub.r., Allegro.pl - o 58,7 tys. więcej, a WP.pl - o 120,2 tys. mniej. Wikipedia zyskała w skali roku 359,7 tys. odwiedzających, a Interia.pl - aż 1,48 mln, natomiast Gazeta.pl straciła 2,27 mln.

Pozostałe wyniki na drugiej podstronie


Strony wszystkich czołowych wydawców objęte audytem site-centric zanotowały w skali miesiąca spore spadki liczby odsłon krajowych (rok do roku osiągnęły wzrosty, ale głównie wynikające z przejścia w połowie ub.r. na nową definicję odsłony w Megapanelu).

I tak serwisy Grupy Allegro-GG straciły w porównaniu z marcem br. 605,51 mln odsłon krajowych (11,7 proc. w dół), strony Grupy WP - 467,41 mln mniej (11,4 proc. w dół), a strony Grupy Onet-RASP - 321,11 mln (8,7 proc. w dół). Ponad 10-procentowe spadki zanotowały jeszcze Filmweb.pl, Bezuzyteczna.pl oraz strony grup ZPR Media, Ceneo.pl i Edipresse.pl.

Wzrost osiągnęły tylko serwisy Cyfrowego Polsatu (o 6,33 mln odsłon, czyli 7,2 proc.).


Skype zanotował o 260,3 tys. uruchomionych aplikacji mniej niż w kwietniu ub.r., ale i tak wyprzedził Windows Media Playera, który stracił 950,2 tys. uruchomionych aplikacji.

Komunikator GG zanotował spadek aż o 1,64 mln uruchomionych aplikacji, Winamp - wzrost o 283,4 tys., a Ipla - spadek o 332,2 tys.

Liczebność próby: N=9 692. Grupa objęta badaniem 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.


Tomasz Wojtas