Według danych od 93 firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR w ostatnim roku 54 proc. z nich zanotowało wzrost wpływów, 16 proc. - spadek, a w przypadku 12 proc. przychody się nie zmieniły.
To gorsze wyniki niż zeszłoroczne prognozy. - Pomimo sporego optymizmu na początku 2016 roku, jedynie niewiele ponad połowa firm ostatecznie zwiększyła przychody. Odzwierciedla się to również w prognozach na rok obecny. Branża ostrożniej patrzy na swoje wyniki. 64 proc. organizacji prognozuje wzrosty vs 83 proc. rok wcześniej - komentuje SAR.
Wzrost swoich przychodów w br. prognozuje 58 proc. agencji reklamowych, 50 proc. agencji eventowych oraz 40 proc. agencji mediowych
56 proc. firma zwiększyło w ostatnim roku liczę pracowników (w różnych formach prawnych), podczas gdy prognozowało to 71 proc. Spadek zanotowało 20 proc., a rok temu spodziewało się tego tylko 5 proc.
Mediana całkowitej pensji (wynagrodzenia gwarantowanego oraz premii, prowizji i honorariów zmiennych) w branży reklamowej wzrosła w ciągu roku o ponad 4 proc. SAR zaznacza, że częściowo przyczyniła się do tego zmiana próby firm objętych badaniem.
Uwzględniając tylko dane firm uczestniczących w obu badaniach, płaca gwarantowana zwiększyła się średnio o 3 proc., a płaca całkowita - o 3 proc.
Wśród stanowisk, dla którego podano przeciętne wynagrodzenia stałe, najwięcej zarabiają account directorzy (13 tys. zł), senior copywriterzy i senior art directorzy (po 11 tys. zł) oraz media managerowie (10 tys. zł).
Mediana stałych wynagrodzeń miesięcznych brutto w polskiej branży reklamowej w 2017 r. | |
Nazwa stanowiska | Pensja |
BRAND DESIGN | |
DESIGNER | 7 980 |
PROJECT MANAGER / ACCOUNT EXECUTIVE / BRAND CONSULTANT | 7 260 |
CLIENT SERVICE | |
ACCOUNT DIRECTOR | 13 000 |
ACCOUNT MANAGER | 7 100 |
ACCOUNT EXECUTIVE | 5 060 |
ACCOUNT ASSISTANT | 3 460 |
CREATIVE | |
SENIOR COPYWRITER | 11 000 |
COPYWRITER | 7 100 |
SENIOR ART DIRECTOR | 11 100 |
ART DIRECTOR | 8 000 |
GRAPHIC DESIGNER | 5 500 |
DTP OPERATOR | 6 000 |
DIGITAL | |
USABILITY DESIGNER | 5 650 |
ECONOMETRICS ANALYST | 5 750 |
RESEARCHER | 5 500 |
PROGRAMATIC SPECIALIST | 5 250 |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR | 7 500 |
PERFORMANCE SPECIALIST | 6 000 |
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER | 5 500 |
EVENT MANAGEMENT | |
EVENT MANAGER | 6 650 |
MEDIA | |
MEDIA MANAGER | 10 000 |
MEDIA PLANNER | 5 500 |
BUYER | 5 000 |
TRAINEE (Media Assistant) | 3 000 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 7 500 |
MEDIA PLANNER/BUYER | 5 500 |
PR SERVICES - EXTERNAL | |
PR MANAGER | 7 700 |
PR EXECUTIVE | 4 300 |
PRODUCTION | |
PRINT PRODUCER | 6 800 |
BROADCAST PRODUCER | 7 100 |
SEM | |
SEM TEAM MANAGER | 9 500 |
SEM SPECIALIST | 6 000 |
STRATEGY PLANNING | |
STRATEGIC PLANNER | 7 200 |
JUNIOR STRATEGIC PLANNER | 4 400 |
TRAFFIC | |
TRAFFIC SPECIALIST | 4 100 |
PERFORMANCE | |
PERFORMANCE SPECIALIST | 6 000 |
WEB ANALYST | 5 600 |
W tabelce powyżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie - dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych; dla ekspertów i konsultantów, prowadzących działalność gospodarczą, uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w złotówkach w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. Całkowity koszt płacy gwarantowanej finansowany przez pracodawcę, jest wyższy przy pracownikach etatowych (składki ZUS pokrywane przez pracodawcę). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej - czyli jest to miara przeciętnego wynagrodzenia pracowników objętych badaniem.
Na drugiej podstronie dane dotyczące średnich stawek godzinowych
Jeśli chodzi o cennikowe stawki godzinowe netto, które agencje przedstawiają klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu, to najwyższe są project team leaderów (420 zł), head of structural design (360 zł) i project managerów (350 zł).
Mediana firmowych stawek godzinowych netto w polskiej branży reklamowej w 2017 r. | |
Rodzina stanowisk/Nazwa stanowiska | Firmowe stawki godzinowe |
( mediana w PLN) | |
Project Management |
|
PROJECT TEAM LEADER (menedżer) | 420 |
PROJECT MANAGER (specjalista) | 350 |
PROJECT COORDINATOR (specjalista) | 295 |
PROJECT ASSISTANT (wsparcie) | 255 |
Brand Design |
|
DESIGNER | 180 |
JUNIOR DESIGNER | 130 |
TYPOGRAPHY SPECIALIST | 115 |
HEAD OF STRUCTURAL DESIGN | 360 |
SENIOR STRUCTURAL DESIGNER | 300 |
STRUCTURAL DESIGNER | 280 |
JUNIOR STRUCTURAL DESIGNER | 250 |
STRATEGIC PLANNER BRAND DESIGN | 260 |
HEAD OF ARTWORK & PRODUCTION Brand Design | 200 |
PRODUCTION SPECIALIST BRAND DESIGN | 160 |
JUNIOR PROJECT MANAGER / JUNIOR ACCOUNT EXECUTIVE /JUNIOR BRAND CONSULTANT | 160 |
ACCOUNT ASSISTANT BRAND DESIGN | 150 |
Creative |
|
CREATIVE GROUP HEAD | 300 |
JUNIOR COPYWRITER | 180 |
DESIGN MANAGER | 250 |
PHOTOSHOP RETOUCHER | 230 |
SENIOR PHOTOSHOP RETOUCHER | 200 |
JUNIOR PHOTOSHOP RETOUCHER | 165 |
Event Management |
|
PROJECT DIRECTOR | 225 |
ACCOUNT MANAGER | 210 |
JUNIOR EVENT SPECIALIST/MANAGER | 195 |
SENIOR CREATIVE - EVENT MARKETING | 170 |
CREATIVE - EVENT MARKETING | 140 |
W tegorocznej edycji badania wzięły udział 93 organizacje, które przekazały łącznie 4700 indywidualnych danych płacowych. Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, domów mediowych, agencji brand design oraz agencji eventowych, przeprowadziła na zlecenie SAR firma Willis Towers Watson Polska.
tw
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pensje-w-branzy-reklamowej-ile-zarabia-sie-w-agencjach-reklamowych-i-domach-mediowych-13-tys-zl-dla-account-directora-11-tys-zl-dla-senior-copywritera-i-art-directora-analiza