Pensje w polskiej reklamie wzrosły o 3 proc. 13. tys. zł dla account directora, 11 tys. zł dla senior copywritera i art directora (analiza)

Przeciętne wynagrodzenia w firmach zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR wzrosły w ostatnim roku o 3 proc. Ponad połowa podmiotów deklaruje, że zwiększyła przychody i zatrudnienie. Po kilkanaście tys. zł brutto zarabiają account directorzy, senior copywriterzy, media managerowie i senior art directorzy.

Według danych od 93 firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR w ostatnim roku 54 proc. z nich zanotowało wzrost wpływów, 16 proc. - spadek, a w przypadku 12 proc. przychody się nie zmieniły.

To gorsze wyniki niż zeszłoroczne prognozy. - Pomimo sporego optymizmu na początku 2016 roku, jedynie niewiele ponad połowa firm ostatecznie zwiększyła przychody. Odzwierciedla się to również w prognozach na rok obecny. Branża ostrożniej patrzy na swoje wyniki. 64 proc. organizacji prognozuje wzrosty vs 83 proc. rok wcześniej - komentuje SAR.

Wzrost swoich przychodów w br. prognozuje 58 proc. agencji reklamowych, 50 proc. agencji eventowych oraz 40 proc. agencji mediowych

56 proc. firma zwiększyło w ostatnim roku liczę pracowników (w różnych formach prawnych), podczas gdy prognozowało to 71 proc. Spadek zanotowało 20 proc., a rok temu spodziewało się tego tylko 5 proc.

Mediana całkowitej pensji (wynagrodzenia gwarantowanego oraz premii, prowizji i honorariów zmiennych) w branży reklamowej wzrosła w ciągu roku o ponad 4 proc. SAR zaznacza, że częściowo przyczyniła się do tego zmiana próby firm objętych badaniem.

Uwzględniając tylko dane firm uczestniczących w obu badaniach, płaca gwarantowana zwiększyła się średnio o 3 proc., a płaca całkowita - o 3 proc.

Wśród stanowisk, dla którego podano przeciętne wynagrodzenia stałe, najwięcej zarabiają account directorzy (13 tys. zł), senior copywriterzy i senior art directorzy (po 11 tys. zł) oraz media managerowie (10 tys. zł).

Mediana stałych wynagrodzeń miesięcznych brutto w polskiej branży reklamowej w 2017 r.

Nazwa stanowiska

Pensja

BRAND DESIGN 

DESIGNER

7 980

PROJECT MANAGER / ACCOUNT EXECUTIVE / BRAND CONSULTANT

7 260

CLIENT SERVICE

ACCOUNT DIRECTOR

13 000

ACCOUNT MANAGER

7 100

ACCOUNT EXECUTIVE

5 060

ACCOUNT ASSISTANT

3 460

CREATIVE

SENIOR COPYWRITER

11 000

COPYWRITER

7 100

SENIOR ART DIRECTOR

11 100

ART DIRECTOR

8 000

GRAPHIC DESIGNER

5 500

DTP OPERATOR

6 000

DIGITAL

USABILITY DESIGNER

5 650

ECONOMETRICS ANALYST

5 750

RESEARCHER

5 500

PROGRAMATIC SPECIALIST

5 250

MOTION DESIGNER/ANIMATOR

7 500

PERFORMANCE SPECIALIST

6 000

WEB DEVELOPER/PROGRAMMER

5 500

EVENT MANAGEMENT

EVENT MANAGER

6 650

MEDIA

MEDIA MANAGER

10 000

MEDIA PLANNER

5 500

BUYER

5 000

TRAINEE (Media Assistant)

3 000

SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER

7 500

MEDIA PLANNER/BUYER

5 500

PR SERVICES - EXTERNAL

PR MANAGER

7 700

PR EXECUTIVE

4 300

PRODUCTION

PRINT PRODUCER

6 800

BROADCAST PRODUCER

7 100

SEM

SEM TEAM MANAGER

9 500

SEM SPECIALIST

6 000

STRATEGY PLANNING

STRATEGIC PLANNER

7 200

JUNIOR STRATEGIC PLANNER

4 400

TRAFFIC

TRAFFIC SPECIALIST

4 100

PERFORMANCE

PERFORMANCE SPECIALIST

6 000

WEB ANALYST

5 600

W tabelce powyżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla  płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie - dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych; dla ekspertów i konsultantów, prowadzących działalność gospodarczą, uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w złotówkach w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. Całkowity koszt płacy gwarantowanej finansowany przez pracodawcę, jest wyższy przy pracownikach etatowych (składki ZUS pokrywane przez pracodawcę). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej - czyli jest to miara przeciętnego wynagrodzenia pracowników objętych badaniem.

Na drugiej podstronie dane dotyczące średnich stawek godzinowych


Jeśli chodzi o cennikowe stawki godzinowe netto, które agencje przedstawiają klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu, to najwyższe są project team leaderów (420 zł), head of structural design (360 zł) i project managerów (350 zł).

Mediana firmowych stawek godzinowych netto w polskiej branży reklamowej w 2017 r.

Rodzina stanowisk/Nazwa stanowiska

Firmowe stawki godzinowe

( mediana w PLN)

Project Management

 

PROJECT TEAM LEADER (menedżer)

420

PROJECT  MANAGER  (specjalista)

350

PROJECT COORDINATOR (specjalista)

295

PROJECT ASSISTANT (wsparcie)

255

Brand Design

 

DESIGNER

180

JUNIOR DESIGNER

130

TYPOGRAPHY  SPECIALIST

115

HEAD OF STRUCTURAL DESIGN

360

SENIOR STRUCTURAL DESIGNER

300

STRUCTURAL DESIGNER

280

JUNIOR STRUCTURAL DESIGNER

250

STRATEGIC PLANNER BRAND DESIGN

260

HEAD OF ARTWORK &  PRODUCTION Brand Design

200

PRODUCTION SPECIALIST  BRAND DESIGN

160

JUNIOR PROJECT MANAGER / JUNIOR ACCOUNT EXECUTIVE  /JUNIOR BRAND CONSULTANT

160

ACCOUNT ASSISTANT  BRAND DESIGN

150

Creative

 

CREATIVE GROUP HEAD

300

JUNIOR COPYWRITER

180

DESIGN MANAGER

250

PHOTOSHOP RETOUCHER

230

SENIOR PHOTOSHOP RETOUCHER

200

JUNIOR  PHOTOSHOP RETOUCHER

165

Event Management

 

PROJECT DIRECTOR

225

ACCOUNT MANAGER

210

JUNIOR EVENT SPECIALIST/MANAGER

195

SENIOR CREATIVE - EVENT MARKETING

170

CREATIVE - EVENT MARKETING

140

W tegorocznej edycji badania wzięły udział 93 organizacje, które przekazały łącznie 4700 indywidualnych danych płacowych. Analizę  wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, domów mediowych, agencji brand design oraz agencji eventowych, przeprowadziła  na zlecenie SAR firma  Willis Towers Watson Polska.


tw