Polacy są narodem otwartym: dbamy o relacje z rodziną, szanujemy obcokrajowców i inne narodowości (raport)

Rok 2016 był intensywny pod względem wydarzeń pozytywnych i negatywnych, zarówno w kraju, jak i na świecie. Euro 2016, Światowe Dni Młodzieży, igrzyska olimpijskie w Rio, konflikt w Syrii, zamachy w Brukseli i Nicei, Brexit, czarne protesty i wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA - jaki wpływ te wydarzenia mają na postawy Polaków?

Firma badawcza Neurohm sprawdziła, czy i jaki wpływ wydarzenia mają na postawy Polaków. W styczniu br. na grupie 1201 respondentów zostało przeprowadzone badanie dotyczące otwartości Polaków. Wykorzystana metoda Biocode bazuje na czasach reakcji. Badanie miało na celu wysondowanie, co myśli polskie społeczeństwo i odkrycie prawdziwego stosunku Polaków do różnych zagadnień i problemów. Raport powstał na zlecenie Porta Drzwi.

- Od 25 lat otwieramy Polaków na świat. Na samym początku wszelkie doświadczenia designerskie pochodziły z zagranicy. Przez cały okres działalności Porta Drzwi przekazuje innowacje w swoich produktach. Z naszej technologii wyszedł produkt, który przyjęli Polacy. To także symbol otwartości przy zmianie ustrojowej - jesteśmy jednym z tych sukcesów biznesowych, które otworzyło polską gospodarkę oraz Polaków na nowe rozwiązania - opisuje portalowi Wirtualnemedia.pl Artur Pęksyk, dyrektor marketingu firmy Porta Drzwi.

Technologia Biocode polega na indywidualnym pomiarze czasu reakcji respondenta. Im szybsza odpowiedź „tak” lub „nie”, tym większa pewność postawy. Odpowiedzi deklarowane przez respondentów w badaniach są często wynikiem mody, oczekiwań społecznych bądź chęci ukrycia prawdziwych przekonań. Natomiast metoda Biocode pokazuje rzeczywiste poglądy osób badanych, dzięki czemu pracownia uzyskuje informacje o emocjonalnej pewności postaw respondentów, które są lepszym predyktorem ich późniejszych zachowań.

Neurohm zapytał Polaków o otwartość na siebie, kontakty z najbliższymi, społeczeństwo, jak również na zjawiska związane z nowymi doświadczeniami, designem i technologią. Wyniki badania pokazują, że Polacy z biegiem lat stają się coraz bardziej otwarci. Jako naród nie ograniczamy się już tylko do swojego najbliższego otoczenia, czyli rodziny i sąsiadów. Coraz bardziej otwieramy się na społeczeństwo i świat. Dbamy o relacje z rodziną i staramy się z nią spędzać jak najwięcej czasu. Dlatego staramy się oddzielić życie prywatne od pracy.

Polacy bardzo chętnie korzystają z nowych technologii, toteż ciężko z nich zrezygnować w czasie wolnym. Około 70 proc. respondentów deklaruje, że stara się ograniczyć telefon na rzecz bliskich w czasie wolnym, ale pewność tej odpowiedzi jest niska, więc jest to zaledwie deklaracja życzeniowa. Respondenci wskazywali ponadto, że są otwarci na poznawanie sąsiadów, a budowanie relacji z sąsiadami jest dla nich ważne.

Chcemy mieć w życiu coś poza pracą i rodziną, coś wyłącznie dla siebie, toteż tak ważne jest dla nas poszukiwanie własnych pasji. Możemy zaspokoić tę potrzebę między innymi poprzez realizowanie własnych pomysłów i szukanie kreatywnych rozwiązań. Pasji szukamy także w coraz bardziej rozpowszechnionej modzie na bycie fit. Neurohm przewiduje, że wzmożona promocja zdrowego stylu życia, pojawianie się nowych dziedzin sportu, a także kolejnych sportowych celebrytów spowoduje, że mimo iż Polacy jeszcze nie są do końca otwarci na dbanie o organizm, to już otwierają się na aktywne spędzanie czasu i zdrowy tryb życia. Jednak nie przekłada się to na chęć do zmiany nawyków żywieniowych.

- Obszarem, który również eksplorowaliśmy w badaniu, była nasza otwartość na społeczeństwo. I tu dzięki metodzie Biocode™ okazało się, że mamy powody do dumy. Stajemy się coraz bardziej otwarci na odmienność. Połowa respondentów szczerze przyznaje, że akceptuje związki homoseksualne - czytamy w raporcie firmy Neurohm. - Co więcej, nie jesteśmy ksenofobami i mimo obecnych czasów szanujemy inne narodowości oraz jesteśmy otwarci na ludzi innych narodowości w naszym kraju. Mamy jednak nieco obaw, jeśli chodzi o ludzi innych wyznań, co jednak nie musi świadczyć o dyskryminowaniu innych religii, ale raczej o mniejszej tolerancji na odmienne od naszego zdanie. Pokazują to wyniki badania w aspektach takich jak poszanowanie odmiennych gustów w społeczeństwie oraz osób o skrajnych poglądach - w tych obszarach nasza pewność plasuje się na umiarkowanym poziomie - zaznaczono.

Polacy nie pomagają innym wyłącznie na pokaz, aby móc pochwalić się swoją szczodrością. Badanie udowodniło, że Polacy są społeczeństwem, które chętnie pomaga i wspiera akcje charytatywne, a także zwraca uwagę na osoby niepełnosprawne.

Ponadto bez względu na wiek i płeć jesteśmy jako naród otwarci na nowe rozwiązania technologiczne i szukamy kreatywnych rozwiązań. Lubimy przebywać w nowoczesnych wnętrzach, o ile nie rażą odważnymi, żywymi kolorami, a nowoczesność nie jest wyrażana designerską stylistyką ani awangardową architekturą. Co więcej, Polacy sceptycznie podchodzą do zmian we własnej przestrzeni.

- Myślenie o innowacyjności pojawia się u nas w momencie, kiedy nasze podstawowe potrzeby są zaspokojone i poprawia się status materialny. Możemy wówczas w miarę swobodnie podejmować decyzje. Nie musimy zastanawiać się, czy wystarczy nam pieniędzy na życie tylko czy wystarczy na życie po wydaniu określonej sumy pieniędzy na upiększenie wnętrza - wyjaśnia Wirtualnemedia.pl Artur Pęksyk, dyrektor marketingu firmy Porta Drzwi.

- Jednak jest jeszcze wiele do zrobienia, a największa uwaga należy się nam, Polakom. Naszej otwartości na siebie, swoje potrzeby, poświęcony czas i podążanie według własnych przekonań. Co więcej, warto zwrócić uwagę również na otwartość na design. Tutaj mamy duże pole do pracy nad własnymi upodobaniami - nie przekonuje nas designerska stylistyka, awangardowa architektura ani odważna, żywa kolorystyka - napisano w analizie wyników.

OTWARTOŚĆ NA SIEBIE

Ponad 80 proc. Polaków jest otwartych na zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą, a także na realizowanie własnych pomysłów i poszukiwanie własnych pasji. Ponadto jesteśmy przekonani, że staramy się żyć w zgodzie z naturą, przez co coraz bardziej otwieramy się na aktywne spędzanie czasu i zdrowy tryb życia (odpowiednio 77, 73 i 64 proc. pozytywnych odpowiedzi z wysoką pewnością postawy). Polacy nie do końca jednak zwracają uwagę na swoje potrzeby.

Badanie pokazało, że musimy przede wszystkim otworzyć się na samych siebie. Mimo że zwracamy uwagę na zdrowy tryb życia, to jesteśmy średnio przekonani, że dbanie o swój organizm jest dla nas ważne. Co więcej, pomimo 90 proc. pozytywnych deklaracji Polacy nie są jeszcze przekonani, że życie w zgodzie z samym sobą jest dla nich ważne i że starają się podążać według własnych przekonań. Dodatkowo Polacy nie są otwarci na dbanie o swoje potrzeby i poświęcanie czasu sobie (odpowiednio 84 i 80 proc. pozytywnych odpowiedzi ze średnią pewnością postawy). Ponadto 71 proc. rodaków deklaruje z niską pewnością postawy, że jest dla nich ważne, by w coś wierzyć.

OTWARTOŚĆ NA NOWE

Większość Polaków jest otwarta na nowe. Badanie pokazało, iż około 80 proc. Polaków jest w dużym stopniu przekonanych, że jesteśmy otwarci na nowe doświadczenia i chętnie odwiedzamy nowe miejsca, a tym samym lubimy podróżować. Ponadto korzystamy z możliwości, jakie przynosi nam życie, lubimy robić nowe rzeczy i jesteśmy otwarci na nowe wyzwania.

Nie jesteśmy jednak otwarci na nowości w dziedzinie kulinarnej, o czym świadczy umiarkowana pewność deklaracji w przypadku atrybutów takich, jak: „lubię otwierać się na inne kuchnie” oraz „jestem otwarty na zmianę nawyków żywieniowych”. Dodatkowo 61 proc. badanych ze średnią pewnością zadeklarowało, że lubi zmiany we własnej przestrzeni, co oznacza, że nie jesteśmy do końca na nie otwarci. Ponadto prawie połowa Polaków jest otwarta na zmiany miejsca zamieszkania

OTWARTOŚĆ NA DESIGN I TECHNOLOGIE

Około 80 proc. Polaków jest otwartych na nowe rozwiązania technologiczne oraz na szukanie kreatywnych rozwiązań. Ponadto 67 proc. z nas jest wysoce przekonanych, że lubi przebywać w nowoczesnych wnętrzach. Ponad 70 proc. badanych ze średnią pewnością przyznaje, że lubi żywe kolory, co oznacza, że niezupełnie jesteśmy na nie otwarci. Co więcej, osoby, które zadeklarowały, że są otwarte na designerską stylistykę i awangardową architekturę oraz że lubią przebywać w miejscach o odważnych, jaskrawych kolorach, również nie są co do tego przekonane. Oznacza to, że przy odpowiednich działaniach możliwa jest zmiana tej postawy.

Jednak to, że deklaracje przy tych atrybutach nie przekroczyły 50 proc., sugeruje, że zmiany te będą wymagały większych inwestycji. Jesteśmy umiarkowanie przekonani co do chęci kupowania zarówno polskich, jak i zagranicznych marek. Poziom deklaracji (odpowiednio 77 i 46 proc. odpowiedzi „tak”) sugeruje, że znacznie łatwiej będzie otworzyć Polaków na kupowanie marek polskich niż zagranicznych. Dodatkowo, patrząc na wyniki w podziale na płeć, wiemy, że mężczyźni są już mocno przekonani w kwestii chęci kupowania polskich marek

OTWARTOŚĆ NA NAJBLIŻSZYCH

Badanie pokazało, że Polacy są otwarci na rodzinę i sąsiadów. 83 proc. badanych z wysoką pewnością deklaruje, że dba o relacje z rodziną oraz że stara się często spędzać czas z bliskimi. Ponadto około 60 proc. z nas jest otwartych na poznawanie sąsiadów i budowanie relacji z nimi. 88 proc. Polaków z umiarkowaną pewnością przyznaje, że zacieśnianie więzi z partnerem jest dla nich ważne, co sugeruje, że nie jesteśmy na to otwarci.

Być może ma na to wpływ podobny wynik (78 proc. deklaracji ze średnią pewnością podstawy) w przypadku odwagi do szczerej rozmowy. Mimo że staramy się spędzać czas z bliskimi, to nie jesteśmy przekonani co do tego, że staramy się w tym czasie ograniczyć korzystanie z telefonu na rzecz kontaktu z nimi. Mimo deklaracji na poziomie 67 proc. atrybut ten cechuje niska pewność postawy.

OTWARTOŚĆ NA SPOŁECZEŃSTWO

Jesteśmy społeczeństwem otwartym na obcokrajowców. Badanie pokazało, że 83 proc. z nas szanuje inne narodowości, a 64 proc. jest otwartych na ludzi innych narodowości w naszym kraju. Trudniej przychodzi nam jednak akceptowanie innych wyznań. 70 proc. badanych jest umiarkowanie przekonanych co do swojej otwartości na ludzi innych wyznań. Nie boimy się także pomagać. Około 70 proc. Polaków szczerze przyznaje, że chętnie pomaga innym oraz zwraca uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych. Ponadto 57 proc. badanych z wysoką pewnością zadeklarowało, że chętnie wspiera akcje charytatywne.

Dodatkowo jesteśmy otwarci na odmienność - zadeklarowało tak z wysoką pewnością 63 proc. badanych. To przekłada się także na akceptację przez połowę społeczeństwa związków homoseksualnych. Ciężko nam jednak zaakceptować odmienne poglądy i gusta. Prawie 80 proc. Polaków deklaruje, iż szanuje odmienne gusta w społeczeństwie, a 55 proc. twierdzi, że szanuje osoby o skrajnych poglądach. Obydwa przypadki cechowała umiarkowana pewność postawy. Dodatkowo nie do końca przywiązujemy wagę do dbania o środowisko oraz nie jest dla nas istotne promowanie symboli narodowych.

RÓŻNICE W OTWARTOŚCI KOBIET I MĘŻCZYZN

Wyniki badania pokazały, że kobiety i mężczyźni nie różnią się bardzo, jeśli chodzi o otwartość. Jedynie 9 na 50 stwierdzeń różnicuje te grupy na poziomie pewności postawy.

Okazuje się bowiem, że to kobiety są bardziej otwarte na innych. To właśnie one są wysoce przekonane co do tego, że szanują inne narodowości, chętnie wspierają akcje charytatywne, zwracają uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych, a nawet są otwarte na poznawanie sąsiadów. Odpowiedzi mężczyzn w tych obszarach cechowała umiarkowana pewność.

Ponadto to właśnie panie mają większe przekonanie co do tego, iż zwracają uwagę na zdrowy tryb życia. Mężczyznom za to bardziej niż kobietom zależy na pielęgnowaniu wartości. Są oni wysoce pewni tego, iż chętnie kupują Polskie marki, ponadto mają wyższe niż kobiety przekonanie, że promowanie symboli narodowych jest istotne i że ważne jest dla nich, by w coś wierzyć. Dodatkowo, co ciekawe, to właśnie panowie z wysoką pewnością przyznają, że lubią żywe kolory.

RÓŻNICE W OTWARTOŚCI RÓŻNYCH GRUP WIEKOWYCH

Podział na wiek ujawnił różnice w pewności postawy w przypadku 22 z 50 badanych atrybutów, z czego jedynie w przypadku ośmiu z nich odmienny wynik uzyskała więcej niż jedna grupa.

Respondenci w wieku 18-24 lata w przeciwieństwie do pozostałych grup nie mają przekonania co do poszanowania innych narodowości, zwracania uwagi na potrzeby niepełnosprawnych i zdrowy tryb życia oraz życie w zgodzie z naturą. Ponadto są oni nieco bardziej niż pozostałe grupy przekonani, że istotne jest promowanie symboli narodowych oraz że ważne jest, aby w coś wierzyć. Dla osób w wieku 25-35 lat ważniejsze niż dla pozostałych jest zacieśnianie więzi z partnerem, są też one bardziej otwarte na design. Jednak nie do końca chętnie wspierają akcje charytatywne.

Grupa 36-45 lat w przeciwieństwie do innych jest umiarkowanie otwarta na inne narodowości w Polsce oraz związki homoseksualne. Bardziej niż reszta osoby te skupiają się jednak na sobie poprzez życie według własnych przekonań. Osoby w wieku 45-55 lat są umiarkowanie otwarte na rodzinę, sąsiadów, a także związki homoseksualne. Za to z wysokim przekonaniem deklarują chęć kupowania Polskich marek.

Grupa badanych w wieku 56-65 lat w przeciwieństwie do pozostałych grup jest średnio przekonana do robienia nowych rzeczy i przebywania w nowoczesnych wnętrzach. Ponadto nie są otwarci na zagraniczne marki. Dodatkowo osoby powyżej 45. roku życia są umiarkowanie otwarte na zmiany miejsca zamieszkania, za to z wysoką pewnością deklarują poszanowanie odmiennych gustów w społeczeństwie

Próba reprezentatywna dla populacji Polski:

Firma Neurohm Polska powstała na bazie prac badawczych rozpoczętych w 1997 roku przez prof. Rafała Ohme. Jest członkiem Neuromarketing Science Business Association. Raport powstał na zlecenie Porta Drzwi. Za realizacje strategii i kampanii kontentowej Porta odpowiada agencja CIA Content Impact Agency.

Paulina Poławska, project manager w dziale analiz Neurohm:
Jako firma badawcza często wychodzimy z inicjatywą badań rozwojowych, chcemy przeanalizować co myśli nasze społeczeństwo. Tym razem, w świetle różnych wydarzeń jakie miały miejsce w ubiegłym roku, postanowiliśmy wziąć pod lupę temat szeroko pojętej otwartości, aby sprawdzić opinie i postawy Polaków w tym obszarze.

Analiza wyników jasno pokazała w jakich sferach jesteśmy faktycznie otwarci, a co do których, pomimo deklaracji podchodzimy z nieco większym dystansem. Okazuje się, że stajemy się coraz bardziej otwarci na społeczeństwo i na nowe możliwości jakie przynosi nam życie, co więcej nie są to tylko puste słowa a pewne postawy.

Ponadto badanie pokazało, że nasze postawy w temacie otwartości nie są aż tak różne ze względu na wiek. Owszem, wskazaliśmy parę obszarów, które różnicują pewne grupy wiekowe, ale są to różnice wynikające stricte z etapu życia w jakim się znajdujemy. Przykładowo, zacieśnianie więzi z partnerem jest najistotniejsze dla osób wieku 25-35 lat, najpewniej wynika to z faktu, że jest to moment, w którym większość decyduje się na stały związek i/lub założenie rodziny, a tym samym jest to czas cementowania tych więzi. Z kolei grupa 36-45, która ma już tą fazę za sobą, bardziej niż reszta stara się żyć według własnych przekonań. Ponadto to właśnie osoby do 45 roku życia są bardziej otwarte na zmiany miejsca zamieszkania, starsze grupy cechuje umiarkowana pewność w tym obszarze co może wynikać z potrzeby stabilizacji.

łb