Polkomtel wyprzedził T-Mobile i Play w wydatkach reklamowych, Orange 50 proc. w dół (Top5)

Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus był największym wśród telekomów reklamodawcą w 2017 roku. Jako jedyny operator zwiększył wydatki na reklamę, prześcigając w nich T-Mobile, Play i Orange. Ten ostatni zredukował budżet reklamowy w skali roku o połowę.

Operatorzy sieci komórkowych przeznaczyli w 2017 roku na reklamy w tradycyjnych mediach (poza internetem) 1,24 mld zł. Było to 10,9 proc. mniej niż w 2016 roku - wynika z analizy opracowanej przez Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów, Kantar Media).

Na pozycję lidera awansował Polkomtel, właściciel marek Plus i Plush, który w rok wcześniej był poza reklamowym podium. Operator w ub.r. zainwestował w reklamę swoich produktów i usług 423,2 mln zł, o 32,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Był też jedynym spośród pięciu największych pod względem nakładów reklamowych telekomem, który zwiększył budżet na media tradycyjne rok do roku.

Firma konsekwentnie od połowy 2016 roku promuje się kampaniami z udziałem Szymona Majewskiego. W niektórych reklamach pojawiają się obok niego inne znane osoby. Eksperci z agencji reklamowych stwierdzili, że Majewski w reklamach tej sieci komórkowej stracił na wyrazistości i humorze, ale wciąż wzbudza sympatię.

Zwiększając nakłady reklamowe o jedną trzecią, Polkomtel prześcignął swoich konkurentów. Lider sprzed roku - T-Mobile Polska - teraz zajmuje pozycję wicelidera z wydatkami w wysokości 346,6 mln zł, czyli niższymi w skali roku o 7,4 proc.
Telekom - w wyniku decyzji centrali Deutsche Telekom - zmienił z początkiem br. dom mediowy - zamiast Starcomu (Publicis Media) wybrał Mindshare (GroupM). Firma zdecydowała w ub.r., że nie będzie już sponsorować festiwalu Nowe Horyzonty, zamierza skupić się na działaniach marketingowych związanych z muzyką.

Trzecie miejsce na podium należy do spółki P4, właściciela marki Play. Firma wydała na reklamę w mediach tradycyjnych w 2017 roku 293,9 mln zł, o 17,2 proc. mniej niż w 2016 roku. W kampaniach tej sieci niezmiennie występują znane osoby odwiedzające jej salon sprzedaży - już w br. w tej roli zadebiutowali Karolina Malinowska i Olivier Janiak z dziećmi.

Kolejne miejsca w zestawieniu pięciu największych pod względem reklamowym telekomów zajęły Orange Polska i Virgin Mobile Polska. Pierwszy operator zainwestował w promocję swoich usług 158,7 mln zł redukując budżet rok do roku o 50,4 proc., a drugi wydał zaledwie 18,7 mln zł, 36,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Orange pod koniec 2017 roku sfinalizował przetargi: na obsługę reklamową (od Publicis Polska przejęła ją Leo Burnett) i mediową (nadal zajmuje się tym Initiative Warszawa).

Virgin Mobile Polska może zmienić właściciela - UOKiK zgodził się, by do 2020 roku wszystkie udziały tego wirtualnego operatora przejął Play.

Najwięksi reklamodawcy wśród sieci komórkowych(TOP5)

(dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2016

2017

zmiana proc.

POLKOMTEL

318 367 227 zł

423 161 995 zł

32,9

T-MOBILE POLSKA

374 404 790 zł

346 572 677 zł

-7,4

P4

354 830 157 zł

293 942 092 zł

-17,2

ORANGE POLSKA

320 126 664 zł

158 700 362 zł

-50,4

VIRGIN MOBILE POLSKA

29 423 945 zł

18 713 752 zł

-36,4

razem

1 397 327 016 zł

1 244 904 383 zł

-10,9

bg