Polsat kupując stacje ZPR Media, szykuje się na starcie z Discovery i mocniej wchodzi do naziemnej tv cyfrowej (opinie)

- Kupno kanałów telewizyjnych od ZPR Media przez Polsat to podręcznikowy przykład wykorzystywania zmiany technologicznej do robienia biznesu. Przy okazji Zygmunt Solorz przejął mocny zespół gwiazd z Nowej TV - uważa Robert Kwiatkowski, były prezes TVP i były członek KRRiT. Juliusz Braun z Rady Mediów Narodowych dodaje: - To sygnał dla zwolenników decentralizacji w mediach, że na rynku potrzeba tylko silnych podmiotów.

W poniedziałek Telewizja Polsat poinformowała, że zawarła umowę z Grupą ZPR Media na kupno 100 proc. udziałów spółek nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV (z opcją dokupienia kolejnych 15 proc.). Łączna wartość transakcji to ok. 103 mln zł.

- Nabycie nowych kanałów oraz nawiązanie współpracy w zakresie rozwijania dwóch kolejnych stacji dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej doskonale wpisują się w strategię naszej Grupy, której celem jest utrzymanie silnej pozycji rynkowej, mierzonej wynikami oglądalności, na ciągle fragmentaryzującym się rynku - uzasadnia Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat.

Nadawca podkreśla, że Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV istotnie wzmacniają jego ofertę muzyczną, a współpraca z kanałami Nowa TV i Fokus TV stanowi atrakcyjne uzupełnienie kompleksowej oferty programowej jej kanałów.

Według danych Nielsen Audience Measurement w październiku br. Polo TV miało 0,59 proc. udziału w rynku oglądalności, Eska TV - 0,37 proc., Eska TV Extra - 0,04 proc., Vox Music TV - 0,03 proc., a Eska Rock TV - 0,01 proc. Natomiast Fokus TV zanotował 2,07 proc. w rynku oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, a Nowa TV - 0,36 proc. (Polo TV w tym ujęciu miało 1,21 proc., a Eska TV - 0,74 proc.).

- Nie bez znaczenia jest dla nas fakt, że nabywane kanały posiadają solidne finanse, w samym 2016 roku ich łącznie przychody osiągnęły ponad 70 mln zł. Ponadto w związku z transakcją spodziewamy się osiągnięcia licznych, wymiernych synergii sprzedażowych oraz kosztowych, które szacujemy na około 15 mln zł rocznie - dodaje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.

Dlaczego Grupa ZPR Media zdecydowała się sprzedać Polsatowi większość swoich stacji? - Na rynku medialnym, zarówno polskim jak i światowym, nadeszły czasy konsolidacji. Główny konkurent kanału Fokus TV, którego udało nam się wyprzedzić pod względem oglądalności, czyli Discovery, na rynku globalnym zakupił Scripps Networks Interactive, a co za tym idzie w Polsce kupił TVN. Kupił także od Agory kanał Metro, rywalizujący z Nową TV na MUX 8. Nasze telewizje Eska TV, Polo TV, Fokus TV, Nowa TV i pozostałe stworzyliśmy od zera i jesteśmy z nich dumni. Jednocześnie chcemy, aby mogły się one nadal rozwijać i mamy świadomość, że w obecnych czasach potrzebują wsparcia silnego gracza - tłumaczy Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej spółek ZPR Media i Time.

- Cieszymy się, że wspólnie z Grupą Polsat pozostajemy w tym biznesie i nadal na podstawie zawartej umowy będziemy zarządzać stworzonymi przez nas kanałami. Jako Grupa ZPR Media skupimy się także na produkcji contentu telewizyjnego w oparciu o synergię z naszymi markami - dodaje Benbenek.

Jednocześnie Cyfrowy Polsat poinformował, że złożył zlecenia nabycia łącznie pakietu ok. 32 proc. akcji spółki Netia od spółek Mennica Polska oraz FIP 11 FIZAN za łącznie 638,8 mln zł.

Kwiatkowski: Polsat szykuje się na rywalizację z Discovery

Zdaniem Roberta Kwiatkowskiego, byłego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, byłego prezesa TVP, poniedziałkowe przejęcia ogłoszone przez Polsat to „podręcznikowy przykład wykorzystywania zmiany technologicznej do robienia biznesu”, ale i zaskoczenie.

- Większy połknął słabszego, z korzyścią dla obu. Zygmunt Solorz gwałtownie zwiększył ilość kilometrów sieci szkieletowej, liczbę abonentów, dostęp do nich i ofertę programową. Przecież przejęcie kanałów ZPR stanowi świetne rozwinięcie oferty Polsatu, a także wyeliminowanie najsilniejszej konkurencji w segmencie rozrywki. Cicha, ale zacięta walka toczyła się między Polsatem a ZPR Media zwłaszcza w segmencie disco polo - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.

Kwiatkowski zwraca też uwagę na kwestię częściowego zaledwie przejęcia Nowej TV i Fokus TV. - Fakt zbycia mniejszościowych udziałów w tych telewizjach można interpretować dwojako. Tak, że panowie się nie dogadali, albo tak - i ja tak to interpretuję - że Zbigniew Benbenek słusznie zakłada, że to najbardziej wartościowa i przyszłościowa część aktywów, które sprzedaje - ocenia były prezes TVP.

- Jeśli chodzi o Nową, to tam jest ekipa gwiazd. A tego właśnie brakuje telewizjom Solorza, który ma mocny, wyrównany zespół, ale - poza kilkoma wyjątkami - gwiazd w nim brakuje. Jednym więc ruchem Polsat zapewnił sobie kilka slotów na multipleksach, i dostał świetny zespół Nowej TV. Dlatego uważam, że to jest podręcznikowy model budowania biznesu. Wielkie brawo - chwali Kwiatkowski.

Według naszego rozmówcy na te przejęcia należy patrzeć w perspektywie zapowiedzianego kupna Scripps Network Interactive (właściciela m.in. TVN) przez Discovery Networks. - Discovery coraz silniej osadza się w Polsce. I Polsat musi po prostu zbroić się i przygotowywać na konfrontację z tym przeciwnikiem. Poniedziałkowym ruchem Zygmunt Solorz okopał się mocno - ocenia Robert Kwiatkowski.

Sowa: konsekwentna integracja telewizji i telekomunikacji

Marek Sowa, były prezes spółek Agora i UPC Polska, zwraca uwagę, że zakup stacji telewizyjnych należących do ZPR wzmocni portfolio kanałów tematycznych Polsatu. - Poszerzy również obecność grupy na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. W połączeniu z równoległą informacją o nabyciu (docelowo kontrolnego) pakietu akcji Netii, oznacza to kolejny, konsekwentny krok Cyfrowego Polsatu na drodze do pełnej integracji oferty programowej, dystrybucyjnej i usługowej w ramach jednej grupy kapitałowej - opisuje.

- Grupa Zygmunta Solorza zajmuje unikalną pozycję na polskim rynku mediów i telekomunikacji, dlatego jest w stanie wydobyć dodatkowe synergie zarówno z zakupów programingowych (ZPR), jak i infrastrukturalnych (Netia). Jak widać, może dzięki temu zaoferować partnerom atrakcyjną cenę i wykorzystać pojawiające się na rynku możliwości dalszej ekspansji - komentuje Sowa dla Wirtualnemedia.pl.

Braun: Polsat konsoliduje rynek wbrew zapowiedziom dekoncentracji

Z kolei Juliusz Braun, były prezes TVP, obecnie członek Rady Mediów Narodowych, uważa, że kupno przez Polsat kanałów ZPR Media oraz Netii świadczy o tym, że w obecnej sytuacji na rynku mogą sobie radzić tylko silne podmioty medialne.

- Utrzymanie samodzielne kilku niewielkich lub niszowych kanałów nie dawała szansy na ich rozwój. Stąd włączenie tych kanałów w dużą strukturę Polsatu daje dużą strukturę synergii. Z jednej strony włącza to je w strukturę programową, ale także w strukturę handlową i reklamową. To duża szansa na rozwój. To także wyraźny sygnał dla tych, którzy teraz mówią o dekoncentracji, którzy chcieliby ustalać jakieś bardzo niskie udziały spółek medialnych w rynku. Tak nie można. Po prostu na rynku mogą istnieć tylko podmioty silne - ocenia Braun.

Według naszego rozmówcy znamienne jest, że Polsat kupuje jednocześnie kanały telewizyjne i operatora telekomunikacyjnego. - W tej chwili nie ma już właściwie korporacji czysto telewizyjnych. To korporacje, które działają w szeroko rozumianym obszarze i kontentu, i technologii. Jest to bardzo poważna operacja, pokazująca, że na rynku telewizji, telekomunikacji i internetu - te rynki stanowią całość - konsolidacja jest (podkreślam raz jeszcze) niezbędna. Jeśli ktoś chciałby blokować te procesy konsolidacyjne, działa na szkodę tych podmiotów, bo z wielkimi międzynarodowymi korporacjami mogą konkurować tylko bardzo silni - komentuje Juliusz Braun.

Polsat ma prawie 30 proc. udział w rynku reklamy telewizyjnej

W trzech kwartałach br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,25 mld zł wpływów ze sprzedaży (wobec 7,19 mln zł rok wcześniej) i 788 mln zł zysku netto (po wzroście o 108,8 w skali roku).

Przychody firmy z reklam telewizyjnych i sponsoringu zwiększyły się w skali roku o 4 proc. do 231 mln zł (podczas gdy cały rynek reklamy tv według firmy skurczył się o 0,7 proc.). Nadawca szacuje, że miał w tym rynku 28,6 proc. udziału.

Oprócz przejętych właśnie stacji do Telewizji Polsat należą kanały Polsat HD, Polsat 2 HD, Polsat 1, Super Polsat HD, Polsat Sport HD, Polsat Sport Extra HD, Polsat Sport Fight HD, Polsat Sport News HD, Polsat News HD, Polsat News 2, Polsat Play HD, Polsat Cafe HD, Polsat Film HD, Polsat Doku HD, Polsat Music HD, Disco Polo Music, Polsat Romans, TV6 HD i TV4 HD.

Jacek Kowalski