Prezes Lidla do Mateusza Morawieckiego: 70 proc. obrotów dają nam polskie produkty, zamawiamy je do ponad 20 krajów

Maksymilian Braniecki, prezes Lidl Polska, w odpowiedzi na sugestie premiera Mateusza Morawieckiego, że największe sieci sklepów za mało promują polską żywność, stwierdził, że 70 proc. obrotów jego firmy przynosi sprzedaż polskich artykułów spożywczych. - W samym 2016 roku wartość produktów od polskich producentów wyeksportowanych za pośrednictwem naszej sieci do ponad 20 krajów, w których obecny jest Lidl, wyniosła 2 mld zł - dodał.

W piątek Mateusz Morawiecki, goszcząc w zakładzie Grupy Mlekovita, narzekał, że polscy producenci żywności mają trudne wejście do sieci handlowych za granicą (zwłaszcza na zachodzie Europy), natomiast największe sieci sklepów działające u nas (w większości należą do zagranicznych firm) za mało promują produkty spożywcze od rodzimych dostawców.

- To w różnych sieciach zagranicznych są przecież tygodnie włoskie, tydzień portugalski, tydzień hiszpański, tydzień francuski. Bardzo pięknie, ale apeluję również o to, żeby w Polsce był przede wszystkim tydzień polski - co najmniej raz w miesiącu w każdej sieci - stwierdził premier. - A tak naprawdę przecież produkty polskie powinny być tutaj sprzedawane w ogromnej większości, tak jak to jest w krajach zachodnich, które bronią swoich rynków, pomimo że jesteśmy częścią jednolitego rynku europejskiego - zaznaczył.

Morawiecki podkreślił, że duże sieci handlowe powinny po partnersku traktować mniejszych dostawców. - Niech one traktują polskich producentów, polskich rolników nie tylko z szacunkiem należnym każdemu człowiekowi, ale przede wszystkim w tych relacjach handlowych: cena skupu, cena sprzedaży. Będziemy na pewno się bardzo przyglądać, żeby nie było nadużywania pozycji dominującej - stwierdził.

Prezes Lidl Polska: co tydzień jest u nas „tydzień polski”

W sobotę do wypowiedzi premiera odniósł się Maksymilian Braniecki, prezes Lidl Polska, w skierowanym do niego liście otwartym, przesłanym także portalowi Wirtualnemedia.pl. Braniecki zapewnił, że kierowana przez niego firma „od lat realizuje politykę wspierania lokalnych przedsiębiorców, polskiego rolnictwa oraz polskiej gospodarki”.

- Pragnę zwrócić Pańską uwagę, że sprzedaż artykułów spożywczych od polskich producentów stanowi ponad 70 proc. obrotu firmy Lidl Polska. Zatem mogę stwierdzić, iż każdy tydzień w sklepach naszej sieci to „tydzień polski” - ocenił Braniecki

Wyliczył, że Lidl współpracuje nie tylko z dużymi producentami żywności (takimi jak Grupa Maspex, Grupa Mlekovita, Food Care, SM Mlekpol, Tarczyński, Polmlek, Van Pur), lecz także mniejszymi podmiotami (np. OSM Piątnica, OSM Koło, OSM Łowicz, Średzka Spółdzielnia Mleczarska Jana, OSM Czarnków, Piekarnia Novel).

- Mamy takie grupy asortymentowe w których 100 proc. asortymentu dostarczają nam polscy producenci - np. całe świeże mięso (marka Rzeźnik).Współpraca z polskimi dostawcami jest dla nas priorytetowa i jest podstawą naszego wspólnego sukcesu. Stawiamy nacisk na polskość i lokalność naszej oferty, dlatego dążymy do tego, aby w sklepach nie zabrakło produktów charakterystycznych dla danego region - dodał prezes Lidl Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najtansze-sklepy-w-polsce-biedronka-lidl-i-auchan-najdrozszy-piotr-i-pawel ##

Firma prowadzi obecnie wizerunkową kampanię reklamową swojej oferty Ryneczek Lidla. Bohaterami reklam są dostarczający jej owoce i warzywa właściciele gospodarstw rolnych i sadów.

Lidl Polska zapewnia, że współpracuje z dostawcami w ramach długofalowych relacji. - Do tego niezbędny jest wzajemny szacunek, zaufanie oraz postępowanie zgodnie z zasadami etyki. Lidl Polska jest firmą odpowiedzialną społecznie - zobowiązaliśmy się do promowania etycznych postaw – relacje z dostawcami to jeden z filarów przyjętej przez nas strategii CSR. Etyki oczekujemy także od naszych dostawców. Rozpoczynając współpracę podpisujemy razem „Code of Conduct” (zbiór zasad etycznego postępowania). Chcielibyśmy podkreślić, iż atrakcyjne, niskie ceny jesteśmy w stanie gwarantować w oparciu o skalę naszych działań - opisał Maksymilian Braniecki.

Polskie produkty w sklepach Lidla w ponad 20 krajach

Prezes Lidl Polska poinformował, że polskie produkty są zamawiane przez Lidla do ponad 20 krajów, w których obecna jest ta sieć sklepów. W 2016 roku wartość tego eksportu wyniosła 2 mld zł.

- Jako praktyczny przykład sukcesu eksportu mogę podać kontrakty polskich marek kosmetycznych, np. kosmetyki produkowane w Polsce pod marką Cien dostępne będą już w tym roku w ponad 20 krajach w sklepach Lidla w całej Europie. Natomiast nabiał od polskich producentów regularnie dostarczany jest np. do Niemiec, Austrii i Rumunii - wyliczył. - Proszę zauważyć, że nasze zaangażowanie w promowanie polskich produktów za granicą, zaowocowało regularnym wprowadzeniem do oferty Lidla „Tygodnia Polskiego” np. w Wielkiej Brytanii. Zainteresowanie tygodniami polskimi jest duże. Jesteśmy szczególnie dumni z konkurencyjności polskich producentów wyróżniających się wysoką jakością oraz rozwoju ich eksportu na inne rynki - dodał Braniecki.

Szef Lidl Polska zaprosił Mateusza Morawieckiego zarówno do sprawdzenia polskich produktów dostępnych w tych sklepach, jak też odwiedzenia centrali firmy. - Z wielką przyjemnością opowiem wraz z naszymi pracownikami i dostawcami o naszej strategii, codziennej pracy i wspólnych sukcesach na które pracuje ponad 15 000 Polaków - pracowników Lidl Polska każdego dnia - zapowiedział.

Lidl to największy reklamodawca wśród sieci sklepów

Od stycznia do listopada ub.r. cennikowe wydatki reklamowe Lidl Polska w mediach pozainternetowych wyniosły 594 mln zł, o 5,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Lidl to jedyna sieć sklepów w dziesiątce największych reklamodawców.

Również inne duże sieci sklepów prowadziły promocje z zagraniczną żywnością - w Biedronce organizowano je pod hasłem „Codziennie odkrywaj nowe smaki”. Jednocześnie Biedronka jesienią ub.r. zrealizowała promocję „Kuchnia polska”, którą reklamowali członkowie grupy Mumio.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lidl-sprzedaz-wina-przez-internet-system-click-collect ##

Główne starcie marketingowe Biedronki i Lidla w ostatnich dwóch latach dotyczyło natomiast promocji, w których do zdobycia były zabawki. Pierwsza sieć jesienią 2016 i jesienią ub.r. przeprowadziła dwie odsłony „Gangu świeżaków” (w pierwszej klienci zdobyli 4,6 mln maskotek, a w drugiej - ponad 6 mln). Lidl wiosną ub.r odpowiedział akcjami, w których za zakupy dostawało się figurki warzyw, owoców i smerfów, natomiast jesienią wprowadził do sprzedaży pluszaki Lidlaki.

tw