Produkty spożywcze coraz częściej kupowane w internecie

93 proc. internautów na świecie robi zakupy online. Coraz popularniejsze staje się kupowanie w sieci produktów spożywczych - wynika z badania Nielsena.

Cały czas najpopularniejsze w sektorze e-commerce są kategorie powiązane z dobrami trwałymi oraz usługami. Ponad połowa badanych kupiła przez internet produkty związane z modą (58 proc.), podróżami (55 proc.) lub usługami (55 proc.)., a równo połowa - książki, muzykę lub materiały biurowe.

Tymczasem w ostatnim czasie zmieniła się sytuacja w przypadku produktów konsumpcyjnych. Wcześniej powoli zdobywały one zaufanie kupujących w sieci, a teraz coraz szybciej zyskują na popularności. 38 proc. respondentów kupiło online produkty do pielęgnacji ciała i kosmetyki, 27 proc. - zestaw do przygotowania posiłku (meal kit) lub gotowy posiłek z restauracji, a 24 proc. - pakowaną żywność spożywczą.

Internet jest natomiast trudnym terenem dla świeżej żywności. Co prawda na niektórych rynkach, takich jak Chiny (40 proc.), Korea Płd. (39 proc.), czy Indie (35 proc.), jest ona często kupowana online, ale o wiele mniejszą popularnością cieszy się w Europie (9 proc.), Ameryce Północnej (9 proc.), regionie Bliskiego Wschodu i Afryki (7 proc.) i Ameryce Łacińskiej (7 proc.). Główną barierę stanowi tutaj brak możliwości bezpośredniego kontaktu z tego typu produktami.


Badanie pokazało, że motorem napędowym wzrostu dla dalszego rozwoju sektora e-commerce, a szczególnie dla świeżych produktów, mogą być innowacyjne opcje dostawy. Respondenci są coraz bardziej otwarci np. na natychmiastowe usługi z 1-2 godz. czasem dostawy, czy też modele "to go", gdzie zamawia się online, a odbiera u sprzedawcy w określonym przedziale czasowym.



Ponadto 14 proc. badanych na świecie stwierdziło, że regularnie kupuje do domu świeże artykuły spożywcze, a 30 proc. zadeklarowało rozważenie tego w najbliższej przyszłości.

Gwarancja zwrotu pieniędzy w przypadku niezadowolenia z zakupu stanowiłaby zachętę do kupowania produktów konsumpcyjnych dla 54 proc. "Millenialsów", w porównaniu do 45 proc. respondentów z grupy "Baby Boomers".

Badanie "Nielsen Global Connected Commerce Survey" zostało przeprowadzone przez firmę Nielsen w dniach 31 października - 18 listopada 2016 r. na grupie ponad 30 tys. internautów z 63 państw w regionie Azji i Pacyfiku, Europie, Ameryce Łacińskiej, regionie Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryce Północnej, reprezentatywnej ze względu na wiek i płeć.

km