Programy lojalnościowe coraz popularniejsze, liderem Moja Biedronka (Top 5)

W ciągu ostatniego roku o 17 pkt. proc. wzrósł odsetek osób deklarujących korzystanie z programów lojalnościowych. Wzrost ten, obserwowany głównie w miastach do 100 tys. mieszkańców i na wsiach, jest w znacznym stopniu zasługą programu Moja Biedronka, który w kilka miesięcy po premierze stał się numerem jeden na polskim rynku - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

W tym roku widoczny jest wzrost odsetka osób korzystających z programów lojalnościowych, jednak o ile korzystanie z programów dotychczasowych liderów pozostaje niemal bez zmian, o tyle nowy program na rynku Moja Biedronka został liderem zestawienia - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Analizując szczegółowo wyniki w największym stopniu zwiększyło się zainteresowanie programami lojalnościowymi w małych miastach i na wsiach, szczególnie w kategorii hipermarkety i dyskonty (+11 pkt. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem).

33% osób korzystających z programów lojalnościowych to uczestnicy bardzo aktywni, zaś 7% to uczestnicy wycofani, zarejestrowani, ale niemal nie korzystający z programów. Największą aktywność wykazują osoby korzystające z programów stacji paliw, perfumerii i drogerii oraz hipermarketów i dyskontów.

– Ostatnie 12 miesięcy to okres dużych zmian na rynku programów lojalnościowych. Część programów zniknęło z rynku, pojawiło się kilka nowych, niektóre programy przeszły rebranding. Największy wpływ na cały rynek miało uruchomienie przez Jeronimo Martins Polska programu Moja Biedronka. Z miejsca stał się on liderem rynku. Tegoroczne wyniki pokazują, że o ile w dużych miastach widoczne jest nasycenie programami lojalnościowymi i zainteresowanie nimi utrzymuje się na stabilnym poziomie, o tyle w mniejszych miastach i na wsiach programy mają się coraz lepiej. Tamtejsi konsumenci chętnie z nich korzystają. Dlatego wprowadzenie programu lojalnościowego przez Biedronkę, która ma swoje sklepy również w mniejszych miejscowościach, okazało się strzałem w dziesiątkę. Wyniki pokazują, że konsumenci czekali na ten krok - komentuje Agnieszka Doktorska, senior project manager w ARC Rynek i Opinia.

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia z wykorzystaniem mixu metod badawczych CATI (badania telefoniczne) i CAWI (badania online na epanel.pl). W pierwszym etapie badanie zrealizowano na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (ze względu na wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo, wykształcenie) próbie dorosłych Polaków, N=1018. Z tej próby wyłoniono uczestników programów lojalnościowych (co najmniej jednego), próba N=812. Termin realizacji badania: lipiec 2017.

km