Rząd na reklamach ze słowami Rzeplińskiego i Kamińskiej promuje reformę sądownictwa

Ruszyła rządowa kampania outdoorowa promująca konieczność dużych zmian w systemie sądowniczym. Akcja - organizowana przez Polską Fundację Narodową - wykorzystuje m.in. szeroko komentowane wypowiedzi Andrzeja Rzeplińskiego i Ireny Kamińskiej.

Na początku tego tygodnia w wielu miejscach w kraju pojawiły się billboardy z hasłem „Niech zostanie tak, jak było”. To parafraza słów prof. Andrzeja Rzeplińskiego, poprzedniego prezesa Trybunału Konstytucyjnego, który pod koniec lipca podczas jednego z protestów przeciw popieranym przez PiS ustawom reformującym sądownictwo powiedział: „Trzeba zmienić wszystko, żeby wszystko pozostało po staremu”.

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, billboardy to teaserowy etap kampanii organizowanej przez Polską Fundację Narodową. Akcja będzie promowała konieczność dużych zmian w systemie sądowniczym. Składa się z billboardów, w których na czarnym tle opisywane są negatywne zjawiska w obecnym sądownictwie, a na białym - to, jak zmienią się na lepsze. Na czarnym tle zamieszczono m.in. stwierdzenie: „Sędziowie o sobie: ‘Nadzwyczajna kasta’”. To przypomnienie słów Ireny Kamińskiej, sędzi NSA i prezesa Stowarzyszenia Sędziów Themis, która w ub.r. na Nadzwyczajnym Kongresie Sędziów Polskich powiedziała: „Całe życie broniłam sędziów. Uważam, że to jest zupełnie nadzwyczajna kasta ludzi i myślę, proszę państwa, że damy radę”

Plakaty będą odsyłać do serwisu SprawiedliweSady.pl. Właściwy etap kampanii ma rozpocząć się w piątek.

Organizująca tę akcję Polska Fundacja Narodowa została powołana przez rząd w połowie ub.r. Dysponuje budżetem wynoszącym 100 mln zł rocznie (na który składają się największe spółki państwowe), jej zadaniem jest m.in. dbanie o dobry wizerunek Polski za granicą.

Pod koniec lipca prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o ustroju sądów powszechnych, natomiast zawetował ustawy o Sądzie Najwyższym i KRS. Zapowiedział też, że do jesieni przygotuje własne projekty ustaw o SN i KRS.

tw