Polska e-reklama 10,5 proc. w górę. Najwięcej zyskały programmatic, wideo, mobile i social media, w dół e-mail marketing

W pierwszym kwartale br. nakłady reklamowe w polskim internecie były o 10,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. Prawie połowę wydatków przeznaczono na reklamy display, a największe wzrosty proc. osiągnęły reklamy programmatic, wideo, w mobile’u i w social media.

Według badania AdEx - zrealizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - w pierwszym kwartale br. wydatki na reklamy internetowe wyniosły 890 mln zł, o 85 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 10,5 proc.

Największy wzrost procentowy inwestycji - o 24,1 proc. - osiągnęły ogłoszenia, dzięki czemu ich udział w całym roku zwiększył się z 13,2 do 14,8 proc. Kluczowy wpływ na dwucyfrową dynamikę mają globalni gracze oraz segment ogłoszeń, które utrzymały dwucyfrowy wzrost, podczas gdy wśród pozostałych podmiotów dynamika wyniosła 3,7 proc.

Natomiast display (liczny razem z wideo) mimo wzrostu nakładów o 8,3 proc. zanotował spadek udziału z 49,3 do 48,4 proc., a reklama e-mailowa miała spadek inwestycji o 3 proc. i udziału z 4 do 3,5 proc.

Sama reklama wideo zyskała 17,1 proc. (jej udział wzrósł do 20,1 proc.), a reklama mobilna - 15 proc. (udział podskoczył do 13,7 proc.). Z kolei wartość reklam wykupywanych w modelu programatycznym zwiększyła się o 25 proc.

- Rosnące wydatki na reklamę online i coraz większy jej udział w budżetach przeznaczanych na reklamę są dowodem doceniania tego sektora. Struktura nakładów pokazuje jednocześnie niejednolitą dynamikę wzrostu, przy czym największy notują globalni gracze - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Aż 19 proc. wydatków reklamowych pochodziło z sektora handlowego. Branża motoryzacyjna zapewniła 11 proc. wszystkich inwestycji, telekomunikacyjna - 8 proc., finansowa - 7 proc., a po 6 proc. - sektory odzieży i dodatków oraz mediów, książek i płyt CD/DVD.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Nowe dane zbierano do 29 lipca br.

tw