1,86 mld zł na reklamę online w pierwszej połowie br. Rosną wideo, social media i programmatic

W pierwszym półroczu br. wydatki na reklamę online wyniosły 1,86 mld zł, czyli o 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z raportu IAB Polska. Największe wzrosty zanotowano w segmentach wideo online, social media oraz programmatic. Zatrzymały się natomiast wydatki na tradycyjną reklamę graficzną oraz mobile.

Wydatki na reklamę cyfrową w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku wyniosły 1,86 mld zł, o 133 mln zł więcej niż analogicznym okresie 2016 roku. Badanie IAB Polska wskazuje, że jeśli chodzi o formaty motorami rozwojowymi są przede wszystkim reklamy wideo (odpowiedzialne za 34 proc. wzrostu) oraz ogłoszenia (również 34 proc. wzrostu). Oprócz tego rosną wydatki na reklamę w social media (26 proc.) oraz sprzedawaną w modelu programmatic (22 proc.). Dynamika reklamy display (bez formatów wideo) zanotowała spadek o 1 proc, a e-mail marketing - o 9 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-w-2017-roku-o-10-5-proc-w-gore-najwiecej-zyskaly-programmatic-wideo-mobile-i-social-media-w-dol-e-mail-marketing ##

Z kolei biorąc pod uwagę strukturę branżową, najwięcej na reklamę online wydały: handel (18 proc. udziału), motoryzacja (11 proc.), telekomunikacja (8 proc.), finanse (7 proc.) i żywność (7 proc.).

- Lista branż przeznaczających największe budżety na reklamę online jest raczej stała. W rankingu nie ma gigantycznych przesunięć, są to raczej stałe trendy, a zmiany wynikają często z pewnej sezonowości działań sprzedażowych i marketingowych. I tak w pierwszym półroczu tego roku pierwsza piątka reklamodawców pozostała niezmienna, przesunięcia nastąpiły na ścisłym podium - liderem jest handel, a na drugim miejscu motoryzacja. Trzecie miejsce zajmuje telekomunikacja, która nieznacznie wyprzedza finanse i żywność - powiedział Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Kluczowymi dla branży reklamy cyfrowej zagadnieniami w kontekście rozwoju w drugim półroczu 2017 roku będą RODO, viewability czy adblocking.

- Podmioty działające na rynku reklamy online podlegają obecnie dużym zmianom w sposobie funkcjonowania i zarządzania. Jest to powodowane przez dynamicznie zmieniający się rynek, ale też nowe regulacje dotyczące chociażby ochrony danych osobowych i zgody na wykorzystywanie cookies. To wszystko, jak również nastroje i oceny kondycji naszej gospodarki, wpływa na zachwianie dynamiki wzrostu wydatków reklamowych - komentuje Schmidt.


IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

jd