Reklama outdoorowa: co wydarzyło się w 2017 roku, co przyniesie 2018?

Najważniejsze wydarzenia zeszłego roku i trendy na 2018 rok w reklamie zewnętrznej analizują dla Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych firm z tego sektora (AMS, Synergic, MyLED, BE Media, Warexpo, Cityboard Media) oraz eksperci z domów mediowych Zenith, MediaPlus i Mindshare Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowuja-2017-rok-i-prognozuja-trendy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2017-w-branzy-wydawcow-internetowych-co-wydarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-wedlug-portali-nadawcow-i-mediowcow-jaki-byl-2017-rok-co-zdarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-z-punktu-widzenia-agencji-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tworcy-internetowi-i-influencer-marketing-jak-byl-rok-2017-co-nas-czeka-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2017-rok-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2017-w-oczach-branzy-public-relations-prognozy-na-rok-2018 ##


Grażyna Gołebiowska, dyrektor marketingu w AMS

Wydarzenie roku
Przyjęte w Łodzi i Opolu tzw. uchwały krajobrazowe zostały zaskarżone do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, a te uznały ich nieważność. Oznacza to, że w przypadku uprawomocnienia się wyroków WSA uchwały te przestaną obowiązywać, co ma swój pozytywny i negatywny wydźwięk. Pozytywny - bo to potwierdzenie naszych postulatów, że należy uchwalać dobre prawo. Negatywny - bo wyroki te oddalają w czasie proces porządkowania przestrzeni publicznej.

Sukces roku / Premiera, nowość roku
Pierwszy krok w kierunku systemowej digitalizacji OOH.  W styczniu 2017 r. AMS wprowadził nowe, systemowe rozwiązanie, oferując klientom Dynamic Backlight - outdoorowy gif. To sekwencja strefowego podświetlenia nośnika, która pozwala uzyskać efekt ruchu, nieosiągalny dotąd na statycznym plakacie.

Porażka / rozczarowanie roku
Odwrócenie tendencji wzrostowej branży. Po dwóch latach wzrostu wydatki na OOH spadły. Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej po trzech kwartałach 2017 r. estymowana wielkość sprzedaży była niższa od osiągniętej po trzech kwartałach 2016 r. o 4,4 proc.

Serwis / kampania / projekt roku
Przystanek Wyspiański. W 110. rocznicę śmierci Stanisława Wyspiańskiego AMS zaproponował Muzeum Narodowemu w Krakowie wyjście z wystawą „Wyspiański” na ulicę. Na wiatach przystankowych można było „uruchomić zmysły”: obejrzeć dzieła Wyspiańskiego, wysłuchać przewodnika i poczuć zapach kwiatów z dzieł artysty.

Wystrój wiat został zaaranżowany fragmentami dzieł Stanisława Wyspiańskiego. Każda z wiat została wyposażona w WiFi, po uruchomieniu którego pojawiała się specjalna strona (landing page) „Przystanek Wyspiański”. Kierowała ona na stronę Muzeum Narodowego, z której można było pobrać materiały dedykowane wystawie. Dodatkowo dzięki wbudowanym w wiaty urządzeniom mp3 można było wysłuchać przewodnika po wystawie, a na przystankach w Krakowie i Poznaniu - poczuć kwiatowy zapach nawiązujący do motywów pojawiających się często w polichromiach i witrażach Wyspiańskiego.

Trend roku
Spadek podaży nośników tradycyjnych przy jednoczesnym postępującym rozwoju szeroko rozumianej oferty nośników typu citylight - z możliwościami realizacji kampanii niestandardowych oraz łączenia reklamy z funkcjonalnościami cyfrowymi (np. pakiet WiFi).

Prognoza na 2018 rok
Łączenie reklamy analogowej z rozwiązaniami cyfrowymi w spójną całość, by w oparciu o dane marketingowe precyzyjniej docierać do grup konsumentów. W tym kontekście technologia nie może być celem samym w sobie. Powinna ułatwiać nam przygotowanie rozwiązań, które umożliwiają wywołanie zainteresowania, a w konsekwencji - zaangażowania i interakcji odbiorców. Zaangażowanie odbiorcy i dialog z nim są z marketingowego punktu widzenia bezcenne. Jeżeli zdołamy skłonić konsumenta do interakcji, to szansa na sukces radykalnie rośnie. Dzięki zastosowaniu nowych technologii OOH ma też możliwość stać się medium kontentowym, dostosowującym się do kontekstu czasu, miejsca i okoliczności.

 


Piotr Gajek, prezes Synergic

Wydarzenie roku
Świat | Nieustannie 2017 rok to zdecydowany wzrost znaczenia DOOH wraz ze zmieniającą się formą jego wykorzystania. Digital OOH coraz częściej stawia na personalizacje treści oraz kontekstowość, korzystając tym samym z możliwości programatica królującego dziś w komunikacji online. Kolejny rok wzrastających wydatków na DOOH potwierdza zmianę w tym kierunku na świecie.

Polska: Kluczowym wydarzeniem w Polsce w mojej ocenie jest ustawa krajobrazowa. W tle jest zaskarżenie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Reklamy Wielkoformatowej oraz zakwestionowanie założeń dokumentu wniesionych przez miasto Łódź przed WSA. Działania wokół ustawy wskazują jednoznacznie, jak dalece samorządy nie są przygotowane do procedowania rozwiązań w założeniu godzących interesy społeczne i biznesowe. A co więcej - regulacje proponowane przez miasta nie korzystają z dobrych wzorców zachodnich. Monitorowanie procesu wchodzenia w życie tej ustawy wyznaczy nowy kierunek zmian ważnego i potrzebnego prawa - zarówno dla branży, jak i ogólnie pojętego interesu społecznego.

Sukces roku
Świat: Przyspieszający rozwój sharing economy i co za tym idzie pojawiające się nowe modele przemieszczania się, szczególnie w dużych miastach – rowery miejskie, skutery, car sharing. Trend ogarniający całe aglomeracje, wyznaczający nowe możliwości komunikacji reklamowej w outdoorze zgodniej ze współczesnymi oczekiwaniami społeczeństwa, czyli reklamy nieinwazyjnej i gładko wpisującej się w miejską przestrzeń i architekturę.

Polska: Największym sukcesem w Polsce jest wzrost znaczenia w komunikacji OOH nośników ekskluzywnych, a mam tu na myśli w szczególności, porty lotnicze. Polska szczyci się najnowocześniejszą w Europie siecią nowych lotnisk, z których co roku odbywa loty prawie 32 mln podróżnych, zarówno na trasach lokalnych, jak  i międzynarodowych. Widzimy, że klienci docenili potencjał „powietrznych świątyń mobilności” i reklama w tym segmencie pokazuje wyjątkowo wysoką  dynamikę wzrostu.

Drugim nośnikiem o największej dynamice wzrostu są miejskie systemy rowerowe i reklamy widoczne na prawie 15 tys. pojazdów. W Polsce już prawie 30 miast posiada takie systemy z łączną liczbą zarejestrowanych użytkowników na poziomie 1,36 mln osób i wszystkie należą do Synergic. Jest to przykład rozwoju segmentu reklamy OOH z dwucyfrową dynamiką wzrostu i zgodnie z trendami światowymi, o których wspominałem powyżej.

Obok lotnisk i rowerów jako trzeci format nieinwazyjnego outdooru należy wyróżnić kampanie z wykorzystaniem transportu miejskiego, które docierają  dziennie do około 7 mln odbiorców, a trasy komunikacji miejskiej przebiegają w miejscach skupiających największe rzesze konsumentów.

Porażka / rozczarowanie roku
Świat: W moim mniemaniu, to wciąż niedostateczne wykorzystanie powszechni dostępnych danych o konsumentach w projektowaniu i podawaniu treści przez nośniki outdoorowe. Nie rozpatruję tego w kategorii porażki, ale raczej lekkiego rozczarowania, że w tak dynamicznym rozwijającym się świecie filtrowanym i porządkowanym przez big data, nasza branża w tak niewielkim stopniu z tego korzysta.

Polska: Największym rozczarowaniem jest ciągły brak jednolitego standardu badań outdooru. Mimo coraz większego nacisku ze strony wszystkich uczestników rynku: marketerów i branży, wciąż dalecy jesteśmy od rozwiązania, które pogodziłoby oczekiwania jednych i drugich.

Człowiek roku
Świat: Trudno mi wskazać konkretną osobą, którą chciałbym wyróżnić.

Polska: Joanna Hutnik, Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej, za wkład w edukowanie samorządów i poszukiwanie kompromisów łączących interesy branży oraz lokalnych społeczności.

Serwis / kampania / projekt roku
Świat: Na miarę swojej światowej reputacji wielki brand - Coca Cola wysoko stawia poprzeczkę. Na Times Square w Nowym Jorku pojawił się pierwszy billboard 3D. Szeroka na 12 metrów konstrukcja została stworzona z 1760 poruszających się, niezależnych ekranów LED. To właśnie dzięki temu całość wygląda bardzo realistycznie i imponująco.

Polska: Kampania roku 2017 to w mojej ocenie działania komunikacyjne Citi Handlowy: za umiejętne połączenie nowatorskiej kampanii na rowerach miejskich z innymi rozwiązaniami OOH, jak wielki format, transit, nośniki w portach lotniczych czy dworcach PKP, reklama online oraz pierwszą na polskim rynku , komercyjną aplikacją mobilną do wypożyczania rowerów Citi Handlowy Bikes. Kampania zawierała również elementy CSR. To wyjątkowy projekt trwający cały sezon rowerowy, z działaniami promocyjnymi w wybranych częściach roku.

Premiera, nowość roku
Świat: To integracja OOH z mobilem. Rozwiązanie dające niezliczone możliwości dzięki wykorzystaniu smartfona, najbardziej osobistego gadżetu świata…

Polska: Premiera aplikacji mobilnej do wypożyczania rowerów miejskich Citi Handlowy Bikes. Pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, gwarantujące użytkownikom rowerów miejskich wiele nowych możliwości, których nie daje żadna inna aplikacja. Rozwiązanie stworzone w Polsce przez Synergic wyprzedza wiele podobnych na świecie.

Trend roku
Świat: Digitalizacja outdooru, standaryzacja formatów z widoczną przewagą citilightów oraz rozwiązań typu meble miejskie.

Polska: Przede wszystkim opcje niestandardowe, które na świecie są standardem od kilku sezonów.

Prognoza na 2018 rok
Świat: To dalszy wzrost segmentu DOOH, w szczególności w oparciu o programatic oraz kojarzenie komunikacji z reklamą online. Te rozwiązania w najbliższych latach zdominują outdoor w skali międzynarodowej.

Polska: 2018 to kolejny rok pod znakiem ustawy krajobrazowej na poziomie lokalnym, z jednej strony, a z drugiej to coraz bardziej zauważalna obecność rozwiązań DOOH na miarę rozwiązań światowych. Będzie to miało coraz bardziej zauważalne odzwierciedlenie w zwiększających się wydatkach w tym segmencie. To trend na kilka najbliższych lat, gdyż dystans dzielący nasz rynek od Europy jest potężny.


Joanna Pełech-Mikulska, CEO w BE Media

Wydarzenie roku
Zarówno na świecie, jak i Polsce bardzo szerokim echem odbiły się kampanie społeczne o szeroko pojętej obronie praw kobiet, w tym akcja „The #MeToo movement” (#JaTeż), która powstała po zarzutach kierowanych przeciwko znanemu producentowi  hollywoodzkiemu o molestowanie i napaść seksualną w pracy. Przy tej okazji warto podkreślić znaczenie #hashtagu we frazie oraz siły jego oddziaływania.  

Sukces roku
Globalnie rynek cyfrowego outdooru utrzymuje kurs wzrostu. W Polsce stabilność rynku DOOH. Choć wielkość sprzedaży w tym sektorze w porównaniu z rokiem ubiegłym nie zmieniła się znacząco, i tak można mówić o sukcesie w branży digital signage.

Porażka / rozczarowanie roku
W Polsce nieustannie ciągnąca się ustawa krajobrazowa, której temat powraca jak bumerang. Mimo, że weszła w życie ponad dwa lata temu, nic z niej dalej nie wynika. W wielu kwestiach jest niezrozumiała i niespójna, co negatywnie wpływa na całą branżę.

Ponadto brak publikacji raportów dotyczących rynku DOOH oddzielnie. Kompleksowe rozwiązania skupiają się na OOH, jedynie zawierając w tym DOOH, mimo że rynek digital signage stanowi lwią część dochodów z OOH. Z tym problemem boryka się nie tylko Polska, podobne zadanie stoi chociażby przed Wielką Brytanią.

Człowiek roku
I lokalnie, i globalnie w branży reklamowej człowiekiem (każdego) roku będzie każdy potencjalny odbiorca, który jest gwarantem sukcesu każdej kampanii reklamowej.

Serwis / kampania / projekt roku
W BE Media rekordowa ilość kampanii contentowych na cyfrowych nośnikach reklamy zewnętrznej. Marketerzy w swoich kampaniach oczekują wartości dodanej w postaci contentu. Zapewnienie potencjalnej, jasno określonej grupie odbiorców, przydatnych i trafnych treści, które pomagają rozwiązać ich problemy pozwala nie tylko przyciągnąć klientów, lecz poprzez nawiązanie relacji i obopólne zaangażowanie także ich utrzymać.

W kategorii projektów światowych prawdziwą rewolucją była dla mnie kampania cyfrowej budki telefonicznej w Londynie. Czerwone ikoniczne „szafy” zmieniły swój design tuż po swoich 90. urodzinach. New World Payphones postanowił wprowadzić ją w XXI wiek i nadał całkiem nowy wygląd high-tech. Choć nowe, eleganckie czarne huby z bezpłatnym Wi-Fi, ekranem dotykowym i cyfrowym ekranem reklamowym to prawdziwy postęp w staroświeckiej, bądź co bądź, Wielkiej Brytanii - cóż, jednak czegoś żal.

Premiera, nowość roku
Nowością w ofercie BE Media są nośniki cyfrowej reklamy zewnętrznej w nowoczesnych biurowcach. Rozbudowanie oferty w prywatnych przychodniach oraz stworzenie spersonalizowanych pakietów contentowych dla konkretnych branż.

Niby stara, ale nowa tendencja na świecie, w tym i w Polsce - OOH coraz częściej nastawione na interaktywność. Choć już w 2016 roku marki zaczęły odkrywać nowe sposoby wykorzystania OOH, a zwłaszcza digital signage, w 2017 roku nastąpił ogromny progres w tej materii. Ekrany zaczęły edukować, informować, relacjonować lub/i uwrażliwiać.

Trend roku
I w kraju, i na świecie branża OOH podąża ku innowacyjności i nowym doświadczeniom, zwłaszcza, że klienci coraz częściej proszą o niestandardowe rozwiązania. Reklamodawcy nierzadko nie są zainteresowani tradycyjną kampanią z „wezwaniem do działania”, wolą projekty interaktywne, których treści będą prawdziwym szumem medialnym.

Prognoza na 2018 rok
Rok 2018 będzie ważnym rokiem dla OOH, z nastawieniem na bardziej elastyczne i kreatywne sposoby planowania medium reklamowym - we właściwym czasie, we właściwym miejscu, do właściwego audytorium. Jednym z najskuteczniejszych sposobów zapewnienia klientowi doświadczeń jest zindywidualizowane, aktywne zachęcanie klientów do nawiązania kontaktu (a raczej identyfikacji osobistej) ze swoją ulubioną marką, dlatego stawiam na content marketing.
 


Marcin Ochmański, prezes Warexpo


fot. Maciej Krüger

Wydarzenie roku
W Polsce wydarzeniem roku - biorąc pod uwagę rynek OOH - jest przedstawiony do konsultacji projekt uchwały krajobrazowej dla Warszawy, która stanowi ok. 35 proc. całego polskiego rynku reklamy zewnętrznej. Widzę w nim wiele szans: jak choćby wprowadzenie czytelnych zasad dla rozwoju rynku reklamy OOH czy walkę z nielegalnymi nośnikami, które generują chaos estetyczny i szpecą polskie miasta. Widzę też kilka wyzwań dla jej autorów: przygotowanie zapisów, które przewidywać będą światowe trendy w rozwoju OOH - jak digitalizacja, czy umiejscowienie tej uchwały w codziennej praktyce jednostek m.st. Warszawy - na ile jej zapisy będą stosowane. To, czy okaże się ona sukcesem, wiedzieć będziemy w momencie przedłożenia jej pod głosowanie Radzie Warszawy, czyli zgodnie z zapowiedziami w połowie 2018 roku.

Na świecie warta obserwacji jest popularyzacja projektu InLink - dobrze zaprojektowanego nośnika reklamowego i rozwiązania z zakresu smart cities jednocześnie, który po sukcesie w Nowym Jorku przeniósł się do Londynu w 2017 roku. Oprócz reklamy na dwóch 55-calowych ekranach InLink oferuje szybkie, darmowe Wi-Fi, panel dotykowy z możliwością sprawdzenia w internecie każdej potrzebnej w danym momencie informacji, miejsce na ładowanie telefonów, możliwość wykonania rozmowy telefonicznej (InLink zastąpił budki telefoniczne) oraz kontaktu ze służbami ratowniczymi czy policją.

Obserwując rozwój nośników digital signage na świecie, widzę dwa rodzaje rozwiązań. Pierwsze polegające na prostym zastępowaniu analogowego nośnika (także wielkoformatowego) ekranami o często dyskusyjnej jakości wyświetlania. Drugie, szukające bardziej ambitnych projektów, jak oferowanie rozwiązań z zakresu smart cities właśnie czy projektowanie estetycznych form mebli miejskich. Jestem zdecydowanym zwolennikiem tego drugiego. Digitalizacja OOH powinna nieść ze sobą wartość dodaną dla mieszkańców - czy to będą potrzebne im funkcje czy jakość architektoniczna nośnika.

Sukces roku
5 mln wypożyczeń rowerów w warszawskim systemie Veturilo = to według mnie ogromny sukces. Ten projekt pokazuje, że można łączyć reklamę z systemem użyteczności publicznej i że reklama, żeby być skuteczną, nie musi być inwazyjna i dominująca dla tkanki miejskiej.

Sukcesem roku na świecie jest popularność łączenia w wielu kampaniach kanałów online i offline. OOH (standardowe i niestandardowe) coraz częściej traktowany jest jako content dla kampanii w social mediach - ta integracja narzędzi wydaje się bardzo naturalna.  

Porażka / rozczarowanie roku
Mam jedno rozczarowanie i to jest dalszy podział branży OOH w Polsce. Obecnie mamy dwie izby gospodarcze oraz znaczących graczy na rynku poza obiema strukturami. Nie sprzyja to wypracowywaniu standardów i rozmowie o przyszłości reklamy zewnętrznej w Polsce. To jest zdecydowanie wyzwanie na kolejny rok.

Człowiek roku
Polscy młodzi i utalentowani graficy, jak Ania Światłowska, Ola Jasionowska, Luka Rajski, których prace widzę w kampaniach komercyjnych i społecznych, w postaci publikacji, a nawet neonów, czy na manifestacjach.

Serwis / kampania / projekt roku
„Fearless Girl” - to według mnie bezdyskusyjnie kampania roku na świecie. Przekaz i pozorna prostota pomysłu urzeka.

W Polsce - kreacja Luki Rajskiego „KonsTYtucJA”. Trudno nazwać to kampanią, raczej oddolną inicjatywą Demokracji Ilustrowanej. Jednak plakat ten tysiące Polaków uznało za coś, co wyraża ich sposób myślenia.

Trend roku
Trendem bardzo interesującym i ciągle rozwijającym się zarówno w Polsce jak i na świecie jest reklama niestandardowa na nośnikach OOH. W Warszawie dzięki nowym słupom ogłoszeniowym i wiatom przystankowym pojawia się więcej technicznych możliwości przekształcenia tych nośników np. w automat do wydawania czekolady, salon fryzjerski czy klepsydrę odliczającą czas do premiery nowego sezonu „Narcos” - projekty realizowane w innych miastach europejskich. Jeszcze więcej ciekawych możliwości oferować będą nośniki digital signange.

Prognoza na 2018 rok
Rok 2018 może okazać się rokiem przełomowym dla branży reklamy zewnętrznej. Szczególne warte obserwacji będą prace nad uchwałą krajobrazową w Warszawie i nowe rozwiązania techniczne oferowane przez operatorów OOH.


Andrzej Grudziński, pełnomocnik zarządu Cityboard Media

Wydarzenie roku
Wydarzeniem godnym uwagi, była kampania outdoorowa Twittera „#What’sHappening”. Twórcy na plakatach umieścili zdjęcia przedstawiające bieżące tematy społeczne i polityczne. Głównym punktem kompozycji jest hashtag, który podkreśla główny element uchwycony na zdjęciu. To prosty i jednocześnie bardzo sugestywny pomysł.

W Polsce moim zdaniem w 2017 roku nie było wydarzenia, które zasługuje na miano najważniejszego w mijających 12 miesiącach.

Sukces roku
W Polsce dla wszystkich, którzy pracują na rynku systemowej reklamy zewnętrznej, sukcesem winny być orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych uchylające uchwały „krajobrazowe” w Łodzi i Opolu. Wierzymy w mądrość sądów uznających za nieważne uchwały samorządowe pisane na kolanie - bez znajomości tematu - i nieszanujące istniejącego porządku prawnego.

Dla Cityboard Media niewątpliwym sukcesem jest fakt, że w mijającym roku większa część realizowanych projektów pochodzi bezpośrednio od reklamodawców. Cieszy nas nie tylko rosnące z roku na rok portfolio klientów i realizowanych kampanii, ale również to, że wychodząc często poza reklamowy mainstream, docieramy do reklamodawców, którym o wiele lepiej możemy zaprezentować wszelkie atrybuty jakości naszej oferty.

Porażka / rozczarowanie roku
To już nie porażka, a istna klapa: brak rezultatów powstałego przed laty projektu badań outdooru. W ostatnich czasach chyba ucichły nawet deklaracje o dacie jego wdrożenia. Cityboard Media pozostaje jedyną spośród czołowych firm OOH w Polsce, która ma przebadaną własną sieć nośników.

Człowiek roku
Podobnie jak w 2016, dla mnie człowiekiem roku w Polsce jest każdy przedsiębiorca z sektora systemowej reklamy zewnętrznej. Ilość kłód pod nogi, jakie urzędnicy rzucają przedsiębiorcom, jest zatrważająca i woła o pomstę do nieba. Kolejne projekty uchwał krajobrazowych przynoszą coraz to nowe utrudnienia i ograniczenia.  

Serwis / kampania / projekt roku
Jak zawsze na wyróżnienie zasługują kampanie wykorzystujące elementy niestandardowe. Spośród tegorocznych projektów na uwagę zasługują Tic Tac oraz Allegro. Wyjątkowa jest również kampania Euro RTV AGD. Ten reklamodawca przyzwyczaił nas do zmasowanego ataku outdoorowego w grudniu, a feeria barw na jego layoutach cieszy gdy na zewnątrz typowa o tej porze roku szarzyzna.

Premiera, nowość roku
Cieszy mnie fakt, że na naszych nośnikach pojawiają się premierowe kampanie małych i średnich przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na outdoor. Restauracje, hotele, sklepy i wiele innych rodzinnych biznesów po raz pierwszy pojawiło się w tym roku na naszych nośnikach.

Trend roku
Coraz częściej wykorzystywane przez reklamodawców kampanie integrujące różne media, optymalizujące efektywność przekazu. Na szczególne podkreślenie zasługuje doskonała synergia outdooru i digital.

Prognoza na 2018 rok
2018 rok zapowiada się dobrze. Jego dodatkowym atutem są istotne wydarzenia sportowe - takie jak mistrzostwa świata w piłce nożnej - oraz polityczne. Wybory samorządowe zwykle powodują zwiększone zainteresowanie outdoorem wśród polityków. Mnie jednak marzy się, aby aktywność wyborcza w sferze reklamy zewnętrznej miała charakter cywilizowany. Szanowni Państwo, korzystajcie z ofert profesjonalnych firm z branży systemowej reklamy zewnętrznej, zamiast wieszać i kleić różnej maści plakaty byle gdzie i byle jak. Przecież chodzi o Wasz wizerunek!

 


Diana Polska, marketing i PR manager w MyLED

Wydarzenie roku
Jednym z najważniejszych wydarzeń w Polsce dla branży marketingowej jest konkurs Mixx Awards 2017, który w tym roku odbył się 30 listopada. Wydarzenie to przyciągnęło uwagę agencji i marketerów, którzy na bieżąco śledzą ciekawe trendy i kampanie marketingowe.

Wydarzeniem o podobnej tematyce i równie wysokiej randze jest The DailyDOOH Gala Awards, która nagradza najlepsze osiągnięcia z branży DOOH dotyczące zarówno ciekawych realizacji jak i technologii i konstrukcji użytych w kampaniach reklamowych. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się 30 listopada 2017 roku w Londynie.

Sukces roku
Największym sukcesem jest dynamiczny rozwój branży DOOH w Polsce i na świecie oraz wzrost świadomości na temat cyfrowej reklamy zewnętrznej wśród reklamodawców. Coraz częściej na różnych portalach internetowych pojawiają się artykuły na temat ciekawych realizacji kampanii przy użyciu tego medium.

Porażka / rozczarowanie roku
Mimo ciągłego rozwoju DOOH - według 97 proc. ekspertów biorących udział w badaniu MyLED - jego potencjał wciąż nie jest w pełni wykorzystywany. Opinia ta jest związana m.in. z trudnością weryfikacji skuteczności tej formy reklamy. Na Polskim rynku wciąż brakuje analiz dotyczących wpływu kampanii DOOH na odbiorców.

Kampania roku
W tym roku jedną z najbardziej popularnych realizacji DOOH jest kampania śniadaniowa McDonald’s, która podczas konkursu Mixx Awards 2017 w kategorii Offline Digitizing została nagrodzona brązem.

W kampanii wykorzystano szereg technologicznych możliwości reklamy digital out of home, takich jak geotargetowanie, pobieranie treści w czasie rzeczywistym czy cross online z offline. Nośniki wykorzystane w tej kampanii zostały dobrane pod kątem atrakcyjności dla danego miasta, największej grupy odbiorców oraz odległości od restauracji McDonald’s. Na ekranach wyświetlane były komunikaty z informacją o czasie dojazdu do najbliższej z nich. Było to możliwe dzięki API Google, skąd pobierano w czasie rzeczywistym informacje na temat natężenia ruchu w konkretnych lokalizacjach. Emisja spotów odbywała się w godzinach dostosowanych do oferty śniadaniowej w McDonald’s (6.00 - 10.00). Kampania trwała 7 dni i przyciągnęła uwagę blisko 5 milionów osób.

Najpopularniejszą interaktywną kampanią DOOH na świecie, która została wyróżniona na Daily DOOH Gala Awards 2017, jest „Space for Giants”. Spoty zostały wyemitowane na 5 wybranych ekranach LED na świecie, m.in.: na Times Square w Nowym Jorku, Westfield Stratford City w Londynie, Grand Central w Birmingham oraz nośnik na Manchester Printworks. Animacja ukazywała słonie w różnych kolorach z logo firmy lub korporacji, która zdecydowała się przeznaczyć 5000 funtów na opiekę nad zwierzęciem. Jest to jedna z pierwszych kampanii na rynku reklamy DOOH o tak dużym zasięgu.

Premiera, nowość roku
Ważną premierą w branży cyfrowej reklamy OOH było z pewnością zrealizowanie badania i wydanie raportu o polskiej reklamie DOOH przez firmę MyLED, które zostało przeprowadzone na grupie niespełna 300 ekspertów z branży reklamowej. Stworzenie raportu miało na celu zwiększenie świadomości na temat tego medium oraz ukazanie kondycji tej branży oraz potencjału rozwoju cyfrowej reklamy zewnętrznej.

W badaniu zostało wyjaśnione m.in. czym jest DOOH i jak ta forma reklamy wypada na tle innych mediów w Polsce. Ukazano możliwości reklamy zewnętrznej i wyjaśniono, które z nich są szczególnie ważne dla branży reklamowej. Przedstawiono również na jakim poziomie kształtuje się świadomość specjalistów na temat DOOH oraz jak oceniają oni skuteczność i odbiór tego medium przez konsumenta.

Jeśli chodzi o rynek DOOH na świecie - coraz częściej mówi się o nowych technologiach służących do rozpoznawania i pomiaru widowni. Jedną z firm pozwalającą na użycie tego typu nowoczesnych rozwiązań jest Adpack, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania do identyfikowania grup demograficznych i płci wśród odbiorców cyfrowej reklamy OOH.
 
Trend roku
Według raportu opublikowanego w tym roku  przez firmę MyLED - największą popularnością w Polsce cieszą się kampanie z wykorzystaniem najnowszych technologii tj:
- geolokalizacja, czyli dobór nośników pod kątem wyselekcjonowanej grupy odbiorców oraz wyświetlanie spotów na ekranach LED znajdujących się w pobliżu punktów sprzedaży,
- odliczanie czasu do nadchodzącego wydarzenia w czasie rzeczywistym, czyli możliwość zapowiadania nadchodzących wydarzeń istotnych z punktu widzenia szerszej społeczności.
- łączące DOOH z aplikacjami mobilnymi i mediami społecznościowymi, czyli możliwość przekierowania odbiorców reklamy zewnętrznej do innych kanałów komunikacji oraz umożliwienie im wzięcia czynnego udziału kreowaniu treści  kampanii DOOH.

Jeśli chodzi o kampanie zagraniczne, najczęściej wykorzystywane możliwości w kampaniach DOOH, z którymi spotkałam się w 2017 roku, to:
- wyświetlanie różnych treści komunikatów na cyfrowych ekranach w zależności od aktualnego natężenia ruchu na drodze,
- łączenie kampanii DOOH z urządzeniami i aplikacjami mobilnymi,
- dostosowywanie komunikatów wyświetlanych na ekranach LED do aktualnej pory dnia i pogody.

Prognoza na 2018 rok
Rozwój technologii, a wraz z nimi możliwości, jakie niesie ze sobą cyfrowa reklama zewnętrzna, spowodowały wzrost popularności tego medium. Właściciele lokalnych firm coraz chętniej korzystają z cyfrowej reklamy zewnętrznej przy promowaniu swoich produktów i usług. Co roku możemy odnotować także wzrost wydatków przeznaczonych na reklamę DOOH na całym świecie. Na tej podstawie możemy wnioskować, że branża ta dalej będzie się równie szybko rozwijać.  

Na podstawie badań opublikowanych przez Advertising Association / Warc Expenditure Report, wydatki przeznaczone na digital out of home w 2020 roku będą stanowić ponad 50 proc. środków przeznaczonych na reklamy zewnętrzne.


Mateusz Kapłan, non TV trading manager w Zenith

Wydarzenie roku
Rozstrzygnięcie przetargu na obsługę nośników w warszawskim metrze, w którym wybrana została oferta spółki Stroer. W poprzednich latach obsługa była podzielona między Stroer (perony oraz przejścia podziemne) i AMS (wagony metra).

Porażka / rozczarowanie roku
Cichną głosy na temat projektu Outdoor Track realizowanego przez Instytut Badań Outdooru, od ponad roku nie opublikowano żadnych nowych informacji o wynikach badania. Brak standardu badawczego, mimo zakończonych już dawno pomiarów, negatywnie odbija się na wizerunku całej branży.

W urzędach wielu polskich miast trwają konsultacje w celu uporządkowania reklamy w przestrzeni miejskiej, co jest skutkiem tzw. ustawy krajobrazowej. Na chwilę obecną przekłada się to jedynie na postępującą redukcję liczby tablic (głównie formatów billboardów oraz frontlight 6x3), co przy niestabilnym popycie (zwłaszcza w okresie letnim) skutkuje coraz mniejszymi budżetami na outdoor.
 
Premiera, nowość roku
Nośniki dynamic backlight w ofercie AMS, które wyznaczają nowy wymiar „premium” dla polskiego outdooru.
 
Trend roku
Rozwój oferty OOH w kierunku nośników premium i digital - trwa wymiana wiat przystankowych w kolejnych miastach, debiut formatu dynamic backlight, rozwój oferty totemów digital w galeriach handlowych przez Clear Channel. Reklamodawcy coraz chętniej korzystają z niestandardów w swoich kampaniach, przede wszystkim na nośnikach typu citylight.

Polski rynek czeka na przełom w segmencie digital out-of-home, który jest wciąż bardzo rozdrobniony i wymaga usystematyzowania.
 
Prognoza na 2018 rok
Prawdopodobny zakaz emisji reklam piwa między godz. 20 a 23 w telewizji może spowodować duże redukcje budżetów marketingowych producentów złotego trunku. W takiej sytuacji należy spodziewać się przesunięcia części budżetów do digitalu, gdzie ograniczenia dla reklamy piwa są mniej restrykcyjne. Mogą na tym skorzystać również media offline, zwłaszcza reklama zewnętrzna.

 


Bartłomiej Kamiński, dyrektor zarządzający MediaPlus

Cały czas zastanawia brak porozumienia co do standardu badawczego, ale mówiąc zupełnie szczerze, to chyba już nigdy to nie nastąpi. Ciekawym kierunkiem dla branży może być rozwój DOOH i połączenia emisji reklam na tych nośnikach z modelem zakupu programatycznego, podobnego do tego stosowanego w internecie.

 


Maciej Świątek, director, client leadership w Mindshare Polska

Wydarzenie roku
Jednym z ważniejszych wydarzeń mijającego roku było pojawienie się projektów małych ustaw krajobrazowych, w wyniku porażki głównej ustawy krajobrazowej. Daje to cień szansy, że rynek OOH w końcu uda się uporządkować, znajdując rozwiązanie połączenia potrzeb i oczekiwań mieszkańców z dostawcami reklamy. Należy trzymać kciuki, aby temat nie utknął na poziomie formalnym.

Sukces roku
Utrzymanie wysokiego zainteresowania segmentem reklamy zewnętrznej rynku przez reklamodawców. OOH jako medium nie tylko przestało tracić, ale zaczęło zyskiwać nowych odbiorców. Dowodem na to jest m.in. większa konieczność kupowania kampanii z dużym wyprzedzeniem czasowym niż dotychczas.

Porażka / rozczarowanie roku
Niestety tutaj znów muszę wskazać Polskie Badania Outdooru, jako negatywny przykład projektu, którego efektów dalej nie widać. Z szumnie zapowiadanego standardu pozostał niesmak i unikanie tematu przez wszystkich odpowiedzialnych.

Człowiek roku
Pasażer, czyli ktoś na kim skupiła się uwaga największych graczy w ostatnim roku. Zarówno rozumiany jako uczestnik transportu zbiorowego, jak i kierowca własnego pojazdu. Patrząc na zapowiadane zmiany wynikłe z ograniczeń reklamy to w najbliższych latach zainteresowanie „pasażerami” na pewno będzie rosło - szczególnie że przez korki czas spędzany w podróży z roku na rok ulega wydłużeniu.

Serwis / kampania / projekt roku
Showmax pokazał, że mimo obchodzenia od lat roku mobile’u duże inwestycje w kanał digital nie wykluczają spektakularnego użycia reklamy zewnętrznej. Siatki wielkoformatowe oraz miks nośników przypomniały nam wszystkim bezdyskusyjne zalety OOH, w tym dalszą i wyjątkową odporność na adblocki.

Premiera, nowość roku
Elementy standardowe stały się już dość częstym krajobrazem świata OOH w Polsce, dlatego ciężko wskazać nowość, która zrewolucjonizowałaby ten segment.

Trend roku
Rosnąca digitalizacja rynku pozwala wierzyć, że w przyszłości liczba takich nośników ocali wiele drzew, zastępując miejsca nośników papierowych. Mimo że długa droga do tego, to inwestycja w ten segment uznanych podmiotów na rynku (jak np. Jetline, ScreenNetwork) to dobra obietnica porządków w świecie cyfrowego outdooru. Porządków, których tak wszyscy potrzebujemy.

Prognoza na 2018 rok
Patrząc w przyszłość przez pryzmat potrzeb rynku (rok 2018 to m.in. igrzyska olimpijskie, mundial i wybory samorządowe) świat reklamy zewnętrznej powinien czuć się bezpieczny, myśląc o zainteresowaniu reklamodawców. Dodatkowe wszelkie głosy wieszczące wprowadzenie jeszcze bardziej rygorystycznych ograniczeń reklamy piwa w telewizji pozwalają przypuszczać, że po nośniki OOH będzie trzeba ustawiać się w jeszcze większej kolejce, a rynek digital pokaże swoje pełne możliwości nie tylko w ujęciu efektowności, ale i skuteczności.

W obliczu nie malejącego popytu należy się też spodziewać odpowiedzi samych dostawców, którzy będą szukać rozwiązań pozwalających na uporządkowanie sprzedaży ich ofert, walcząc z nieograniczonymi terminami rezerwacji czy bukowaniem dodatkowych kampanii „na wszelki wypadek”. Trzymam kciuki za wszelkie zmiany mające za zadanie uproszczenie współpracy na rynku. Liczę, że wraz z nimi będzie szła także poprawa jakości kampanii oraz znacznie bardziej nowoczesny i oddający realizm system raportowania kampanii.


tw