Reklamy w Telewizji Polskiej w 2018 roku zdrożeją o 2-8 proc., indywidualne rabaty od 15 mln zł wydatków

Biuro Reklamy Telewizji Polskiej wprowadziło nowe zasady sprzedaży reklam na 2018 rok. Próg wydatków dla indywidualnych rabatów podniesiono z 8 do 15 mln zł, wprowadzono też nową grupę sprzedażową. Podwyżka cen nie przekroczy 8 proc.

Jak podaje Biuro Reklamy TVP, wprowadzone zasady są kontynuacją polityki przejrzystych, publikowanych kosztów zakupu. Najważniejszą z nowości jest wprowadzenie zmienionej grupy sprzedażowej: wszyscy w wieku 16+. Reklamy kupione w tej grupie będą planowane bezpośrednio po zakupie cennikowym i przed grupą wszyscy w wieku 16-59.

- TVP jako pierwsza spośród nadawców telewizyjnych zauważyło potencjał zakupowy grupy 49+ - mówi Ewelina Czuba, dyrektor Biura Reklamy TVP. - Jako pierwsi rozszerzyliśmy grupę komercyjną do wieku 59. Teraz idziemy krok naprzód. Widzimy jednocześnie zmiany w strukturze demograficznej społeczeństwa i rosnącą siłę zakupową 60-latków. Pamiętajmy, że osoby w wieku 18-49 odpowiadają za zakupy w wielkości 278 mld zł rocznie, a osoby w wieku 50+ - 258 mld zł. Możliwość zakupu nowej grupy celowej wraz z utrzymaniem grupy 16-59 pozwoli na lepsze dopasowanie kupowanych reklam do profilu konsumenta reklamodawcy - dodaje Czuba.

Drugą istotną zmianą jest rozszerzenie progów budżetowych i wprowadzenie nowego progu wydatków dla negocjowania indywidualnych rabatów. W ub.r. progów było dziewięć: do 0,19 mln zł, 0,2-0,49 mln zł, 0,5-0,99 mln zł, 1-1,99 mln zł, 2-2,99 mln zł, 3-3,99 mln zł, 4-4,99 mln zł, 5-6,49 mln zł i 6,5-7,99 mln zł. Przy takich progach maksymalny rabat wynosił do 48 proc.

W przyszłym roku dochodzą trzy kolejne, a wraz z nimi nowe poziomy rabatów (do 52 proc.): 8-9,99 mln zł (z rabatem do 48 proc.), 10-11,99 mln zł (rabat do 50 proc.) i 12-14,99 mln zł (do 52 proc.).

Tym samym Biuro Reklamy TVP zwiększyło reklamodawcom limit, dla którego możliwe są negocjacje indywidualnych rabatów. W 2017 roku było to możliwe, gdy budżet reklamowy wydany w TVP przekraczał 8 mln zł. Teraz jest to możliwe przy inwestycjach od 15 mln zł. - Zależy nam na przejrzystości polityki sprzedaży oraz na równym dostępie i równym traktowaniu reklamodawców. Kontynuujemy politykę otwartego publikowania kosztów - czytamy w komunikacie TVP.

Polityka sprzedaży na 2018 r. zakłada wzrost cen. Podwyżka jest jednocyfrowa i różna w zależności od wielkości budżetu. Wzrost cen jest rożny w zależności od anteny i poziomu inwestycji i w publikowanych progach budżetowych jest w przedziale od 2 do 8 proc.

Centrum Informacji TVP przekazało nam, że podwyżka przy zakupie pakietowym w grupie 16-59 w progach publikowanych nie przekracza 8 proc. Wyjaśniło, że podstawowym powodem wzrostu cen jest rosnący popyt na reklamę telewizyjną oraz pozytywne prognozy dla gospodarki i rynku reklamowego na przyszły rok.

- Zarówno gospodarka jak i rynek reklamowy są w dobrej kondycji - komentuje zmianę cen reklam Ewelina Czuba. - Druga połowa roku w telewizji cechowała się znaczącą przewagą popytu na czas reklamowy nad jego podażą. W związku z tym podwyżka cen była nieunikniona i ma szansę zbalansować popyt z podażą - wyjaśnia.

Bez zmian pozostały upusty za zakup z cennika. Podobnie jak w tym roku do 5 proc. zniżki dostaną reklamodawcy, którzy na zakup z cennika przeznaczą od 50 do 59,99 proc. swojego budżetu. Z kolei marketerzy, którzy wydadzą w ten sposób cały swój budżet mogą liczyć na zniżkę do 30 proc.

W 2018 roku nie będzie już obowiązywał 2-proc. rabat za udział kanałów tematycznych. Ponadto zwiększa dopłaty za tzw. spoty zerowe z 10 do 12 zł, wprowadza dopłatę do prime time dla anten tematycznych - 55 proc.

Biuro Reklamy TVP jako drugie po TVN Media ogłosiło zasady sprzedaży reklam na 2018 rok. Ceny na antenach kanałów TVN oraz w stacjach tematycznych Premium TV mają wzrosnąć od 4 do 8 proc., a minimalny poziom inwestycji umożliwiający indywidualne rabaty wynosi 25 mln zł.

bg