Ponad połowa respondentów (59%) skorzystała w ostatnich trzech miesiącach z rekomendacji więcej niż raz, a co szósta osoba (16%) - co najmniej 4 razy.
Najczęściej takie zakupy dotyczą branży spożywczej. 40% klientów korzystających z rekomendacji na tej podstawie dokonało decyzji o zakupie artykułów spożywczych. Druga w kolejności jest uroda i usługi kosmetyczne (25%), na trzeciej pozycji uplasowała się branża odzieżowa (18%), a zaraz za nią - opieka medyczna (17%).
Równolegle z korzystaniem z rekomendacji konsumenci są coraz bardziej skłonni do rekomendowania. W ciągu minionego kwartału produkt lub usługę zarekomendował co czwarty respondent (24%).
Polski konsument potrafi również dzielić się negatywnymi opiniami. W ciągu minionych trzech miesięcy co szósty badany (17%) odradził produkt, firmę lub usługę.
Skłonność do rekomendowania i odradzania produktów/usług często idzie w parze: osoby polecające znacząco częściej także odradzają – w zależności od swoich doświadczeń. Stosunkowo częściej są to osoby posiadające bardziej stabilną sytuację finansową, pracujące, korzystające z internetu oraz dobrze wykształcone.
Ogólnopolskie badanie zostało przeprowadzone przez PBS na zlecenie Obserwatorium Zarządzana w dniach 7-9 marca 2014 r. techniką CAPI (wywiady osobiste wspomagane komputerowo) na próbie N=1000 Polaków od 15. roku życia.
pr
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rekomendacje-ksztaltuja-decyzje-zakupowe-polakow