Sektor e-commerce zwiększa nakłady na reklamę, Bon Prix wyprzedził Grupę Allegro

Wydatki mediowe branży e-commerce wyniosły w pierwszej połowie 2017 r. ponad 100,3 mln zł, o 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. Dotychczasowego lidera, Grupę Allegro, zastąpił sklep internetowy Bon Prix - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Najwięcej na promocję w sektorze e-commerce przeznaczają reklamodawcy z kategorii sklepy internetowe - w pierwszej połowie 2017 r. ich udział wyniósł 73%.

Kolejne miejsca zajmują serwisy ogłoszeniowe (10%), aukcje i narzędzia aukcyjne (6%), porównywarki cen (5%) i pasaże handlowe (5%).

W porównaniu do pierwszej połowy 2016 r. w analizowanym okresie sklepy internetowe zanotowały wzrost wydatków na reklamę o 17%. Więcej – o 73% - przeznaczyły na promocję także pasaże handlowe. Spadły natomiast inwestycje w reklamę serwisów ogłoszeniowych, aukcji i narzędzi aukcyjnych i porównywarek cen - odpowiednio o 4%, 32% i 37%.

W rezultacie, w tym roku zwiększył się udział w wydatkach sklepów internetowych (o 6 pkt. proc.) i pasaży handlowych (o 2 pkt. proc.). Spadek zanotowały natomiast serwisy ogłoszeniowe (o 1 pkt. proc.), aukcje i narzędzia aukcyjne (o 4 pkt. proc.) i porównywarki cen (o 3 pkt. proc.).

W czołówce podmiotów z branży e-commerce, które w pierwszej połowie 2017 r. wydały najwięcej na promocję, znalazły się głównie sklepy internetowe - w TOP 10 uplasowało się ich aż 7. Liderem sektora pod względem wydatków mediowych jest Bon Prix, który tylko w pierwszej połowie tego roku zainwestował w promocję 7,2 mln zł - o 67% więcej niż rok wcześniej. Tuż za nim znalazły się Naspers Classifieds (przedstawiciel kategorii serwisy ogłoszeniowe - właściciel takich serwisów jak OLX.pl, otodom.pl i otomoto.pl) z wydatkami na poziomie 6 mln zł oraz Grupa Allegro (zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne), która zainwestowała ponad 5 mln zł. Obaj reklamodawcy zmniejszyli wydatki mediowe w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 r. odpowiednio o 4% i 64%.

Wydatki sektora e-commerce z roku na rok rozkładają się na coraz więcej reklamodawców. W pierwszej połowie tego roku TOP 10 największych podmiotów odpowiadało za 43% wszystkich inwestycji sektora w promocję. W poprzednim roku odsetek ten wyniósł 60%, a dwa lata wcześniej 68%.

Wśród dziesięciu największych reklamodawców znaleźli się także: Eobuwie.pl, Zalando, Tchibo, Grupa Okazje (właściciel m.in. porównywarki cen Okazje.info), Allani, Wearco (do którego należy e-sklep Answear.com) oraz TM Tomasz Filipiak (właściciel m.in. sklepu internetowego Militaria.pl).

Najczęściej wybieranym medium przez reklamodawców z branży e-commerce w okresie od stycznia do czerwca 2017 r. był internet (66%), który zwiększył swój udział w media miksie o 6 pkt. proc. Na drugim miejscu uplasowała się telewizja (12%), a na trzecim magazyny (9%). Oba zmniejszyły swoje udziały w media miksie, odpowiednio o 8 i 3 pkt. proc. w porównaniu rok do roku. Kolejne pozycje zajęły: radio (5%), outdoor (5%), gazety (2%) i kina (1%).

W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w pierwszej połowie 2017 r. znalazły się: Onet.pl, WP.pl, Interia.pl, OLX.pl, Polsat, Plejada.pl, TVN, Fakt.pl, Demotywatory.pl i Pudelek.pl.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

km