Sektor finansów obniżył wydatki reklamowe, mocno w dół firmy ubezpieczeniowe

W I kwartale 2015 roku wydatki sektora finansów na reklamę wyniosły ponad 104 mln zł. To o ponad 50 mln zł mniej niż w ostatnim kwartale 2014 roku oraz o prawie 11 mln zł mniej w stosunku do okresu styczeń–marzec zeszłego roku - wynika z analiz domu mediowego Codemedia.

W pierwszym kwartale największym reklamodawcą z sektora finansowego były banki, które wydały na reklamę swoich produktów ponad 65 mln zł (63 proc. całego budżetu branży finansowej).

Za bankami uplasowały się instytucje finansowe, przeznaczając na promocję ponad 24 mln zł (23 proc.). Firmy ubezpieczeniowe poniosły z kolei wydatki na poziomie 13 mln zł (13 proc.).

Kwota jaką banki przeznaczyły w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 roku na reklamę jest o prawie 23 proc. niższa w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, ale tylko o 2 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Banki najchętniej reklamowały konta, przeznaczając na ich promocję ponad 25 mln zł.

Instytucje finansowe również zmniejszyły swoje nakłady na reklamę - o prawie 25 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2015 roku i o 9 proc. w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2014 roku. Podmioty te najczęściej inwestowały w reklamę produktów leasingowych i kredytowych, przeznaczając na ten cel ponad 14 mln zł.

Spadły również wydatki sektora ubezpieczeń - o 56 proc. w stosunku do okresu październik-grudzień 2014 roku i o 31 proc. w zestawieniu z pierwszym kwartałem 2014 roku. Firmy ubezpieczeniowe w 2015 roku intensywnie promowały ubezpieczenia komunikacyjne, przeznaczając na ten cel prawie 6 mln zł.

Firmy z rynku finansowego najchętniej reklamują swoje usługi i produkty w telewizji, inwestując w to medium w I kwartale 2015 roku 53 proc. swojego budżetu marketingowego (55 mln zł). Kampanie reklamowe były głównie emitowane w takich stacjach jak Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. Na kolejnych miejscach znalazły się TVN24 i Discovery Channel.

Wydatki na telewizję spadły o 36 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, a w stosunku do okresu styczeń-marzec 2014 - o 2 proc.

18 proc. nakładów (ponad 18 mln zł) kosztowała sektor reklama online. Ich suma spadła o 19 proc. w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o 40 proc. w stosunku do I kwartału ubiegłego roku. Najwięcej budżetów firmy lokowały w reklamę na wp.pl, onet.pl i interia.pl. Jeśli chodzi o portale finansowe, pierwszą trójkę tworzą money.pl, biztok.pl i bankier.pl.

Na trzecim miejscu uplasowały się wydatki na reklamę kinową, które wyniosły ponad 7 mln zł (7 proc.). Po 6 proc. budżetów marketingowych firmy przeznaczyły na reklamę w magazynach, radiu oraz na outdoor (odpowiednio ponad 6 mln zł na każdy obszar). Tylko 3 proc. wydatków pochłonęła reklama w gazetach codziennych.

km