VoD.pl przed Playerem, TVP i CDA przed Iplą, Netflix wyprzedził Showmaxa (analiza)

Wśród platform VoD najwięcej użytkowników ma VoD.pl, natomiast najwięcej odsłon i najdłuższy średni czas korzystania przez internautów notują Player.pl i Vod.tvp.pl. W skali roku bardzo duży wzrost odwiedzalności osiągnął Netflix, dzięki czemu wyprzedził Showmaxa.

We wrześniu br. VoD.pl (Grupa Onet-RASP) odwiedziło 3,76 mln realnych użytkowników (czyli 14,09 proc. wszystkich polskich internautów), którzy wykonali w nim 14,59 mln odsłon, a każdy spędził na stronie przeciętnie 32 minuty i 5 sekund (32:05) - pokazują dane z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.

Na początku zeszłego miesiąca w serwisie pojawiły się treści z konkurencyjnych platform: Player.pl (Grupa TVN) i Ipli (Cyfrowy Polsat).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aleksander-kutela-autorskie-programy-grupy-onet-przynosza-zyski-nie-beda-oferowane-odplatnie ##

Player.pl - na początku września udostępniony w nowej wersji - przy 3,09 mln użytkowników miał 35,2 mln odsłon oraz trzy godziny i 27:05 minuty przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego. Dodatkowo aplikacja mobilna tego serwisu miała 602,4 tys. użytkowników.

Natomiast Vod.tvp.pl zanotował 2,88 mln użytkowników, 39,8 mln odsłon oraz trzy godziny i 14:05 minuty średniego czasu korzystania. Serwis w nowej odsłonie pojawił się w maju br., udostępniono w nim wiele produkcji archiwalnych, m.in. ponad 20 kultowych seriali.

Ipla, należąca do trzeciego z głównych nadawców telewizyjnych - Cyfrowego Polsatu, jest dostępna zarówno jako serwis www (w zeszłym miesiącu miał 2,03 mln użytkowników, 17,71 mln odsłon oraz dwie godziny i 31:28 minuty) i aplikacja mobilna (693 tys. użytkowników, 22,56 mln odsłon oraz trzy godziny i 25:14 minuty), jak też aplikacja desktopowa (354,3 tys. użytkowników).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wyniki-gemius-pbi-wrzesien-2017 ##

Wśród platform z odpłatną ofertą abonamentową największy zasięg ma dział Premium serwisu Cda.pl - w minionym miesiącu zanotował 2,4 mln użytkowników, 15,81 mln odsłon i 14:24 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. Cały serwis Cda.pl miał 6,78 mln użytkowników i 134,1 mln odsłon.

Netflix przy 996,1 tys. użytkowników zanotował 14,69 mln odsłon i 18:07 minuty średniego czasu korzystania, a Showmax miał 818,9 tys. użytkowników, 14,53 mln odsłon i 15:48 minuty średniego czasu korzystania. Znacznie niższe wyniki osiągnęły NCplusGo.pl i HBOgo.pl, dostępne tylko dla klientów usług telewizyjnych NC+ i HBO.

Platformy VoD we wrześniu 2017 r.

(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL

domena

realni użytkownicy

odsłony

średni czas korzystania [godz:min:sek]

zasięg

vod.pl

3 762 654

14 591 887

0:32:05

14,09%

player.pl

3 095 811

35 206 590

3:27:05

11,60%

tvp.pl - vod

2 878 405

39 800 412

3:14:05

10,78%

cda.pl - premium

2 399 902

15 809 031

0:14:24

8,99%

ipla.tv

2 033 584

17 709 256

2:31:28

7,62%

wp.tv

1 879 188

5 332 475

0:09:22

7,04%

netflix.com

996 079

14 689 741

0:18:07

3,73%

showmax.com

818 953

14 533 426

0:15:48

3,07%

aplikacja Ipla mobile

693 037

22 558 148

3:25:14

2,60%

aplikacja Player

602 367

-

-

2,26%

aplikacja Ipla PC

354 300

-

-

1,33%

ncplusgo.pl

341 361

6 978 389

0:24:06

1,28%

hbogo.pl

323 588

2 228 913

0:06:33

1,21%

aplikacja nc+ GO

166 853

-

-

0,62%

aplikacja ShowMax

111 406

-

-

0,42%

aplikacja vod Onet

101 630

9 951 117

3:21:53

0,38%

aplikacja Netflix

89 693

-

-

0,34%

aplikacja HBO GO Polska

85 532

-

-

0,32%

Tylko na komputerach VoD.pl zanotował w zeszłym miesiącu 3,12 mln realnych użytkowników i 11,8 mln odsłon. Pod względem liczby odsłon i przeciętnego czasu spędzonego przez odwiedzającego najlepsze wyniki osiągnęły Player.pl i Vod.tvp.pl - pierwszy osiągnął 32,61 mln odsłon oraz cztery godziny i 24:50 minuty średniego czasu korzystania, a drugi - 25,64 mln odsłon oraz trze godziny i 47:11 minuty średniego czasu korzystania.

Na ponad trzy godziny swojego przeciętnego użytkownika przyciągnęła też Ipla.tv.

Platformy VoD we wrześniu 2017 r. na komputerach

(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL

domena

realni użytkownicy

odsłony

średni czas korzystania [godz:min:sek]

zasięg

vod.pl

3 122 202

11 801 084

0:35:28

11,69%

player.pl

2 398 644

32 614 051

4:24:50

8,98%

cda.pl - premium

2 050 607

13 438 141

0:16:16

7,68%

tvp.pl - vod

1 942 638

25 644 651

3:47:11

7,28%

wp.tv

1 668 411

4 651 210

0:09:36

6,25%

ipla.tv

1 434 682

14 287 669

3:14:33

5,37%

netflix.com

846 468

14 013 155

0:21:14

3,17%

showmax.com

703 761

14 354 095

0:18:22

2,64%

aplikacja Ipla PC

354 300

-

-

1,33%

hbogo.pl

310 396

2 215 533

0:06:50

1,16%

ncplusgo.pl

233 194

6 649 185

0:35:13

0,87%

Na smartfonach największy zasięg zanotował serwis Vod.tvp.pl (1,2 mln użytkowników), który nieznacznie wyprzedził VoD.pl (1,11 mln). Dodatkowo aplikacja VoD Onetu miała 101,6 tys. użytkowników, z których każdy korzystał z niej średnio przez trzy godziny i 21:53 minuty.

Jeszcze dłuższy przeciętny czas korzystania (trzy godziny i 25:14 minuty) zanotowała aplikacja Ipli, która miała też zdecydowanie najwięcej odsłon (22,56 mln).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wideo-w-internecie-blogi-i-social-media-dropbox-kontra-uber-i-twitter-jak-korzystaja-z-nich-polscy-internauci ##

Serwis Netflix miał nieco więcej użytkowników niż Showmax (161,5 tys. wobec 121 tys.) i dużo więcej odsłon, natomiast aplikacja mobilna Showmaxa ze 111,4 tys. użytkowników wyprzedziła aplikację Netflixa (89,7 tys.).

Platformy VoD we wrześniu 2017 r. na smartfonach i tabletach

(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL

domena

realni użytkownicy

odsłony

średni czas korzystania [godz:min:sek]

zasięg

tvp.pl - vod

1 196 747

14 155 761

1:38:01

4,48%

vod.pl

1 109 699

2 790 803

0:08:59

4,16%

player.pl

915 239

2 592 539

0:06:24

3,43%

aplikacja Ipla mobile

693 037

22 558 148

3:25:14

2,60%

ipla.tv

671 951

3 421 587

0:43:01

2,52%

aplikacja Player

602 367

-

-

2,26%

cda.pl - premium

447 652

2 370 890

0:02:40

1,68%

wp.tv

301 184

681 265

0:05:19

1,13%

aplikacja nc+ GO

166 853

-

-

0,62%

netflix.com

161 473

676 586

0:00:31

0,60%

showmax.com

121 045

179 331

0:00:07

0,45%

aplikacja ShowMax

111 406

-

-

0,42%

ncplusgo.pl

109 735

329 205

0:00:10

0,41%

aplikacja vod Onet

101 630

9 951 117

3:21:53

0,38%

aplikacja Netflix

89 693

-

-

0,34%

aplikacja HBO GO Polska

85 532

-

-

0,32%

Zasięg VoD.pl w skali roku zmalał o 1,69 pkt proc., czyli 10,7 proc. Jednocześnie serwis stracił 4,81 mln odsłon (24,8 proc. w dół) i zyskał 67 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (3,6 proc. w górę).

Z kolei Player.pl stracił 2,58 pkt proc. zasięgu, 27,08 mln odsłon oraz godzinę i prawie 9 minut przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika (to spadki o 18,2, 43,5 i 25,2 proc.).

Spadki zanotowały również WP.tv (o 4 proc. zasięgu, 27,8 proc. odsłon i 22,3 proc. średniego czasu korzystania) oraz aplikacja desktopowa Ipli (o 43,9 proc. zasięgu). Rok temu aplikacje mobilne nie były jeszcze objęte badaniem Gemius/PBI.

Za to serwis Vod.tvp.pl zyskał 1,24 pkt proc. zasięgu i 14,06 mln odsłon (to wzrosty o 13 i 54,6 proc.). Jednocześnie przeciętny czas spędzany w nim przez użytkownika zmalał o 20 minut i 21 sekund (czyli 9,5 proc.).

Z kolei zasięg Netflixa wzrósł o 2,64 pkt proc., czyli aż 242 proc., a liczba jego odsłon - o 12,22 mln, czyli prawie 500 proc. Przeciętny czas spędzany w serwisie przez użytkownika wydłużył się natomiast z 7 minut i 14 sekund do 18 minut i 7 sekund (to 150 proc. w górę).

Znaczące wzrosty zasięgów zanotowały też NCplusgo.pl (o 0,46 pkt proc., czyli 56,1 proc.) i HBOgo.pl (o 0,28 pkt proc., czyli 30,1 proc.).

Showmax, który w Polsce wystartował w lutym br., z miesiąca na miesiąc notuje coraz niższe zasięgi: z 2,62 mln użytkowników w marcu do 1,1-1,2 mln w maju, czerwcu i lipcu oraz 818,9 tys. we wrześniu. Wiosną serwis wspierała intensywna kampania reklamowa, w której pierwszym etapie wystąpili Ewan McGregor i aktorzy z filmów Patryka Vegi, a w drugim była promowana etiuda „Ksiądz” z Arkadiuszem Jakubikiem w roli głównej.

Natomiast w czerwcu sieć Play do oferty Stan Nielimitowany wprowadziła 12-miesięczny dostęp do Showmaxa bez dodatkowych opłat, w kampanii reklamował to Arkadiusz Jakubik.

Z kolei liczba odsłon serwisu we wrześniu osiągnęła najwyższą jak dotąd wartość (14,53 mln). Jednocześnie wydłużył się przeciętny czas korzystania z witryny - z 2-4 minut w pierwszych miesiącach jej działania, przez 7-8 minut w kolejnych, do 15 minut i 48 sekund we wrześniu.

Spory wzrost zanotowała też aplikacja mobilna Showmaxa - z 41,4 tys. użytkowników w czerwcu do 111,4 tys. we wrześniu.

Showmax.com w 2017 r.

(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL

domena

realni użytkownicy

odsłony

średni czas korzystania [godz:min:sek]

zasięg

luty

2 138 883

7 125 058

0:02:38

7,78%

marzec

2 625 537

13 012 129

0:03:43

9,48%

kwiecień

1 696 273

7 227 401

0:03:45

6,10%

maj

1 085 154

8 960 309

0:07:04

3,96%

czerwiec

1 241 470

10 075 155

0:07:29

4,59%

lipiec

1 184 461

10 090 886

0:07:51

4,47%

sierpień

895 985

8 935 225

0:11:29

3,39%

wrzesień

818 953

14 533 426

0:15:48

3,07%

 

Aplikacja Showmaxw 2017 r.

czerwiec

41 313

-

-

0,15%

lipiec

44 216

-

-

0,17%

sierpień

100 308

-

-

0,38%

wrzesień

111 406

-

-

0,42%

tw