Spot Minerado narusza kodeks reklamowy (wideo)

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot napoju Minerado naruszakodeks branżowy. W reklamie produkt jest porównywany z napojemCaprio.

Sprawa rozpatrzona przez Komisję Etyki Reklamydotyczył telewizyjnego spotu Minerado, w którym jest podkreślane,że ten napój - w przeciwieństwie do Caprio - nie zawiera nie tylkocukru, lecz również sztucznych słodzików. Zarządzająca tą drugąmarką firma Maspex zarzuciła przekazowi, że za pośrednictwem muzykiz horrorów wywołuje lęk u konsumentów, nadużywa ich zaufania iwprowadzając ich w błąd. Reklamę oskarżono również odyskredytowanie Caprio oraz opieranie się na nieporównywalności iniesubstytucyjności produktów.

Odpowiedzialna za tę kampanię i markę Mineradofirma Agros Nova broniła się, twierdzą, że takiprzekaz spełnia warunki rzetelnej reklamy porównawczej, służącinteresom ożywionej konkurencji i informacji publicznej.Przedstawiciele przedsiębiorstwa zwrócili uwagę, że wewcześniejszej kampanii Caprio sugerowano, że ten napój nie jestdodatkowo dosładzany, podczas na jego opakowaniu o obecnościsłodziku informuje nie napis, tylko symbol, którego zwykłykonsument nie rozumie. Z tego powodu Agros Nova wprowadzając narynek Minerado zdecydowała się na tak jednoznaczny przekaz, któryjednak w jej opinii posługuje się wyważonymi środkami perswazyjnymii nie dyskredytuje Caprio, zachęcając przede wszystkim konsumentówdo podejmowania świadomych decyzji zakupowych.




Po zapoznaniu się ze stanowiskami obu firm Komisja Etyki Reklamyuznała, że spot narusza kodeks branżowy. Uzasadnienie tej decyzjizostanie przekazane obu stronom w ciągu tygodnia.

TomaszBartnikKomentarzTomasza Bartnika, chief strategic officer w agencji Saatchi &Saatchi
Uważam, że spot Minerado w pewnym sensie przekracza dopuszczalnegranice reklamy porównawczej, ponieważ ten produkt w rzeczywistościnie występuje i dla przeciętnego Kowalskiego jest po prostunieosiągalny. Proszę zwrócić uwagę, że reklama zwraca jedynie uwagęna to czego Minerado nie ma i w zupełności nie informuje, co w nimjest, nie próbuje nawet kreować wizerunku, skojarzeń, czy w ogóleczegoś bardziej charakterystycznego dla marki. Poza tym próbaporównania się do marki środka rynku czyli Caprio jest poważnymbłędem strategicznym.

Parafrazując to, co przekazuje reklama Minerado, to tak jakbypróbować wprowadzać na rynek samochód średniej klasy, mówiąc, żejest bardziej luksusowy niż Dacia. Na koniec muszę jednakzaznaczyć, że Grupa Saatchi & Saatchi pracuje dla markiTymbark, więc moja wypowiedź może zostać odebrana jako niecotendencyjna.

tw