Średnia sprzedaż ogółem „Gościa Niedzielnego” (Instytut Gość Media) w 2017 roku wyniosła 123 450 egz. Było to o 5,23 proc. mniej niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Druga była „Polityka” (Polityka). Jej wynik sprzedażowy zmniejszył się o 7,87 proc. do 109 105 egz.
Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego średnia sprzedaż ogółem w ub.r. wyniosła 96 822 egz., po spadku o 13,64 proc.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-najchetniej-kupowany-w-2017-roku-wiekszosc-dziennikow-z-najnizsza-sprzedaza-w-historii ##
Oczko niżej znalazł się tygodnik „Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 61 836 egz., po spadku o 13,56 proc. Tygodnik ten do końca lipca ub.r. ukazywał się pod nazwą „W Sieci”. Wynika to z wydanego wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie w procesie wytoczonym wydawcy przez Gremi Media.
Czołową piątkę zamyka konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 20,70 proc. do 42 163 egz.
Siódmy był tygodnik „Fakty i Mity” (Błaja News), który kontrolowany jest przez ZKDP od października 2016 roku. Jego średni wynik w ub.r. wyniósł 26 056 egz., po spadku o 16,02 proc.
Z 9 na 8. lokatę awansował „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny), który pochwalić się mógł jedynym wzrostem, wynoszącym 14,07 proc. Jego średnia sprzedaż ogółem w badanym okresie wyniosła 24 231 egz.
Największy spadek odnotował z kolei „Wprost” (AWR „Wprost”). Jego wynik wyniósł 18 937 egz., czyli mniej o 21,37 proc. niż rok wcześniej. Tytuł ten w rankingu spadł z miejsca 8. na 9.
W grudniu 2017 roku średnia sprzedaż ogółem lidera, czyli „Gościa Niedzielnego”, wyniosła 126 196 egz., po spadku o 4,78 proc. Na drugiej pozycji znalazła się „Polityka” (108 646 egz., w dół o 9,50 proc.), a na trzeciej - „Newsweek Polska” (99 374 egz., - 17,20 proc.).
Również i tutaj jako jedyny zyskał „Tygodnik Powszechny”, którego wynik zwiększył się o 21,37 proc. do 31 114 egz.
Z kolei w tym ujęciu najwięcej stracił tygodnik „Do Rzeczy” - było to 21,08 proc. do 39 296 egz.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Michał Kurdupski
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-2017-roku-tygodnik-powszechny-wprost