Sprzedaż urządzeń drukujących w Polsce w IV kw. w górę, w całym 2017 r. w dół

O 1,4 proc. wzrosła w IV kwartale 2017 roku sprzedaż urządzeń drukujących w Europie Środkowej i Wschodniej - wynika z danych firmy badawczej IDC.

W ostatnich trzech miesiącach 2017 roku w Europie Środkowej i Wschodniej sprzedano ponad 1,7 miliona urządzeń drukujących. To o 1,4 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016. W tym samym czasie wzrosła także wartość rynku - o 3,9 proc., do blisko 493 milionów dolarów.

W przypadku urządzeń atramentowych odnotowano wzrosty zarówno pod względem liczby, jak i wartości sprzedanych urządzeń - odpowiednio o 12,6 proc. i 14,3 proc. W głównej mierze przyczynił się do tego segment "ink tank", w którym zaobserwowano wzrost liczby sprzedanych urządzeń o 26,5 proc. Drukarki tego typu odpowiadały za ponad 30 proc. całkowitej sprzedaży urządzeń atramentowych oraz ponad 48 proc. jej wartości.

Z kolei w przypadku urządzeń laserowych w IV kwartale 2017 r. sprzedaż spadła o 5,7 proc. rok do roku, ale za to wartość tego segmentu wzrosła o 2,2 proc.

Najwięcej urządzeń drukujących w Europie Środkowej i Wschodniej sprzedała w IV kwartale firma HP, zdobywając 37 proc. udziału w rynku. Warto tutaj podkreślić, że wyniki HP po raz pierwszy objęły  także urządzenia marki Samsung (HP kupiło od Samsunga dział produkcji drukarek za ponad miliard dolarów). Kolejne miejsca zajęły firmy Canon (19,9 proc.), Epson (12 proc.), Brother i Kyocera.

W Polsce, po wielu kolejnych kwartałach zakończonych spadkami, nastąpiło ożywienie. Liczba sprzedanych urządzeń drukujących wzrosła w IV kwartale o 10,5 proc., a ich wartość - o 2,6 proc.

Sprzedaż urządzeń atramentowych zwiększyła się o 28 proc., podczas gdy laserowych spadła o ponad 9 proc.

Modele "ink tank" odpowiadały w naszym kraju za 15,4 proc. całkowitej sprzedaży urządzeń atramentowych oraz ponad 28 proc. ich wartości.

Dobre wyniki w ostatnim kwartale nie zrekompensowały jednak spadków we wcześniejszych miesiącach. W całym 2017 roku w Polsce sprzedano o 3,2 proc. mniej urządzeń niż w roku 2016. Jeszcze bardziej zmalała wartość polskiego rynku - o 7,4 proc.

km