Stowarzyszenie Twoja Sprawa będzie publicznie podawać dane marketerów, których reklamy godzą w dobre obyczaje

Stowarzyszenie Twoja Sprawa wysłało do ponad 100 agencji reklamowych listy informujące o nowo wprowadzonej praktyce. Organizacja będzie publicznie podawać dane osób sprawujących funkcje kierownicze u tych reklamodawców, których kampanie naruszają dobre obyczaje i interesy dzieci i młodzieży.

Akcja skierowana jest do szefów agencji reklamowych i marketingowych, i polega na wysyłce listów poleconych za potwierdzeniem odbioru. STS informuje w nich o wprowadzeniu nowych zasad i zachęca agencje do poinformowania o tym swoich klientów. Przesyłki są jednocześnie zaproszeniem do promowania i podejmowania dobrych praktyk, ale także szansą na uprzedzenie zarządów swoich klientów, jakie konsekwencje wizerunkowe mogą ponieść w przypadku naruszania dobrych obyczajów w reklamie.

Organizacja chce wpłynąć na podejście osób na stanowiskach kierowniczych firm i agencji reklamowych do zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Celem działania jest również wymuszenie na branży reklamowej kreowania takich treści, które nie godzą w bezpieczeństwo i dobro najmłodszych konsumentów.

- Za reklamami naruszającymi zasady społecznej odpowiedzialności biznesu stoją konkretne osoby, które w swoim prywatnym środowisku nigdy nie pozwoliłyby sobie na naruszenie dobrych obyczajów. Wielokrotnie przy okazji naszych akcji konsumenckich działy PR i rzecznicy prasowi reklamodawców okazywali zdziwienie i niezadowolenie, że nazwisko ich szefów pojawiły się właśnie w kontekście ich własnych kampanii, szczególnie, gdy reklamy miały charakter uprzedmiotawiający kobiety lub były szkodliwe dla dzieci i młodzieży. Takie zderzenie się kierownictwa z faktami jest nierzadko na tyle niewygodne, że staje się powodem przemyślenia kolejnych praktyk reklamowych – mówi Izabela Karska, rzeczniczka STS.

„Spośród ponad 50 skarg skierowanych do Rady Reklamy oraz innych instytucji (w tym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji), aż w 88 proc. przypadków Stowarzyszeniu i konsumentom biorącym udział w akcjach konsumenckich, udało się uzyskać orzeczenia stwierdzające naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy lub przepisów właściwego prawa”, czytamy w oświadczeniu STS.

Twoja Sprawa podejmuje liczne akcje konsumenckie, kilka tygodni temu interweniowała w sprawie reklam Vectry z gumowymi lalkami. Organizacja zwróciła wtedy uwagę, że w reklamie operatora promowana jest pornografia. Kilka dni po rozpoczęciu akcji, spot został wycofany z emisji, za kreację przeprosił prezes Vectry, Tomasz Żurański.

jd