Szefowie marketingu: podsumowanie 2016 roku, trendy na 2017

O najważniejszych wydarzeniach 2016 roku, ludziach, kampaniach, sukcesach i porażkach oraz trendach i prognozach na bieżący rok mówią serwisowi Wirtualnemedia.pl Mariusz Gaca, Sławomir Gąsiorowski, Inga Songin, Tomasz Borchowiec, Jędrzej Marciniak, Marcin Drzewiecki, Michał Kuczyński, Karolina Barcewicz, Anna Jakubowski, Małgorzata Lubelska i Arkadiusz Gwizdek.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-reklamowe-podsumowuja-2016-rok-i-mowia-o-prognozach-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-social-media-w-2016-roku-prognozy-na-2017-rok-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-co-zdarzylo-sie-w-2016-roku-co-przyniesie-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-w-internecie-i-reklamie-mobilnej-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-branzy-blogerow-i-youtuberow-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-kinowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2016-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2016-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-radiowa-podsumowuje-2016-rok-i-prognozuje-trendy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-telewizyjna-podsumowuje-2016-rok-trendy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-prasowa-podsumowowanie-2016-roku-trendy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-telewizji-wedlug-domow-mediowych-prognozy-na-2017 ##


Mariusz Gaca, wiceprezes zarządu ds. rynku konsumenckiego w Orange Polska

Wydarzenie roku
Szybki, coraz szybszy internet w Polsce. Z jednej strony to wyraźne zwiększenie zasięgu superszybkiego internetu światłowodowego, oferującego prędkości kilkuset Mb/s. Tylko w zasięgu Orange Światłowodu znajduje się już niemal 1,5 mln gospodarstw domowych. W kolejnych latach zasięg nadal będzie się zwiększał. Z drugiej strony - powszechnie dostępny bardzo szybki mobilny internet 4G/LTE, oferowany już na bazie nowych częstotliwości rozdysponowanych pod koniec 2015 roku.

W komunikacji marketingowej operatorów można było zauważyć duży nacisk na szybkość internetu jako wyznacznik jakości usług. Widać olbrzymią presję na coraz szybsze wdrażanie nowych rozwiązań i prawdziwy wyścig technologiczny. To dobry kierunek, ponieważ nowe technologie i szybki internet stwarzają ogromne możliwości, z których możemy korzystać w codziennym życiu i w biznesie. Najlepszym tego dowodem jest chociażby głośne wydarzenie zza oceanu - samochód Tesla Motors który sam, w oparciu o wdrożone ledwie kilka dni wcześniej aktualizacje i dane z czujników, przewidział wypadek i uratował kierowcę.

Sukces roku
Światowe Dni Młodzieży w Polsce. Ogromny sukces wielkiej imprezy z udziałem milionów pielgrzymów z wszystkich stron świata, której towarzyszyła niesamowita atmosfera. Jednocześnie był to wielki sukces z punktu widzenia komunikacyjnego, a ściślej – telekomunikacyjnego. Nawet w czasie kulminacji wydarzeń wszędzie gdzie gromadzili się uczestnicy można było bez problemów korzystać z mobilnego transferu danych, wykonywać połączenia i wysyłać SMS-y. To świetny przykład promocji Polski jako przyjaznego i rozwiniętego technologicznie kraju. Cieszę się, że spora w tym zasługa Orange Polska, który był partnerem technologicznym ŚDM.

Za sukces roku w skali światowej uważam coraz skuteczniejszą ekspansję Huawei na rynku producentów smartfonów. W rankingach producentów urządzeń mobilnych coraz częściej znajduje się on na drugim miejscu. Jest tak na przykład w Polsce, co pokazują ostatnie raporty. Takie przetasowania są zawsze ciekawe i pozwalają śledzić skuteczne strategie sprzedażowe i marketingowe.

Porażka, rozczarowanie roku:
Rok 2016 już za nami, były wzloty, nie zabrakło potknięć. Nie chciałbym być sędzią wytykającym porażki - ważne, by z niepowodzeń wyciągać wnioski, by były one elementem rozwoju i dążenia do osiągania jeszcze lepszych wyników. Tego życzę wszystkim w 2017 roku.

Człowiek roku
W skali świata - Elon Musk. Z jednej strony za każdym razem zaskakuje wizją, z drugiej konsekwentnie realizuje plany biznesowe. W 2016 po raz kolejny zostawił innych wizjonerów w tyle ogłaszając plan podboju Marsa. Jego SpaceX sukcesywnie poprawia wydajność swoich rakiet, a Tesla Motors skutecznie rozwija działalność.

W kraju natomiast przyspiesza proces cyfryzacji. Obywatele mają coraz więcej możliwości załatwiania spraw w urzędach poprzez internet, coraz bardziej cyfrowe stają się też relacje klientów z dostawcami usług. Nowe technologie pozwolą na ograniczenie obiegu papierowych dokumentów, co wszystkim wyjdzie to na dobre. Ambasadorem tych zmian jest minister cyfryzacji Anna Streżyńska i za to należy się jej uznanie.     

Kampania, projekt roku
W Polsce najważniejszym wydarzeniem ubiegłego roku była moim zdaniem niezwykła pomysłowość marketingowców związana z obowiązkiem prawnym rejestracji kart prepaid. Błyskawicznie stworzono zupełnie nowe możliwości rejestracji kart SIM dla klientów. Praktycznie od razu pojawiły się nowe oferty skierowane do „prepaidowców”. To tym większe wyzwanie, że komunikacja musiała dotrzeć do bardzo zróżnicowanych grup odbiorców: seniorów, nastolatków czy osób z małych miejscowości.

Premiera, nowość roku
Za ciekawe debiuty roku można uznać wejście na Polski rynek globalnych dostawców internetowych treści telewizyjnych, Netflixa i Amazon Prime Video. Choć przeprowadzone „na raty”, pokazują zmiany, jakie zachodzą na rynku w zakresie dostarczania i korzystania z treści wideo.

Z dużym zainteresowaniem przyglądałem się szeregowi premier flagowych smartfonów, jakie mieliśmy w minionym roku. Z pewnością zauważona została premiera nowego smartfonu Huawei P9. Kampania z udziałem Lionela Messiego i Roberta Lewandowskiego oraz moduł fotograficzny oznaczony logo firmy Leica to cechy, które bez wątpienia zwrócą uwagę wielu osób. Równie ciekawym smartfonem wydaje się Samsung Galaxy S7, szczególnie w wersji edge. Wyróżnia się on na rynku możliwościami – choćby szybkością działania czy aparatem, a oryginalny kształt wyświetlacza wzbudził olbrzymie zainteresowanie klientów.

Trend roku
Uważam, że najważniejszym trendem roku był rozwój technologii i ofert opartych o szybki dostęp do internetu, szczególnie związanych z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Na pewno dużym impulsem był tu wielki sukces gry Pokemon Go, wykorzystującej augmented reality. Dzięki tej prostej grze miliony osób miały szansę zapoznać się z tą technologią, stosowaną dotychczas w raczej niszowy sposób.

Widać, że w dalszym ciągu producenci sprzętu poszukują najlepszych rozwiązań i balansu między ceną urządzeń a ich jakością - z jednej strony mamy hełmy, z drugiej kartonowe okulary. Pojawia się na rynku coraz więcej narzędzi do przygotowywania materiałów - wideo i zdjęć 360 stopni. Przy okazji Euro2016 Orange zaprezentował nawet reklamę bazującą na tej technologii. Operatorzy telekomunikacyjni zapewniają już klientom niezbędny do świadczenia takich usług transfer danych. Sądzę, że technologia ta może mocno wpłynąć na naszą rzeczywistość.

Prognozy na 2017
Rozpoczynający się właśnie rok upłynie pod znakiem coraz pełniejszego wykorzystywania możliwości, jakie niosą dostępne już dzisiaj technologie bardzo szybkiej transmisji danych - światłowód i 4G/LTE. Poza wspomnianym już VR sądzę, że olbrzymią zmianą będzie szersze zastosowanie wideo w jakości 4K. Choć istnieją już urządzenia obsługujące tę technologię, to do tej pory ograniczała się ona głównie do odtwarzania treści z nośników. Błyskawiczny transfer danych w światłowodzie pozwoli wdrożyć ten standard do materiałów w ramach VoD. Internet mobilny również przyśpieszy dzięki coraz szerszej agregacji pasm nośnych 4G/LTE, co także pozwoli na wprowadzanie nowych usług i dalsze rozbudowywanie już istniejących. W mojej opinii dokonuje się teraz zasadnicza zmiana w zakresie dostępu do szerokopasmowego internetu w Polsce, a za nią pojawią się zupełnie nowe usługi i modele biznesowe.

 


Małgorzata Lubelska, dyrektor marketingu w Grupie Żywiec, przewodnicząca grupy jurorskiej w konkursie Effie Awards 2016

Wydarzenie roku
W Polsce: wejście Netflixa na polski rynek.

Na świeci: porozumienie technologicznych gigantów, czyli Facebook, Microsoft, Twitter, oraz Alphabet (m.in. Google oraz YouTube) z Komisją Europejską w sprawie postępowania z treściami popierającymi terroryzm. Z jednej strony walka z terroryzmem jest absolutną koniecznością i wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, ale z drugiej nie wiadomo do końca według jakiego klucza oceniać co jest mową nienawiści. Trudno nie zadać sobie pytania - co z wolnością słowa i w jakim kierunki zmierzą działania ustawodawców?

Sukces roku
W Polsce: Grand Prix Effie Awards dla Play za kampanię „Wszyscy przechodzą do Play”. Marketer udowodnili, że warto podjąć ryzyko i nie podążać utartymi ścieżkami. Kampania Play tuż po starcie w 2013 roku nie wzbudziła w branży marketingowej pozytywnych komentarzy, pamiętam taki nagłówek w jednym z portali „..bufonada czy przemyślany ruch?...”. Konsekwencja i odwaga poskutkowała w przypadku tej kampanii świetnymi wynikami.  

Na świecie: „Pokemon GO” - największy sukces i zarazem porażka 2016 roku. Zaledwie kilka tygodni po osiągnięciu szczytu w rankingu aplikacji liczba dziennych użytkowników drastycznie spadła (według analizy z Axion Capital Management opublikowanego przez Bloomberg News). Kontent gry był tak angażujący, że rozprzestrzeniał się samodzielnie. Niestety twórcom gry nie udało się podtrzymać zainteresowania użytkowników. Pokemony udowodniły jednak, że wykorzystanie technologii rzeczywistości rozszerzonej, mobile i marketingu jest możliwie, co więcej może zarabiać 10 mln USD dziennie.

Porażka roku
Ten rok obył się bez spektakularnych porażek.

Człowiek roku
Evan Spiegel - właściciel i twórca aplikacji Snapchat. Jesienią 2013 w mediach pojawiła się informacja, że Evan Spiegel odrzucił ofertę kupna firmy złożoną przez szefa Facebooka, Marka Zuckerberga. Oferta wynosiła 3 miliardy dolarów. Analitycy niedowierzali, a Spiegel powiedział – najpierw monetyzacja – później inwestycje. Wbrew przepowiedniom o szybkim znudzeniu się przez konsumentów aplikacją, w ciągu 3 lat Snapchat zdominował rynek komunikacji mobilnej (ponad 100 mln ludzi dziennie używa Snapchata oglądając dziennie ponad 10 mld video). Spiegel wytyczył sobie śmiałą wizje i konsekwentnie ją realizuje.

Kampania, projekt roku
Na świecie: Always „#LikeAGirl” - świetny przykład tego, jak przy wykorzystaniu marketing miksu prowadzić prawdziwy dialog z konsumentem.

W Polsce: świąteczny spot Allegro „Czego szukasz w Święta? English for beginners”. Głosy branży są podzielone, jedni mówią, że znakomita inni, że przypomina to co już wiele razy widzieliśmy. Według mnie najważniejsze jest to, że spot budzi EMOCJE, jak mało który, a o polskiej reklamie napisały najważniejsze światowe media („Time”, The Huffington Post, „The Independent”, „The Sun”, „The Daily Telegraph”, „USA Today”, Buzzfeed, NBC i wiele innych).

Trend roku
W dalszym ciągu content marketing i mobile. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych stale rośnie, dzięki czemu znakomita większość użytkowników może konsumować treści w nieograniczony sposób - w dowolnym miejscu, czasie i urządzeniu. Kluczem do sukcesu będzie personalizacja treści.  

Prognoza na 2017 rok
Dynamiczny rozwój platform umożliwiających streaming i live streming, co w konsekwencji w dłuższej perspektywie wymusi na stacjach telewizyjnych radykalne zmiany.


Sławomir Gąsiorowski, dyrektor marketingu Idea Banku

Wydarzenie roku
Pojawienie się na Facebooku funkcji livestream i wykorzystywanie tego narzędzia w akcjach społecznych, politycznych, marketingowych i informacyjnych. To prawdziwa rewolucja w formie komunikacji.

Sukces roku
„Pokemon Go” - choć było to szaleństwo krótkotrwałe, to niezwykle intensywne. Wiele marek, w tym również nasza, szybko zaadaptowało pogoń za Pokemonami do swoich działań marketingowych.

Porażka, rozczarowanie roku
„Wybuchowe” Samsung Galaxy Note 7. Klienci oczekiwali, że tak chwalony przez producenta produkt rzeczywiście okaże się petardą, ale w trochę innym znaczeniu…

Człowiek roku
Donald Trump. Kampania prezydencka w USA przez ostatni rok była bardzo intensywna, pełna zwrotów i niepewności. Kandydat Republikanów świetnie opanował komunikowanie się narzędziami social media. Sam stwierdził, że ten kanał kontaktu z wyborcami był kluczem do zwycięstwa. Prawie 35 tys. wypuszczonych przez Trumpa tweedów, które pozwoliły zebrać 19 mln followersów zdecydowanie przyczyniły się do objęcia przez niego prezydentury, ale pokazały też, że nowe media dominują nad tradycyjnymi.
 
Kampania, projekt roku
Na pewno najlepsza reklama to Allegro „Czego szukasz w Święta?” - zasięgowa, zauważona przez zachodnie media tj. CNN czy The Huffington Post. Wielkie brawa dla agencji Bardzo.pl, która jest odpowiedzialna za ten spot.
 
Premiera, nowość roku
Będę tu subiektywny i wskażę pierwszy na świecie leasing na kilometry Happy Miles, którego promocję realizujemy. W grudniu wystartowaliśmy z kampanią ATL. Chcieliśmy zakomunikować nowy model finansowania firmowej floty w niekonwencjonalny sposób, stąd żartobliwy ton reklam.

Trend roku
Snapchatyzacja treści marketingowych – marki decydują się na krótkie komunikaty w wersji live. Rosnące zainteresowanie użytkowników tą formą komunikacji sprawiło, że inne kanały się do tego dostosowały, mam na myśli instastories na Instagramie czy live streamingi na Facebooku. Ponadto, zyskują na znaczeniu działania mające za zadanie budowanie społeczności wokół marki, przykład naszego Idea Hub czy Kuchni Spotkań Ikea.
 
Prognozy na 2017
Kolejne zmiany w prawie - szykują się m.in. projekt ustawy o pośrednikach finansowych, Centralna Baza Rachunków, rejestracja kart prepaid, etc. Za tym idzie dostosowanie komunikacji marketingowej i informacyjnej wszystkich instytucji funkcjonujących w obszarze tych zmian. Widać bardzo dobry start Play, który wykorzystując Zygmunta i Filipa Hajzerów ruszył z kampanią #kartamilionwarta, promując rejestrację klientów „na kartę”. Ten przykład pokazuje jak szybko rośnie znaczenie influencer marketingu.

 


Michał Kuczyński, dyrektor marki Tyskie w Kompanii Piwowarskiej

Wydarzenie roku
W ubiegłym roku jednym z największych wydarzeń w globalnym biznesie, nie tylko piwnym, niewątpliwie była fuzja dwóch największych browarów na świecie: AB InBev oraz SABMiller, którego część stanowiła nasza firma. Końcówka roku przyniosła natomiast decyzję o zakupie środkowoeuropejskich spółek grupy SABMiller, w tym Kompanii Piwowarskiej, przez japoński browar Asahi. Zatem w przypadku KP najbardziej istotne wydarzenia w branży piwnej na świecie i w Polsce splotły się w jedno, a ich efekty będziemy mogli obserwować w nadchodzących miesiącach.

Sukces roku
Jako nasz największy sukces oceniam promocję podkapslową „Dwa Szybkie Żubry”, która trwała od marca do czerwca 2016 i w ramach której rozdaliśmy 14 milionów piw. Zainteresowanie nią przeszło nasze najśmielsze oczekiwania i m.in. przyczyniło się do tego, że wielkościowo Żubr jest obecnie największą piwną marką w Polsce.

Porażka, rozczarowanie roku
Ciężko mówić o porażce, skoro miniony rok był i dla nas i dla całej branży piwowarskiej w Polsce naprawdę udany. Oczywiście cieszylibyśmy się, gdyby mocniej odczuwalny był tzw. efekt Euro albo gdyby jeszcze lepiej radziły sobie na rynku piwa premium. Jednak nie mamy specjalnie powodów do narzekań. Jeśli już miałbym wskazać coś, co mogło rozczarować, to byłyby doniesienia ze świata polityki. Takie wydarzenia jak wynik wyborów w USA czy Brexit, choć pozornie odległe i niezwiązane z marketingiem, z pewnością odcisną swoje piętno na wszystkich.

Człowiek roku
Z lekkim przymrużeniem oka na człowieka roku nominuję naszego Leszka Chmielewskiego, który w imieniu marki Lech inspiruje do działania i wywiera pozytywny wpływ wszędzie tam, gdzie się pojawi. W 2016 roku zmieniał na lepsze polskie miasta w ramach programu grantowego Lechstarter. Natomiast w skali globalnej… Może to zbyt daleko idące wnioski, ale pod koniec ubiegłego roku na Kubie zakończyła się pewna epoka, tymczasem Leszek wiosną odwiedził pewien egzotyczny kraj i przeprowadził w nim pokojową rewolucję. Przypadek? Nie sądzę ;)

Kampania, projekt roku
W 2016 roku Tyskie uruchomiło nową platformę kreatywną i kampanię „Najlepsze w naszej historii”. Było to odejście od dotychczasowej stylistyki i powrót do korzeni marki, która zawsze podkreślała, że Polacy mają się czym pochwalić. W spotach wykorzystujemy podobną konwencję i poczucie humoru, jakie można odnaleźć w filmie „C.K. Dezerterzy”. Inspirując się przygodami, jakie przeżywają bohaterowie filmu, chcieliśmy przypomnieć, że my, Polacy, zawsze dajemy sobie radę, a dzięki swojej pomysłowości, zaradności i sprytowi wychodzimy obronną ręką nawet z najtrudniejszych sytuacji.

Początkowo kampania wywołała spore emocje, ale kto nie ryzykuje, ten piwa nie pije. Czas pokazał, że ten odważny krok się opłacił. Kampania okazała się sukcesem – w ciągu pół roku od startu odnotowaliśmy jednoprocentowy wzrost, co w przypadku tak dużej marki jest naprawdę dobrym wynikiem.

Premiera, nowość roku
Z mojego punktu widzenia najważniejszą nowością minionego roku było Książęce Golden Ale. To piwo w stylu British Golden Ale, wyjątkowe dla nas, ponieważ jest pierwszym piwem górnej fermentacji w kolekcji Książęcego.

Trend roku
Bardzo silnym i widocznym trendem 2016 roku były emocjonalne reklamy, opowiadające poruszające  historie, które szczególnie mocno oddziaływały na konsumentów przed świętami. Poniekąd wpisują się w tę tendencję spoty Żubra - lapidarne, dwuznaczne i humorystyczne, które mają rzesze wiernych fanów i żyją niemal własnym życiem, stały się częścią popkultury. Co warto podkreślić, w ubiegłym roku Żubr otrzymał nagrodę specjalną w konkursie Kreatura, która doceniła jego konsekwentną, długoletnią (bo kontynuowaną już ponad 13 lat) platformę kreatywną. Można zatem śmiało powiedzieć, że robiliśmy reklamy wywołujące emocje, jeszcze zanim to było modne .

Prognozy na 2017
W branży piwnej wyzwaniem dla marketingowców z pewnością będzie dotarcie do piwoszy w taki sposób, by poczuli, że mają wybór, a jednocześnie nie byli nim onieśmieleni ani zdezorientowani. Innymi słowy, musimy zapanować nad różnorodnością oferty, którą będzie się nieustannie poszerzać, w przejrzysty i zrozumiały sposób komunikując różnice między markami, wariantami i stylami piwnymi. Dlatego przewiduję, że kluczową rolę odegra tutaj shopper marketing.


Arkadiusz Gwizdek, dyrektor marketingu Skody, przewodniczący grupy jurorskiej w konkursie Effie Awards 2016

Wydarzenie roku
Dla mnie największym wydarzeniem w 2016 roku było stwierdzenie jednego z prezenterów podczas jednej z tegorocznych konferencji: „Planując kampanie należy oczywiście pamiętać o mediach tradycyjnych, takich jak Facebook i Twitter”. Znak czasu.
 
Sukces roku
Sukcesem branży marketingowej w Polsce na pewno jest duża ilość naprawdę dobrych zgłoszeń do Effie w 2016 i ilość złotych statuetek – 9. To świadczy o tym, że branża się trzyma nieźle.
 
Porażka roku
Porażka - w branży reklamowej? Sprawa Dentsu i zawyżania cen. Czy aby tylko Dentsu?
 
Kampania, projekt roku
Wiele dobrych kampanii, wiele wartościowych caseów. Na szczególne wyróżnienie zasługuje kampania przeciw mowie nienawiści w sieci Hejt Stop #ryjkuzniara, nota bene nagrodzona Złotym Effie.

Premiera, nowość roku
Program „Azja Express” – to dość osobista ocena. Może dlatego, że lubię podróżować? Ale zdaje się, że słupki oglądalności też się zgadzały.
 
Trend roku
Powolne, ale jednak przechodzenie coraz większej liczby marketerów z myślenia „content is the king” na myślenie „idea is the king”. Co się bardzo sprawdza, pod warunkiem uprzedniego odrobienia zadania domowego jakim jest ‘basic marketign first’.

Prognoza na 2017 rok
Snapczatyzacja microvideo w virtual reality.

 


Jędrzej Marciniak, wiceprezes banku Credit Agricole Bank Polska

Wydarzenie roku
Polska: Wydarzenia skoncentrowane wokół sceny politycznej. Wzrost znaczenia populizmu i przekonania, że państwo jest w stanie zaradzić w każdej kwestii.

Świat: Bez wątpienia wybór Donalda Trumpa na 45. Prezydenta Stanów Zjednoczonych. Wydarzenie, które śledzili i komentowali praktycznie wszyscy. Warto zauważyć, że wybór Amerykanów ma także szersze konsekwencje.

Sukces w roku
Pierwsza w historii wygrana Cleveland Cavaliers (z wyróżnionym LeBron James) z faworytem Golden State Warriors w mistrzostwach NBA. :)

Porażka, rozczarowanie roku
Rozczarowanie roku: fałszywe komunikaty w internecie. W czasach wszechobecnej cyfryzacji i pogoni za newsem, czasami zapominamy o weryfikacji źródeł, z których czerpiemy informacje. To sprawia, że w nowych mediach (a w szczególności w social mediach) coraz częściej spotykamy się  z fałszywymi i negatywnymi przekazami.

W roku 2016 opuściły nas także wielkie gwiazdy muzyki: Prince, George Michael, David Bowie, ale także inne legendarne postaci.

Kampania, projekt roku
Na uznanie zasługuje kampania społeczna „Like my addicion”, która zwracała uwagę młodzieży na problem uzależnienia alkoholowego wśród młodych. Znakomite wykorzystanie mediów społecznościowych (w szczególności Instagrama). Twórcy kampanii przygotowali profil fikcyjnej postaci - Louise Delage, nastolatki. Na publikowanych przez nią zdjęciach bardzo widoczny był dość wymowny motyw. Instagramowy profil zyskał ponad 12 000 followersów. W najmniej oczekiwanym momencie okazało się, że to iluzja.

W przypadku Polski warto wyróżnić kampanię Allegro - „Czego szukasz w święta?”. Wzruszający film bardzo szybko rozprzestrzenił się po sieci internetowej.

Trend roku
Trendem, co prawda motoryzacyjnym, ale który z zaciekawieniem obserwuję, jest jazda autonomiczna. To niezwykle ciekawe, jak daleko będzie - a nawet już jest - w stanie zawieźć nas nasz samochód. Aż 70 proc. czasu spędzamy na przemieszczaniu się. Jeśli samochody będą w stanie „wyręczyć” kierowców w prowadzeniu auta w korkach czy na autostradach, to oznacza to, że będziemy mieli więcej czasu, by wykonać rzeczy, na które zwykle nam go brakuje (np. codzienną prasówkę).

W 2016, podobnie jak w latach poprzednich, byliśmy skupieni na internecie, social mediach. Znaczące role w wielu głośnych kampaniach odegrali influencerzy (wydaje się, że w kampaniach byli oni częściej widoczni niż celebryci).

Nie należy zapominać o millenialsach. Ich sposób spędzania czasu, nawiązywania relacji, spojrzenia na świat determinował działania wielu marek. Również w naszym przypadku – program Świeża Krew do pierwszej pracy, stworzony z myślą o wsparciu dla młodych w początkach ich kariery zawodowej. Grupę tę często określamy jako „digital natives” i także w działaniach skierowanych do nich, wykorzystujemy nowe technologie. W naszym przypadku były to m.in. akcja z virtual reality #pierwszykrok.

W bankowości wartym uwagi trendem, który będzie rozwijał się także w przyszłych latach, to podkreślenie transparentności w działaniach instytucji finansowych – mniej „gwiazdek” w umowach czy regulaminach produktów finansowych. Komunikacja ta będzie zmierzała do prostszych, w pełni zrozumiałych dla klientów przekazach. Banki już teraz podkreślają w swoich działach „ludzkie podejście”.

Prognozy na 2017
Stoimy na progu silnego trendu voice recognition. Tak jak jeszcze do niedawna dużo mówiło się o trendzie touch screen, tak teraz w rozwiązaniach identyfikacyjncyh wykorzystuje się głos. Głos ludzki uznawany jest za najbardziej indywidualną cechę każdego człowieka. Funkcja ta jest coraz częściej badana w procesach autentykacji użytkownika. Także w obszarze finansowym.

W 2017 roku prężnie będzie rozwijał się także rynek fintechów i wykorzystywaniu nowych technologii w finansach i bankowości. Banki jeszcze mocnej zaznaczą swoją obecność w tym sektorze, w szczególności poprzez współpracę i wsparcie dla finansowych start-upów. A także ze względu na własne, innowacyjne rozwiązania.

Ciekawe obserwacje będzie można także zauważyć w dziedzinie e-commers. Z 25,8 mln polskich internautów aż 48proc. dokonało zakupu w sklepie on-line. Zaufanie do zakupów internetowych jest bardzo duże i wciąż wzrasta (potwerdziły to także przedświąteczne kolejki przed Paczkomatami). To tworzy potencjał do rozwoju tego obszaru.

Trzymam kciuki za nasz postęp w eksploracji kosmosu. Mimo, że do tej pory osiągnęliśmy już naprawdę dużo, to przed nami jeszcze wiele do odkrycia. Inspirujące jest to, co na jednym ze swoich najgłośniejszych wystąpień przedstawił prof. Stephen Hawking: „Nie wydaje mi się, że przetrwamy kolejne tysiąc lat, jeżeli nie uda nam się uciec z naszej delikatnej planety”.


Anna Jakubowski, senior executive FMCG, przewodnicząca jury w konkursie Effie Awards 2016

Wydarzenie roku
W Polsce: Polscy zawodnicy i drużyny sportowe, które osiągały najwyższy poziom światowy, zdobywając medale i tytuły mistrzowskie. Odgrywają oni równocześnie znaczącą rolę w promowaniu pozytywnego wizerunku Polski oraz rozwoju marketingu sportowego, poprzez działania komunikacyjne, funkcje ambasadorów marek, event marketing itp.

Na świecie: rola social media w kampaniach wyborczych na całym świecie.

Sukces roku
Polska jest coraz częściej gospodarzem wydarzeń rangi światowej, takich jak Europejskie Nagrody Filmowe, których gala w 2016 roku odbyła się we Wrocławiu, a nagrodę publiczności dla najlepszego filmu otrzymało „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej. To daje odpowiedź na pytanie, jak Polska wypada w porównaniu ze średnią światową pod względem jakości artystycznej i kreatywności. Można powiedzieć, że „stoi ramię w ramię”.

Na świecie: Rosnąca liczba społecznych inicjatyw przedsiębiorstw, projektów społecznych i platform crowdfundingych, które mają na celu wspólne dobro społeczne.

Porażka roku
Rozprzestrzenianie się fałszywych informacji. Social media i komunikacja globalna są coraz częściej wykorzystywane do dezinformacji, wywoływania zamieszania i lęków, a w efekcie do podziałów - nie tylko na scenie politycznej, lecz także w odniesieniu do produktów i usług.

Człowiek roku
W Polsce: Barbara Sołtysińska - ambitna profesjonalistka z wizją i wyczuciem rynku. Jej pierwszym sukcesem było stworzenie wiodącej sieci MCN LifeTube, którą niedawno sprzedała. Obecne skupia się na następnym przedsięwzięciu - indaHash.

Na świecie: Kobiety wspierające inne kobiety -wezwanie kobiet, aby upominały się o swoje prawa i wzajemnie wspierały. Ostatnim przykładem takiej postawy m.in. z uwagi na szybkość i zasięg tego komunikatu było przemówienie Madonny po otrzymaniu nagrody Kobieta Roku na gali Billboard.

Kampania, projekt roku
W Polsce: Allegro - „Czego Szukasz w Święta - English for Beginners”. Chwytająca za serce reklama, która zanotowała miliony wyświetleń na całym świecie i przez wiele serwisów zagranicznych została uznana za najlepszą w okresie świątecznym. Oprócz sukcesu tej kampanii Allegro, często określane jako polski eBay, jest przykładem polskiego sukcesu biznesowego. Serwis został kupiony przez Naspers w 2008 roku za 1,5 mld dolarów, a sprzedany jesienią 2016 roku za 3,25 mld dolarów - ta druga transakcja jest jedną z pięciu największych w historii sprzedaży polskich podmiotów.

Na świecie: Icelandair - „The Stopover Buddy”. Ta kampania wyzwoliła potencjał islandzkiej turystyki, rosnącej w tempie średnio 30 proc. w skali roku, a w 2016 roku - o 70 proc. Więcej ludzi odwiedza Islandię w ciągu roku niż mieszka tam na stałe. „The Stopover Buddy” to innowacyjna kampania, na przykładzie której wszyscy możemy się dużo nauczyć. Przywróciła Islandię na mapę turystyczną zmieniając negatywny wizerunek kraju wytworzony w ciągu ostatnich lat - od kryzysu finansowego w 2008 roku i erupcji wulkanów w 2010 roku.

Premiera, nowość roku
W Polsce: wzrost w sektorze tzw. „sharing economy”, chyba najlepiej reprezentowanym w Polsce przez Ubera - opartego na połączeniu danych w czasie rzeczywistym, płatności mobilnych, natychmiastowego wynagrodzenia i dynamicznie zmieniających się cen.

Na świecie: „Wszystko w formie wideo”. Zaczęło się od YouTube’a, a teraz każda platforma i aplikacja zapewnia możliwość tworzenia lub zamieszczania treści wideo. A przy okazji - najpopularniejszym klipem youtube’owym w 2016 roku był występ Adele w „Carpool Karaoke” prowadzonym przez Jamesa Cordena.

Trend roku
W Polsce: Content marketing i rosnące znaczenie influencerów (blogerów, vlogerów) - nie tylko w tworzeniu treści, lecz także w formowaniu się nowego zawodu i branży. Mimo że na czele tej branży są influencerzy z pokolenia millennialsów, to nie tylko oni tworzą tę dynamicznie rozwijającą się grupę.

Na świecie: coraz większa rola automatyzacji i technologii, które dalej zmieniają sposób pracy marketingowców: począwszy od planowania publikacji treści i analizowania zwyczajów konsumenckich do nowych form komunikacji, w oparciu o marketing w czasie rzeczywistym i geolokalizację.

Prognoza na 2017 rok
W Polsce: Rosnące znaczenie marketingu i rola CMO w firmach. Obowiązki i oczekiwania wobec szefów marketingu będą ewoluowały w kierunku bycia integratorami biznesowymi, działającymi w centrum strategii i generowania przychodów.

Na świecie: produkty i usługi będą coraz bardziej „miksować się”, a tradycyjne linie podziału między segmentami i kategoriami będą się zacierały. Firmy wytwarzające produkty zaczną mocno konkurować nie tylko z innymi producentami, lecz także dostawcami usług - i vice versa. Przykładem jest sposób, w jaki Amazon rozwija swoją ofertę.

 


Marcin Drzewiecki, dyrektor marketingu Payback Polska

Wydarzenie roku
Świeżaki w Biedronce - ciekawy przykład zaangażowania konsumenta na poziomie emocjonalnym.

Sukces roku
Wdrożenie certyfikatu DIMAQ przez IAB, który potwierdza wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie marketingu online.

Porażka, rozczarowanie roku
Porażka Yahoo w realizacji swojej strategii zdobycia istotnej części rynku i ostateczna decyzja o opuszczeniu rynku przez tę markę w 2017 roku.
Samsung Galaxy Note 7 - problemy związane z samozapłonem akumulatorów i ostatecznie całkowite wycofanie produktu ze sprzedaży.

Kampania, projekt roku
Kampania „Wszyscy przechodzą do Play” nagrodzona Grand Prix Effie Award 2016.

Premiera, nowość roku
Rozpoczęcie wykorzystywania dronów w retailu na szeroką skalę oraz zastosowanie tych maszyn w społecznie istotnych projektach.

Trend roku
Snapchatyzacja w komunikacji marketingowej.
Zdecydowanie - fenomen „Pokemon GO” i jego wpływ na nieracjonalne zachowania ludzi.

Prognozy na 2017
Przygotowanie rynku i jego uczestników do wdrożenia RODO - najistotniejsza i najszersza zmiana prawna dotycząca marketingu bezpośredniego i interaktywnego w nadchodzącym czasie.
Duży potencjał do wdrażania dobrych praktyk branżowych i ich wykorzystania do samoregulacji rynku.
„Kuracja treści” - popularyzacja serwisów i narzędzi do selekcjonowania kontentu za użytkownika


Inga Songin, dyrektor marketingu i PR w Żywiec Zdrój

Wydarzenie roku
W minionym roku zarówno Polską, jak i międzynarodową uwagę zdominowały wydarzenia polityczne. Wśród polskich wydarzeń, wskazałabym na znaczącą zmianę w sposobie działania Trybunału Konstytucyjnego i mobilizację społeczną wokół KODu.

Najważniejsze wydarzenia na świecie to zdobycie prezydentury USA przez Donalda Trumpa prezydentem USA, Brexit i zamach w Nicei podczas obchodów Dni Bastylii, czyli - paradoksalnie - święta równości. Moją uwagę wzbudziła też spektakularna popularność „Pokemon GO”.

Sukces roku
Rok 2016 był rokiem sportowych sukcesów Polaków - zarówno podczas ćwierćfinałów Euro, jak i w sportach zimowych.

Porażka, rozczarowanie roku
Zatrważającym i wymagającym rozwiązania tematem jest fala imigracji i terroryzmu

Człowiek roku
Według mnie na tytuł człowieka roku zasługuje naturalna, nie pozostająca w cieniu męża i  angażująca się w ważne inicjatywy społeczne Michelle Obama. W Polsce mieliśmy raczej "ludzkie" rozczarowania.

Kampania, projekt roku
Wśród polskich kampanii, zdecydowanie wyróżniła się ostatnia, świąteczna kampania Allegro, zauważona również przez media zagraniczna. Angażująca, wzruszająca i zabawna zarazem, a do tego znakomicie wykonana. Wśród zagranicznych projektów, na uwagę zasługuje Persil przełamujący schemat reklamy proszku do prania we „Free you kids”.

 


Tomasz Borchowiec, dyrektor departamentu marketingu i komunikacji korporacyjnej Prudential w Polsce

Wydarzenie roku
Wynik wyborów w USA. Okazało się, że ponad 2 mln głosów więcej oznacza mniej oraz Brexit w Wlk. Brytanii. Starsi zdecydowali o przyszłości młodszych…

Sukces roku
Świąteczny spot Allegro i pozytywny szum, jakiego narobił na świecie. Z innych - „Pokemon Go” - apka, która wyciągnęła tłumy na długie spacery, chociaż nie obyło się bez przygód i szukania stworów w miejscach, których cisza nie powinna być zakłócana.

Porażka, rozczarowanie roku
Kampania „satysfakcja gwarantowana lub zwrot pieniędzy” Lidla i wybuchowy smartfon Samsung Galaxy Note 7.

Premiera, nowość roku
„Belfer” na Canal+ - pierwszy polski serial porządnie trzymający w napięciu.

Trend roku
Celebryci w co drugiej (lub nawet częściej) reklamie. Od strony produktowej - eksplozja reklam wszelakich medykamentów i para-medykamentów na wszystkie znane i nieznane dolegliwości. Strach pomyśleć, co jeszcze może nam sprawiać dolegliwości…

 


Karolina Barcewicz, dyrektor komunikacji i public affairs w Danfoss Poland

Wydarzenie roku
W Polsce: przez cały 2016 rok Wrocław nosił dumne imię Europejskiej Stolicy Kultury przyciągając amatorów dobrego kina, książki, teatru i muzyki.

Na świecie: Brexit i wybór Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Oba tak samo niespodziewane jak i nieprzewidywalne w skutkach.

Sukces roku
W Polsce: zorganizowanie dwóch imprez o światowym znaczeniu, szczytu NATO i Światowych Dni Młodzieży bezpiecznie i bez większych wpadek.

Na świecie: wejście w życie ustaleń porozumienia paryskiego pozwalających na zdecydowane i ambitne ruchy rządów w kierunku realizacji celów klimatycznych.

Porażka, rozczarowanie roku
W Polsce: brak zdecydowanych działań pozwalających na kontrybucję Polski w realizacji celów klimatycznych, a w szczególności przegłosowanie tzw. ustawy antywiatrakowej, która praktycznie blokuje rozwój tej technologii w Polsce.

Na świecie: łatwość z jaką zespół Cambridge Analytic wpływał na decyzje wyborców w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii.

Człowiek roku
W Polsce: Robert Lewandowski, który jest dziś niekwestionowanym liderem jednej z najlepszych piłkarskich ligowych drużyn świata i skutecznie prowadzi naszą reprezentację do finałów mistrzostw świata.

Na świecie: Elon Musk za „kropkę nad i” w rewolucyjnej i zintegrowanej koncepcji samochodów i domów napędzanych energią słoneczną osiągalną dla wszystkich, dzięki relatywnie taniej i dostępnej technologii produkowania i magazynowania energii.

Kampania, projekt roku
W Polsce: działania Krakowskiego Alarmu Smogowego w tym kampania „Oddychać po ludzku”, dzięki którym w Polsce wiemy czym jest smog i zaczynamy interesować się stanem powietrza.

Na świecie: micro-targetingowe kampanie web'owe Cambridge Analytic, które z precyzją chirurga docierały ze spersonalizowanymi komunikatami do głosujących w sprawie Brexitu i wyboru Donalda Trumpa.

Premiera, nowość roku
Solar roof Tesli – system niewidocznych ogniw fotowoltaicznych wbudowanych w dachówki. System wytwarza energię ze słońca bez dodatkowych instalacji, widocznych paneli, a co za tym idzie - ingerencji w wygląd budynku.

Trend roku
Na świecie: transformacja energetyczna, czyli wypracowanie nowego modelu, wolnego od paliw kopalnych. Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii i technologii efektywnych energetycznie.

Prognozy na 2017
Nie odważę się. W tym roku czekają nas wybory w najważniejszych krajach Unii Europejskich, po których może się skończyć era Angeli Merkel, a we Francji do władzy może dość skrajnie populistyczny kandydat. Wynik obu tych wydarzeń może zafundować Europie mocne turbulencje.


bg