Szefowie marketingu podsumowują 2017 rok i prognozują trendy na 2018

Swoimi spostrzeżeniami na temat najważniejszych wydarzeń 2017 roku, ludzi, kampanii, sukcesów, porażek czy trendów oraz prognozami na nadchodzący rok dzielą się z Wirtualnemedia.pl Dorota Wrotek-Gut z Jeronimo Martins Polska, Anna Płachta z banku Credit Agricole, Tadeusz Czarniecki z firmy Wawel oraz Marek Gonsior z firmy meblarskiej Agata.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowuja-2017-rok-i-prognozuja-trendy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2017-w-branzy-wydawcow-internetowych-co-wydarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-wedlug-portali-nadawcow-i-mediowcow-jaki-byl-2017-rok-co-zdarzy-sie-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-z-punktu-widzenia-agencji-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tworcy-internetowi-i-influencer-marketing-jak-byl-rok-2017-co-nas-czeka-w-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2017-rok-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2017-w-oczach-branzy-public-relations-prognozy-na-rok-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kina-i-reklama-kinowa-najwazniejsze-wydarzenia-w-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-outdoorowa-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-badawcza-jaki-byl-2017-rok-co-wydarzy-sie-w-2018-roku ##


Dorota Wrotek-Gut, dyrektor ds. komunikacji marketingowej Jeronimo Martins Polska

Wydarzenie roku
Przejęcie za 13,7 mld dolarów sieci sklepów spożywczych Whole Foods Market przez Amazon, co spowodowało natychmiastowe obniżenie cen w tej sieci pozycjonowanej jako markety premium.

Sukces roku
W Polsce druga edycja akcji „Gang Świeżaków”, której celem było promowanie spożywania warzyw i owoców oraz zasad prawidłowego odżywiania. Kilka milionów wydanych maskotek było często elementem działań edukacyjnych prowadzonych w szkołach i przedszkolach. Projektowi „Gang Świeżaków 2” towarzyszył także szereg akcji dodatkowych, np. „Teatrzyk Świeżaków” czy przekazanie na rzecz Caritas Polska przychodu ze sprzedaży Świeżaków w dniach 1-3 września w wysokości 714 tys. zł.

Porażka / rozczarowanie roku
Na świecie - chwilowe załamanie zaufania do technologii i branży mediów cyfrowych, którego efektem była decyzja kilku największych graczy rynkowych o wstrzymaniu emisji kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, podjęta ze względu na negatywny kontekst w jakich ich przekaz był wyświetlany.

Człowiek roku
Marc Prichard, chief brand officer firmy Procter&Gamble, czyli największego marketera na świecie, który zapowiedział zaostrzenie oczekiwań wobec cyfrowych wydawców, agencji i domów mediowych w kwestii przejrzystości i standardów reklamy online. Był to ważny głos w dyskusji o standardach pomiaru i przejrzystości kampanii online i ograniczeniu tzw. ad frauds.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska: zdecydowanie akcja lojalnościowa w sieci Biedronka - „Gang Świeżaków 2” - której skala ma wszelkie podstawy, by przebić jej pierwszą odsłonę, nagrodzoną w tym roku dwiema statuetkami Effie Awards, w tym złotym Effie w kategorii retail i kanały sprzedaży.

Wyróżnić należy również platformę komunikacji Allegro „Czego szukasz?” - budowaną spójnie i konsekwentnie, gdzie każdy spot jest wart uwagi i obejrzenia.

Premiera, nowość roku
Trudno wskazać tu jedno wydarzenie, ale można zauważyć, że sieci dyskontów rozwijają swoje oferty w kierunku produktów premium. Wprowadzają w ciągu roku wiele ciekawych produktów premium, dotychczas zarezerwowanych tylko dla sklepów specjalistycznych lub delikatesów, jako przykład można wskazać ofertę na homara MSC w sieci Biedronka.

Trend roku
Omni-channel. Customer Experience. Personalizacja. Kontent.

Przeciwdziałanie marnowaniu żywności.
Biedronka traktuje przeciwdziałanie marnowaniu żywności jako priorytet w ramach swojej odpowiedzialności biznesu. Działania sieci obejmują zarówno proces zarządzania łańcuchem dostaw, logistyką i sprzedażą, jak i bezpośrednie przekazywanie żywności organizacjom pożytku publicznego.

Prognoza na 2018 rok
Wyzwaniem na 2018 rok jest wchodzące w życie już w maju RODO, czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych. To nowe unijne rozporządzenie może spowodować wielkie zmiany na rynku, zwłaszcza wśród firm gromadzących i wykorzystujących takie dane w działalności biznesowej. Z pewnością zweryfikuje ono lojalność konsumentów kilku programów lojalnościowych działających na naszym rynku.

Ważnym trendem jest także dynamiczny wzrost popularności marek własnych sieci handlowych, których udział w rynku osiąga najwyższe poziomy w historii (na 9 europejskich rynkach ich udział wg Nielsena przekroczył poziom 30 proc.).

Obecnie marki własne tworzą pełnoprawne brandy, które zajęły ważne miejsce na rynku i w domach konsumentów. Wspólna praca z producentami nad rozwojem produktów marek własnych, ich jakością, opakowaniami i pozycjonowaniem, sprawiły, że marki własne nie ustępują jakością produktom marek szeroko znanych na rynku. Dużo więcej uwagi poświęca się także promocji marek własnych. Przykładem może być wprowadzenie pod koniec lipca br. przez sieć Biedronka jogurtów typu islandzkiego Skyr pod marką Fruvita, któremu towarzyszyła dedykowana kampania reklamowa w mediach ogólnopolskich. Marki własne spełniają obecnie wiele nowych ról: inspirują, edukują, towarzysza klientom w ich codziennym życiu, nierzadko przyczyniają się również do zbudowania nowej kategorii produktów.

 


Tadeusz Czarniecki, dyrektor marketingu Wawel

Trend roku
Silnym trendem tego roku jest wg mnie szeroko rozumiana prawda i jej rosnąca pozycja w walce z fałszem. Przekładając to na obszar marketingu chodzi po prostu o prawdę w przekazie, we wszystkich jego formach i na wszelkich poziomach. Komunikaty coraz rzadziej są pustymi frazesami, a content tworzony przez marki staje się autentyczną wartością. Aktualnie coraz więcej znaczących marek sięga w swoich przekazach do tego, co naturalne i prawdziwe, czyli ciągle do życia i różnych jego aspektów, wymiarów, odcieni, ale w odsłonach, które nie są sztuczne i wyidealizowane.

Wydarzenie roku
W branży FMCG wydarzeniem tego roku jest w moich oczach faktyczna rewolucja w jakości produktów, czyli zdecydowane przejście z mówienia o tym, że coś jest dobre i wysokiej jakości na realne działania w tym kierunku. Jeszcze do niedawna o dobrych jakościowych produktach producenci tylko zapewniali, a teraz faktycznie je oferują, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę coraz powszechniejszą eliminację zbędnych dodatków do żywności.

To wielka zmiana, którą zaobserwować można niemal w każdej kategorii produktowej, bo gdy przyjrzeć się temu w szerszym ujęciu, to minimalizm i powrót do tego, co naturalne znalazły swoje odzwierciedlenie nie tylko w kategorii spożywczej, ale i beauty czy fashion. Jeszcze na początku 2017 r. w branży spożywczej można było ze świecą szukać marek, które wykorzystywały wspomniane atrybuty w swojej komunikacji. Dziś mamy końcówkę roku i robią to już wszyscy liczący się producenci, na dodatek są to komunikaty wyciągane na pierwszy front w kontakcie z konsumentem. Teraz za jakością idzie brak zbędnych dodatków, naturalne surowce, czysta etykieta, krótki skład i jest to znacząca zmiana, na której korzysta przede wszystkim konsument.  

Sukces roku
Sukcesem roku jest dla mnie zmiana podejścia widoczna w funkcjonowaniu firm pod kątem CSR. Strategia społecznej odpowiedzialności przestaje być dodatkiem, który musi być, a nikt nie wie po co. Prawda przedostaje się i tutaj. Konsument zaczyna dociekać, czy marka, którą wspiera, oferuje coś więcej. Jeśli nie, to w efekcie coraz częściej wybiera inną. Widać coraz więcej marek, które szukają w tym obszarze własnej drogi, która będzie integralną częścią ich strategii, a nie sztucznie doklejonym tworem. Zaczyna się ten obszar traktować serio. To kierunek, który może przynieść szereg ciekawych zmian w funkcjonowaniu biznesu.

Porażka / rozczarowanie roku
Porażką roku jest dla mnie szeroko rozumiana sytuacja w mediach publicznych, co skutkuje ich słabnącą pozycją. Tracą na tym wszyscy – zarówno reklamodawcy, jak i konsumenci.

Człowiek roku
Człowiek z autorytetem czyli…trudno wskazać, chyba dlatego, że go nie ma. Kryzys w tym obszarze może być długofalowy, a przyczyn może być wiele. Może przestajemy potrzebować autorytetów? Może mogą być nimi tylko klasyczne sylwetki? Może zbyt krytycznie postrzegamy autorytet i nikt ze współczesnych nie może temu obrazowi sprostać? Fakt jest taki, że pojęcie „wyjątkowego człowieka” czy właśnie „autorytetu” bardzo się rozmyło i to też daje do myślenia.

Serwis / kampania / projekt roku
IKEA. Bo pokazała, czym jest angażujący, autentyczny, emocjonalny content i zrobiła to w oparciu o bardzo prawdziwy insight. W aktualnej kampanii IKEA życie jest takie jakie jest faktycznie, prawdziwe, a nie idealne i z tego właśnie uczyniła wartość. Dotychczas podejście było zupełnie inne - marketerzy skupiali się na wyidealizowanym świecie, który określa się nawet światem „jak z reklamy”. To bardzo ciekawa, wyróżniająca się komunikacja.

Premiera, nowość roku
W kontekście produktów jest to dla mnie najogólniej ten produkt, który zdołał w pewnym sensie wrócić do swojej naturalności i pierwotnego smaku, niejednokrotnie do składu czy receptury sprzed lat – oczywiście w pozytywnym sensie. Żywność pozbawiona zbędnych dodatków, a więc wyższej jakości, a przy tym gwarantująca ten sam smak to naprawdę coś.

Za dużą, godna uwagi premierę nieskromnie uznaję pionierski projekt Wawelu pod hasłem „Dobre Składniki”, w ramach którego udowodniliśmy, że nawet ze słodyczy produkowanych na dużą skalę da się usunąć to, co zbędne, zastąpić sztuczne dodatki naturalnymi, wyeliminować to, co ma wątpliwą prasę i zwiększyć zawartość tych surowców, które są w danym wyrobie pożądane. Czyli znów - prawda, możliwie krótki skład i tylko to, co potrzebne.

Prognoza na 2018 rok
Jako producenci i marki będziemy coraz częściej słyszeli ze strony klienta „sprawdzam” i to w różnych obszarach działalności. Trzeba być na to gotowym. Konsument w przyszłym roku i w kolejnych latach, będzie chciał nadal kupić produkt w dobrej cenie, ale będzie też coraz bardziej świadomy – jego intencją będzie wnikliwa weryfikacja wartości marki. Czyli znów „autentyczność”.


Marek Gonsior, dyrektor marketingu Agata SA

Wydarzenie roku
W Polsce za wydarzenie roku uznałbym zamknięcie i późniejsze zrównanie z ziemią centrum handlowego w Sosnowcu. To pierwszy taki przypadek w Polsce świadczący o zachodzącej zmianie w sposobie robienia zakupów. Już od kilku lat mówi się, że polscy klienci rezygnują z zakupów w hipermarketach będących symbolem dokonanej rewolucji handlowej na rzecz kanałów oszczędzających czas i wysiłek. I nie mówimy tu tylko o trwającym od lat przesunięciu w kierunku dyskontów, ale również o e-commerce, którego znaczenie w ogromnym tempie rośnie na całym świecie.

Wydarzenie roku na świecie
Wydarzeniem roku na świecie było dla mnie rozpowszechnienie się zjawiska fake news. Paradoksalnie uważam, że ten problem ma pozytywną stronę medalu. Era fake news  przyczyniła się do bardziej rozumnego konsumowania treści przez Internautów, kwestionowania podawanych informacji i sprawdzania ich źródeł, co w dłużej perspektywie czasowej przełoży się na lepsze doinformowanie społeczeństw, które przestaną bezwiednie przyjmować wszystko, co będzie napisane w internecie.

Sukces roku
Sukcesem roku jest dla mnie akcja „#metoo”. To właśnie takie akcje świadczą o rewolucji dziejącej się na naszych oczach: rewolucji nie tylko w roli Internetu i samych mediów społecznościowych, ale również zmianie kulturowej dotyczącej podejścia do zjawiska przemocy w różnych jej wymiarach. Za sukces uważam otwartość w mówieniu o problemach, przełamywanie tematów tabu i rozpoczęcie debaty publicznej na ten temat.

Porażka / rozczarowanie roku
Warto mówić o wartościowych rzeczach, ale wywołany do odpowiedzi jako rozczarowanie w mijającym roku wskazałbym problem obecności treści zawierających elementy agresji i seksu przy filmach dla dzieci w wiodącym serwisie video. Mam świadomość, że kontrola tak rozległego serwisu jest ogromnym wyzwaniem, niemniej taka wpadka nie powinna przytrafić się firmie będącej jednym ze światowych liderów technologicznych. Fakt pojawienia się takiego contentu jest szkodliwy nie tylko w kontekście prowadzonego biznesu, ale przede wszystkim w kontekście społecznym.

Człowiek roku
Człowiekiem roku 2017 nie jest dla mnie konkretna, wymieniona z imienia i nazwiska osoba. Dla mnie człowiekiem roku jest ogólnie influencer. Coraz większa liczba influencerów oraz rosnące zasięgi ich działalności mają zdecydowany wpływ na skuteczność kampanii reklamowych, co przekłada się na budżety alokowane na tę formę wsparcia. To kolejny przykład, który potwierdza, że coraz bardziej poszukujemy naturalnych, budzących zaufanie treści, za którymi stoją autentyczni ludzie.

Serwis / kampania / projekt roku
Wprawdzie się powtórzę, ale dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że w tym miejscu również wymienię kampanią „#metoo” oraz jej kontynuację, czyli „#itwasm”. Hashtag #metoo to od października 2017 roku do dzisiaj jedno z najczęściej udostępnianych haseł w mediach społecznościowych. 12 milionów wypowiedzi w pierwszej dobie trwania akcji przerywających milczenie o przemocy i molestowaniu seksualnym pokazało siłę oddolnych kampanii społecznych, które mają szansę na sukces dzięki sile mediów społecznościowych. O wadze i znaczeniu kampanii „#metoo” świadczy również fakt, że działania mające swoje źródło w  internecie przełożyły się na publikację w mediach tradycyjnych, co jest jednym z ważniejszych mierników sukcesu kampanii Internetowej.

Trend roku
Rosnąca rola i świadome podejście do personal brandingu wydaje się być jednym z ciekawszych trendów 2017 roku. Osoby decydujące się na budowę marki osobistej mają coraz większą świadomość konieczności budowania swojej wartości w oparciu o prawdziwe, ludzkie cechy, zainteresowania i kompetencje. Do lamusa odchodzi podejście do człowieka jako do produktu, który można stworzyć od początku.

Ważnym trendem na świecie jest rosnąca rola rozszerzonej rzeczywistości i sztucznej inteligencji. Te technologie z oczywistych przyczyn znajdują zastosowanie w wielu branżach, przede wszystkim w rozrywce. Szukają również swojego miejsca w marketingu, ale na tę chwilę moje doświadczenie pokazuje, że trudno im zaistnieć nie tylko z powodu niskiej penetracji rynku, ale również niezadowalającej podbudowy strategicznej i kreatywnej.

Prognoza na 2018 rok
Jedną z głównych zmian, z którą spotkamy się w przyszłym roku, będzie zmiana modelu spędzania wolnego czasu wymuszona wprowadzeniem części niedziel wolnych od handlu. Znając przyzwyczajenia Polaków i widząc kolejki w przeddzień ważnych świąt, ta nowość będzie miała ogromne przełożenie na rytm tygodnia. Obawiam się, że beneficjentem tej zmiany będzie na początku głównie oglądalność telewizji, ale wierzę, że w dłuższej perspektywie niedziele wolne od handlu będą miały pozytywne przełożenie na życie społeczne Polaków.

Jak co roku, w 2018 telewizja również nie umrze. Będziemy świadkami dalszej ewolucji tego medium, odchodzenia od tradycyjnej telewizji linearnej w kierunku VOD i innych form dystrybucji materiałów video. Nadal czekamy też na rozwój addressable TV dającej możliwość precyzyjnego targetowania, ale w tym zakresie przyszły rok nie przyniesie prawdopodobnie dużej zmiany.

 


Anna Płachta, dyrektor ds. digital marketingu w banku Credit Agricole

Wydarzenie roku
Na przestrzeni całego roku obserwowaliśmy wiele protestów, demonstracji - pod hasłami obrony prawa i demokracji w Polsce. Na świecie znaczącym wydarzeniem było zaprzysiężenie Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych.
 
Sukces roku
Bardzo dużo radości dało nam zakwalifikowanie polskiej reprezentacji w piłce nożnej do przyszłorocznego mundialu w Rosji. Cieszy również to, że z roku na rok rośnie zaangażowanie Polaków w akcje charytatywne i programy społeczne, np. WOŚP i Szlachetna Paczka. Trudno mi znaleźć jeden duży sukces na globalną skalę, ale za bardzo dobry krok uważam fakt, że „odkłamywane" są standardy piękności. Na wybiegach coraz częściej występują modelki plus-size, starsze, niższe, a we Francji retuszowane zdjęcia będą musiały być oznaczane.
 
Rok 2017 dotychczas w finansach to rok kryptowalut i blockchaina. I choć o samej technologii rejestrów rozproszonych na razie więcej się mówi, niż rzeczywiście używa, to mam poczucie, że może z nią być tak jak jeszcze kilka lat temu mówiło się o mobile. Natomiast same kryptowaluty wystrzeliły, a ich kursy urósł do niebotycznych wartości - bitcoin od 1 stycznia do 15 grudnia zwiększył swoją wartość ponad 17-krotnie i wynosiła nawet ponad 16 tysięcy dolarów za 1 bitcoina... To waluta, która jeszcze nie tak dawno była warta ułamek centa - w 2010 roku programista Laszlo Haneycz kupił 2 pizze w restauracji Papa John's pizzas w Jacksonville na Florydzie za 10 000 BTC. Dziś pizze te mają wartość liczoną w milionach dolarów :)
 
Porażka / rozczarowanie roku
Spektakularna wpadka Tigera (instagramowe posty godzące w symbole i uczucia patriotyczne Polaków), ale jeszcze większe zniesmaczenie wywołała we mnie kampania Reserved „Polish boy wanted”, ponieważ cały koncept bazował na kłamstwie i wykorzystaniu naturalnych, dobrych intencji odbiorców przekazu. Cały ten trend fake-newsów i click-baitu, który w tym roku był jeszcze bardziej odczuwalny, jest dla mnie bardzo rozczarowujący, bo rozlewa się na wiele obszarów. W tym roku głośno było o wykreowanych sztucznie, nieistniejących influencerach na Instagramie - Wanderingggirl czy Calibeachgirl310, które zdołały zawrzeć nawet kilka marketingowych kontraktów.
 
Człowiek roku
... to nie człowiek ;-) W Arabii Saudyjskiej obywatelstwo dostał robot humanoidalny - Sophia. Na człowieka roku w Polsce – którego mogłabym określić mianem pozytywnego bohatera – wciąż czekam.
 
Serwis / kampania / projekt roku
Wymienię jedną kampanię, która w ciągu zaledwie kilku dni rozprzestrzeniła się w mediach społecznościowych: „#metoo”, a w Polsce „#jateż” - oddolna inicjatywa, do której dołączyły setki tysięcy kobiet na całym świecie. Nie tylko zwróciło to uwagę na skalę problemu molestowania seksualnego, ale też dało ofiarom poczucie, że nie są w tym osamotnione, należy głośno o tym mówić i walczyć z przejawami takiego traktowania.
 
Premiera, nowość roku
Na początku 2017 roku furorę na YouTube zrobił serial internetowy „Ucho Prezesa”. Premierę kolejnych odcinków przeniesiono na platformę ShowMax, która w lutym zadebiutowała na polskim rynku. Globalnie, ciekawym ruchem było zawarcie przez Allianz partnerstwa z Drone Racing League - ubezpieczyciel został sponsorem tytularnym zawodów Allianz World Championship, łącząc wieloletnią tradycję z nowoczesnością.
 
Trend roku
Zarówno w Polsce, jak i na świecie, marketerzy coraz chętniej wykorzystują content marketing (zwłaszcza w kontekście współpracy z liderami opinii), który jest odpowiedzią na adblocki, ślepotę reklamową oraz malejące z roku na rok uwagę i zaangażowanie odbiorców. Kolejny mocno eksplorowany trend to wykorzystanie sztucznej inteligencji - i chociaż w tym ostatnim przypadku marketing wyprzedza samą technologię, to obserwujemy zastosowanie AI w różnych obszarach, także na polskim rynku (m.in. w bankowości - w lipcu 2017 Credit Agricole udostępniło KrEdytkę - bota konwersacyjnego na Facebook Messengerze).

Prognoza na 2018 rok
Jeszcze więcej przykładów zastosowań botów oraz sztucznej inteligencji – nie tylko w marketingu i komunikacji. Dalszy rozwój personalizacji przekazu reklamowego, możliwości targetowania i dotarcia do grupy docelowej – z uwzględnieniem wymogów RODO. Pesymista we mnie przewiduje jeszcze większe zagrożenie cyberprzestępczością, optymista wierzy, że 2018 rok przyniesie coraz lepsze kampanie reklamowe – wywołujące emocje, inspirujące, w których najważniejszy jest nie produkt, a konsument, świat jego potrzeb i przeżyć.


bg