Tomasz Niewiadomski właścicielem “Przekroju”. Ziomecka pozostaje naczelną

Fotograf Tomasz Niewiadomski kupił za 7 mln zł netto "Przekrój" od Gremi Media. Tytułem nadal kierować będzie Zuzanna Ziomecka, która wraz z wydawcą rozpoczyna prace nad nową formułą pisma. Nie wiadomo jednak, kiedy “Przekrój” wróci na rynek.

Tomasz Niewiadomski, fot. akpa

Niewiadomski kupił ogół praw autorskich związanych z wydawaniem tygodnika "Przekrój": znaki towarowe, autorskie prawa majątkowe utworów publikowanych w czasopiśmie, domeny internetowe, tytuły prasowe i egzemplarze archiwalne.

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, 4 mln zł nabywca zapłacił przelewem na rachunek bankowy, zaś pozostałe 3 mln zł “rozliczone zostanie świadczeniem przez kupującego usług reklamowych lub innych o podobnym charakterze w okresie nie dłuższym niż 5 lat od daty zawarcia umowy na rzecz sprzedających lub ich podmiotów powiązanych“.

Nowy wydawca zdecydował na razie o zawieszeniu ukazywania się pisma. - Po 3 555 wydaniu Przekrój zawiesza cykl wydawniczy po raz pierwszy od prawie 70 lat. Aby dać tytułowi szansę powrotu do pełni sił, pragniemy połączyć poszanowanie dla jego bogatego dziedzictwa z współczesną technologią i oczekiwaniami czytelników. Dlatego dajemy sobie nieokreślony czas na przygotowanie nowej odsłony magazynu autorskiego. W tym okresie czytelników zapraszamy do śledzenia fanpage'u “Przekroju” na Facebooku, a do branży apelujemy o cierpliwość - napisano w oświadczeniu podpisanym przez Tomasza Niewiadomskiego oraz Zuzannę Ziomecką, która pozostaje redaktor naczelna pisma.

- Zaczynamy prace nad nową formułą i szatą graficzną “Przekroju” - mówi Wirtualnemedia.pl Zuzanna Ziomecka. Zapewnia, że magazyn nadal ukazywać się będzie w wersji drukowanej. Nie wiadomo jednak, kiedy powróci na rynek i czy to będzie jeszcze w tym roku. - Dajemy sobie czas na przygotowania nowej koncepcji, ten tytuł na to zasługuje - mówi Ziomecka. Czy wraz z nią nad nowym “Przekrojem” będzie pracować dotychczasowa redakcja? - Zespół zostanie zbudowany pod nową koncepcję pisma - zapewnia naczelna - Z dotychczasowej redakcji jestem bardzo zadowolona - dodaje jednak.

Ostatni numer “Przekroju” przygotowany przez redakcją, którą - wraz z Ziomecką - kierował też Marcin Prokop, ukazał się 30 września br. Grzegorz Hajdarowicz zdecydował o zaprzestaniu wydawania pisma z przyczyn finansowych (prowadzi obecnie restrukturyzację w Grupie Gremi). Początkowo wydawanie “Przekroju” miała przejąć specjalnie stworzona Fundacja (więcej na ten temat). Plany się jednak zmieniły, gdy zakupem zainteresował się Tomasz Niewiadomski.

Tygodnik "Przekrój" ukazywał się w Krakowie od 1945 r. Twórcą pisma i jego redaktorem naczelnym był przez 24 lata Marian Eile. „Przekrój” święcił największe triumfy w latach siedemdziesiątych, kiedy jego szefem był Mieczysław Czuma (łącznie przez prawie 28 lat). Zdarzało się wtedy, że nakład magazynu osiągał milion egzemplarzy.

>>> „Wynosimy się” - Raczkowski na okładce ostatniego „Przekroju”

W 2002 roku tytuł został zakupiony przez wydawnictwo Edipresse Polska. Wówczas redakcja przeniesiona została z Krakowa do Warszawy. Grzegorz Hajdarowicz kupił tytuł w 2009 roku. Redakcję przeniesiono z powrotem do Krakowa, by w 2011 roku wróciła ona ponownie do Warszawy. W ciągu ostatniej dekady miał aż 11 redaktorów naczelnych.

Z danych ZKDP wynika, że w I półroczu br. sprzedaż ogółem pisma wyniosła 17 960 egz., czyli o 16,36 proc. niż w analogicznym okresie ub.r. (więcej na ten temat).

Patryk Pallus