TVP otrzymała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa. „Poprawa oferty programowej”

Telewizja Polska otrzymała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa, o którą spółka wnioskowała od kwietnia. TVP przeznaczy te pieniądze m.in. na poprawę oferty programowej anten.

O tym, że dokumenty kredytowe są przygotowywane do podpisu portal Wirtualnemedia.pl informował już na początku lipca br. W związku z malejącymi wpływami z abonamentu radiowo-telewizyjnego Telewizja Polska starała się o kredyt w wysokości 800 mln zł w Banku Gospodarstwa Krajowego.

We wtorek „Super Express” podał, że ostatecznie Telewizja Polska podpisała umowę ze Skarbem Państwa, który reprezentował Prezes Rady Ministrów. Umowa została zawarta 21 lipca br., a na jej mocy Skarb Państwa udzielił spółce pożyczki na kwotę 800 mln zł.

- Pieniądze będą przeznaczone m.in. na poprawę jakości oferty programowej Telewizji Polskiej - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl jeden z managerów TVP.

Pożyczka udzielana jest na warunkach rynkowych. Pieniądze mają być wypłacane w transzach, wraz z realizacją konkretnych zadań i mają zostać przeznaczone także na wydatki technologiczne, związane z promocją telewizji w kanałach online.

Już w kwietniu prezes Jacek Kurski miał napisać do wicepremiera i ministra finansów Mateusza Morawieckiego wniosek o udzielenie takiego kredytu. Wówczas była mowa o tym, że kredyt będzie zaciągnięty na sześć lat. Połowę tych środków telewizja chciała przeznaczyć na rozwój technologiczny, a połowę - na produkcję programów.

Wówczas jednak pomysł ten spotkał się z nieprzychylnym przyjęciem członków rządu i PiS. Na dwa miesiące sprawa więc przycichła, by w lipcu - po zamrożeniu prac nad ustawą abonamentową - wrócić.

Dofinansowanie TVP w taki sposób to efekt wyhamowania przez Prawo i Sprawiedliwość prac nad uszczelnieniem wpływów z abonamentu rtv. Prace zostały wstrzymane, a projekt noweli skierowany ponownie do komisji kultury i środków przekazu, gdyż PiS doszło do przekonania, że niezadowolenie społeczne po wprowadzeniu nowego przepisu może być zbyt duże.

W 2016 roku TVP zanotowała 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). W minionym roku TVP zanotowała 180 mln zł straty. Z kolei udział Grupy TVP w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w 2016 roku wyniósł 29,38 proc.

łb