TVP po krytyce aplikacji do głosowania podczas Opole 2016: mogliśmy jaśniej wytłumaczyć zasady

Zastosowany przez Telewizję Polską nowy sposób głosowania na ulubionych artystów za pomocą aplikacji mobilnej podczas festiwalu Opole 2016 wywołał mieszane opinie. Część użytkowników skrytykowała aplikację za błędy w oddawaniu głosów i brak działania na niektórych urządzeniach. - Budując aplikację, mogliśmy jaśniej wytłumaczyć użytkownikom zasady działania programu - przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kuba Sufin, dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP.

Podczas tegorocznego Festiwalu Piosenki w Opolu TVP po raz pierwszy w historii imprezy zastosowała głosowanie za pomocą darmowej mobilnej aplikacji Opole Festiwal 2016.

W czasie sobotnich konkursowych koncertów „SuperPremiery” i „SuperJedynki” nadawca zrezygnował całkowicie ze stosowanego wcześniej systemu głosowania widzów za pomocą SMS-ów i numerów Premium. Zamiast tego udostępnił na systemy iOS oraz Android specjalną aplikację pozwalającą na oddawania głosów na artystów, którzy najbardziej spodobali się widzom.

W ogniu krytyki

Zastosowany przez TVP nowy sposób głosowania pozwolił wyłonić zarówno zwycięzców plebiscytu „SuperPremiery” (Mesajah - „Wolne”), jak „SuperJedynki” (Kombi, Michał Szpak, Sarsa, Ania Dąbrowska, Andrzej Piaseczny).

Aplikacja Opole Festiwal 2016 nie spodobała się niektórym użytkownikom. Jeden z nich w mailu skierowanym do redakcji Wirtualnemedia.pl wymieniał zastrzeżenia pod adresem programu.

- Nie można głosować, aplikacja ciągle się zawiesza, zalicza głosy na nie jako tak, zgłasza brak artysty na scenie itd. Pewnym jest też, że nie działała poprawnie na najnowszym Androidzie 6 (który ma już prawie rok), o czym nigdzie nie było mowy. Firma, która robiła aplikację dla TVP, prawdopodobnie w ogóle jej nie testowała na tym systemie. To sprawia, że wyniki głosowania są niewiarygodne, bo nie objęły „nowoczesnych widzów” - napisał użytkownik aplikacji.

W sklepie Google Play pojawiły się komentarze internautów, z których część bardzo krytycznie opisywała festiwalową aplikację. Zarzucali jej niemożność zagłosowania na konkretnych artystów, zawieszanie się w trakcie działania oraz to, że program nie działa na niektórych systemach operacyjnych i modelach smartfonów.

Telewizja Polska: aplikacja to sukces, nie wszyscy zrozumieli zasady

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kuba Sufin, dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP broni festiwalowej aplikacji podkreślając jej popularność wśród widzów i szybkie tempo prac nad przygotowaniem platformy.

- Zrealizowana przez TVP aplikacja Opole Festiwal 2016 jest pierwszym tego rodzaju projektem w Polsce - podkreśla Kuba Sufin. - W mojej ocenie odniosła ona wielki sukces. W trakcie obu festiwalowych plebiscytów oddano za jej pomocą 105 tys. głosów, a 4 tys. użytkowników skorzystało z dodatkowej angażującej opcji pozwalającej na przesłanie swojego zdjęcia. Zdjęcia wysyłane przez głosujących widzów wyświetlane w czasie koncertu budowały dodatkową więź z widownią. Aplikacja została zaprojektowana i stworzona w rekordowym tempie trzech tygodni, a jedynym sposobem jej kompleksowego przetestowania był sam festiwal - wyjaśnia Sufin. Jednocześnie przyznaje, że aplikacja spotkała się z krytyką niektórych użytkowników, ale jej przyczyn upatruje w nowatorskim charakterze projektu i niezrozumieniu przez część widzów zasad działania programu.

- To prawda, że w sklepie Google pojawiły się zastrzeżenia użytkowników dotyczące Opole Festiwal 2016 - potwierdza dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP. - Proszę jednak zauważyć, że komentarzy super pozytywnych - pięciogwiazdkowych - jest więcej niż tych mówiących o nieprawidłowym działaniu aplikacji. Przyznaję, że budując aplikację mogliśmy jaśniej wytłumaczyć użytkownikom zasady działania programu, według których podczas każdego z koncertów można było za pomocą jednego urządzenia oddać po jednym głosie. Nie wszyscy widzowie zrozumieli ten warunek, stąd moim zdaniem zarzuty o to, że nie można oddać głosu. Jeśli chodzi o zawieszanie się aplikacji czy problemy z przesyłaniem zdjęć lub głosów to sam jako użytkownik musiałem momentami wykazać się cierpliwością czekając na odpowiedź systemu. Jednak przy tak dużej liczbie użytkowników, krótkim czasie budowy aplikacji i specyfice tego projektu jest to moim zdaniem zrozumiałe - podkreśla Sufin.

Dane dotyczące liczby ściągnięć aplikacji z AppStore i Google Play są na bieżąco aktualizowane. Według informacji dostępnych w momencie powstawania tego tekstu w przypadku systemu Android było to ponad 9 tys. instalacji, a na iOS - 2 tys.

Tegoroczny Festiwalu Piosenki w Opolu trwa od 4 do 6 czerwca br. W trakcie imprezy odbędzie się w sumie 7 koncertów muzycznych, a TVP przeprowadzi łącznie ponad 12 godzin transmisji na żywo.

Ubiegłoroczny festiwal w Opolu trwał trzy dni. Jego średnia oglądalność w TVP1 wyniosła 2,98 mln osób. Przełożyło się to na 28,26 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów oraz 20,32 proc. w grupie komercyjnej 16-49.

ps