Na Uniwersytecie Warszawskim otwarto Centrum Analiz Medialnych

W czwartek, 19 października ruszyło Centrum Analiz Medialnych - pracownia do badań zawartości i odbioru mediów. Jednostka działa przy Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, a jej powstanie sfinansowano ze środków z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Naukowcy z Centrum Analiz Medialnych będą sprawdzać, jak reagujemy na odbiór różnego typu treści medialnych - od tekstu, przez grafiki, zdjęcia, plakaty, po spoty czy sekwencje filmowe, wreszcie doświadczanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W badaniach wykorzystywany będzie m.in. system iMotions, który służy do monitorowania i analizowania odbioru audiowizualnych przekazów medialnych. CAM korzystać będzie również korzystać z takich technologii jak:

- Affectiva (Facial Expression Analysis Engine), które służy do monitorowania ruchów mięśni twarzy, dzięki którym możemy odczytywać podstawowe emocje respondenta, pojawiające się przy odbiorze bodźca (np. oglądaniu reklamy czy czytaniu tekstu).

- Shimmer3 GSR+ UnitGSR+ (ang. Galvanic Skin Response), umożliwiający badanie galwanicznych reakcji skóry.

- Shimmer3 ECG and EMG Unit, który mierzy i nagrywa ścieżkę impulsów elektrycznych generowanych przez mięsień sercowy oraz skurcze innych mięśni ciała, co pozwala śledzić zaangażowanie respondenta w chwili odbierania bodźca.

- B-Alert X24 EEG Headset System, umożliwia bezprzewodowe i nieinwazyjne badanie bioelektrycznych czynności mózgu za pomocą elektroencefalografu.

- Okulograf mobilny oraz stacjonarny, dzięki którym można śledzić ruchy gałek ocznych respondenta oglądającego np. stronę internetową, spot reklamowy czy półkę wystawową w sklepie.

Osobne sekcje badań CAM dotyczyć mają aktywności człowieka w wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości oraz mechanizmów działania osób w czasie prowadzenia gier.

- Badania biometryczne to przyszłość analiz medioznawczych i dlatego chcemy je eksplorować. Co również ważne, ta infrastruktura pozwoli nam na skuteczną komercjalizację badań, ponieważ w tym kształcie możemy zaproponować badania innowacyjne, spełniające wymogi nowoczesnych technologii – komentuje prof. dr hab. Janusz Adamowski, dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

Infrastruktura CAM uzupełnia narzędzia istniejącego od 2013 r. Laboratorium Badań Medioznawczych UW. Działające wspólnie interdyscyplinarne zespoły obu jednostek to grupa kilkunastu medioznawców, językoznawców, psychologów, socjologów, ludologów, informatologów, inżynierów, programistów, politologów i statystyków. Ich prace koordynują prof. Dariusz Kuźmina (prodziekan ds. finansów WDIiB UW), dr hab. Tomasz Gackowski i dr Karolina Brylska.Prace nad powstaniem CAM trwały od drugiej połowy 2016 roku.

Badacze z obu zespołów realizują także komercyjne badania na potrzeby marek, agencji reklamowych czy innych podmiotów na rynku komunikacji marketingowej.

- Oferujemy nie tylko przeprowadzenie konkretnego badania, ale przede wszystkim rozwiązanie dylematów, z którymi borykają się firmy, dla których kluczowy jest sposób oraz przyczyny, takiego a nie innego odbierania treści. Pracujemy kompleksowo - w odpowiedzi na problem lub pytanie klienta projektujemy koncepcję badania, realizujemy je, a następnie przedstawiamy wnioski i rekomendacje wdrożeniowe - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl dr hab. Tomasz Gackowski, jeden z koordynatorów CAM i LBM UW.

Centrum Analiz Medialnych UW powstało dzięki przyznanej Wydziałowi Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW dotacji celowej MNiSW w wysokości ponad 2 mln złotych.

jd