Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie poinformował, że na podstawie swojego monitoringu reklam suplementów diety uważa, że wiele z tych przekazów budzi zastrzeżenia, przede wszystkim z uwagi na przypisywanie tym produktom właściwości, które mają leki. Ponadto wiele z tych reklam sugeruje szybką poprawę zdrowia czy zrzucenie wagi po zastosowaniu promowanych produktów oraz wykorzystują autorytet farmaceuty czy pedagoga szkolnego. Jednocześnie odbiorcy często nie są właściwie informowani o tym, że reklamowany produkt jest suplementem, np. w spotach telewizyjnych słowo „suplement” pojawia się przez bardzo krótki czas i jest napisane małą czcionką.
Przypomnijmy, że w maju ub.r. Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty wspólnie z organizacją Suplementy Diety oraz Krajową Radę Suplementów i Odżywek zaproponował zasady samoregulacji reklam suplementów diety m.in. zakaz wykorzystywania wizerunku rzeczywistych lub fikcyjnych lekarzy i farmaceutów, zakaz reklam skierowanych do dzieci oraz sugerowania właściwości zapobiegających lub leczących choroby.
UOKiK podjął postępowania przeciw Aflofarm Farmacja Polska (dotyczące reklam żelków Magmisie) i Logihub (dotyczące reklam produktu Green Magma). Według Urzędu w reklamie Magmisiów padają stwierdzenia, że dzieci, które je stosują, lepiej radzą sobie ze stresem i potrafią się skoncentrować, podczas gdy przyczyny różnić w tym zakresie mogą być inne. Ponadto przekaz ma uwiarygodnić autorytet pedagoga szkolnego, który zaleca stosowanie tego suplementu, mimo że nie należy to do jego kompetencji.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-wydaje-najwiecej-na-reklame ##
Z kolei reklama Green Magma przekonuje, że produkt ten działa „przeciwzapalnie” (chociaż nie jest lekiem) i że z jego pomocą zrzucisz nawet 20 kilogramów” (UOKiK podkreśla, że takie oświadczenia zdrowotne są niedozwolone w reklamach). Ponadto reklamy tego produktu informowały o ograniczonym czasie promocji („taka okazja się więcej nie powtórzy”, „tylko przez 15 minut”), podczas gdy faktycznie oferta obowiązywała cały czas.
Postępowania UOKiK-u mogą zakończyć się przyjęciem zobowiązania złożonego przez przedsiębiorców lub stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, a w konsekwencji nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu danego przedsiębiorcy oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.
tw
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-krytykuje-reklamy-suplementow-diety-zaczal-postepowania-przeciw-aflofarm-magmisie-logihub-green-magma