- Od października prowadzimy postępowanie wyjaśniające mające na celu wstępne ustalenie, czy zasady prowadzenia badań ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej przez AC Nielsen mogą stanowić naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Jest to postępowanie wyjaśniające - w sprawie, a nie skierowane przeciw konkretnemu przedsiębiorcy - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK-u.
Urząd zaczął do postępowanie po wniosku złożonym przez Telewizję Polską. Prezes TVP Jacek Kurski w ub.r. wiele razy krytykował badania oglądalności prowadzone przez Nielsen Audience Measurement, zarzucając, że jest oparte na zbyt małej liczbie gospodarstw domowych, niereprezentatywnych dla całej populacji naszego kraju. Wiosną nadawca poprosił firmę o przekazanie kodów pocztowych osób uczestniczących w panelu badawczym, na co ta się nie zgodziła.
W październiku ub.r. Nielsen zgodził się na przeprowadzenie audytu rozproszenia geograficznego panelu telemetrycznego w Polsce. Jacek Kurski zapowiedział, że jeśli wyniki audytu nie będą satysfakcjonujące, TVP może uruchomić własne badanie oglądalności, razem z partnerem z sektora publicznego.
Nielsen Audience Measurement informuje, że w odpowiedzi na pytania przekazał UOKiK-owi szczegółowe informacje dotyczące realizowanego badania oglądalności. Firma podkreśla, że pomiar jest prowadzony „zgodnie z międzynarodowymi standardami pomiaru widowni, wiernie odzwierciedla strukturę gospodarstw domowych w Polsce i odpowiada na konkretne potrzeby całego rynku telewizyjnego w kraju”.
UOKiK nie podaje, kiedy zakończy się postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce ##
Tomasz Wojtas
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-na-wniosek-tvp-sprawdza-czy-nielsen-bada-ogladalnosc-zgodnie-z-przepisami