UOKiK prowadzi przeszukanie w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR

Przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzą przeszukanie w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR. Sprawdza, czy na rynku reklamowym mogło dojść do naruszenia ustawy antymonopolowej.

Małgorzata Cieloch, rzecznika prasowa UOKiK przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że są to działania związane z prowadzonym postępowaniem wyjaśniającym, które ma wstępnie wyjaśnić czy w związku z koordynacją zachowań podmiotów działających na rynku agencji brandingowych i marketingowych, mogło dojść do naruszenia ustawy antymonopolowej. Przeszukiwane są pomieszczenia i analizowane dokumenty. - Tyle w tej chwili możemy powiedzieć w tej sprawie - skwitowała Cieloch.

Informacje te potwierdził nam Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SKM SAR. Przekazał, że postępowanie wyjaśniające dotyczy zasad organizowania bezpłatnych przetargów i uczestnictwa w tych przetargach oraz działania i wykorzystywania platformy przetargowej, a także funkcjonowania Klubu Brand Design. - Z uwagi na to, że SAR nie ma statusu strony, czyli postępowanie nie toczy się przeciwko, a jest jedynie, postępowaniem wyjaśniającym, więc zgodnie z ustawą Urząd nie ma obowiązku podawania powodu rozpoczęcia czynności postępowania. Od 20 lutego trwają czynności wyjaśniające. SAR nie został poinformowany, kiedy może spodziewać się wyników audytu - informuje Tyszkiewicz w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Podkreślił przy tym, że SAR od 15 lat walczy o dobre praktyki w relacjach klient- agencja. - Promowane przez nas standardy przetargowe stały na straży transparentności i wspierały zasady zdrowej konkurencji oraz bycia fair w relacjach biznesowych. Zwieńczeniem tych działań jest opublikowana wspólnie z organizacjami branżowymi „Biała Księga”.  Wierzymy, że dzięki kontroli UOKiK mamy teraz szanse nie tylko obronić przyjęte standardy, ale również wzmocnić je pozytywną oceną instytucji, która ma za zadanie ochronę przeciwko praktykom ograniczających konkurencję, nadużywania pozycji dominującej i ochronę konsumentów - powiedział.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2017-roku-wyniosly-8-8-mld-zl-79-proc-trafilo-do-telewizji-i-internetu-w-iv-kwartale-5-5-proc-wzrostu-raport ##

W listopadzie ub.r. agencje, działy zakupów firm oraz klienci podpisali tzw. Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej. Dokument wprowadza standaryzację procesów zakupów usług marketingowych, za czym idzie optymalizacja ich kosztów.

Wtedy też przedstawiciele SKM SAR ujawnili, że branża reklamowa na przetargi wydaje przynajmniej 150 milionów złotych rocznie. - Koszty przetargów obciążają wszystkich uczestników rynku reklamowego, ten ciężar osłabia agencje i tak, jak każdy koszt musi być uwzględniony w ostatecznym bilansie firmy, co w konsekwencji również przekłada się na ceny usług dla klientów - mówili Szymon Gutkowski i Paweł Tyszkiewicz z kierownictwa SKM SAR.

Jesienią ub.r. UOKiK poinformował, że prowadzi analizy dotyczące stopnia koncentracji i poziomu konkurencyjności w branży mediów i marketingu. - M.in. sprawdzamy relacje między wydawcami prasy a kolporterami, analizujemy również stopień koncentracji drukarni prasowych. Chcemy wiedzieć, jaka sytuacja panuje na rynku medialnym, czy jakieś spółki nie nadużywają pozycji dominującej oraz, czy nie dochodzi do zakłócania konkurencji - wyliczał Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

Urząd zaczął też podobne badanie dotyczy rynku reklamowego. - Z sygnałów, które otrzymujemy, wynika, że w niektórych segmentach w tej branży może występować duża koncentracja, co może prowadzić do zakłóceń konkurencji. W pierwszej kolejności sprawdzimy rynek reklamy telewizyjnej - wyjaśniał Niechciał.

bg