Badanie dotyczące rozpoznawalności wydawców przez internautów zostało przeprowadzone przez Reuters Institute for the Study of Journalism jedynie wśród użytkowników w Wielkiej Brytanii, jednak zdaniem badaczy wyniki raportu w większości są reprezentatywne także dla innych rynków.
Zgodnie z analizą rozpoznawalność konkretnego wydawcy nie jest uzależniona jedynie od jakości, atrakcyjności i rzetelności oferowanych przez niego treści. Istotnym czynnikiem okazuje się także sposób, w jaki użytkownik dociera do informacji.
Wśród internautów przyznających, że znajdują newsy za pośrednictwem wyszukiwarki jedynie 37 proc. potrafiło przywołać i poprawnie nazwać wydawcę przeczytanej czy obejrzanej informacji.
W wypadku użytkowników serwisów społecznościowych odsetek ten był wyższy i sięgnął 47 proc. Oznacza to, że większość użytkowników wyszukiwarek i mediów społecznościowych nie kojarzy odbieranych treści newsowych wprost z marką, która je dostarcza.
Zupełnie inaczej rysuje się zależność w wypadku internautów którzy do newsów docierają przeglądając serwisy poszczególnych mediów. 81 proc. takich użytkowników potrafi trafnie wskazać od którego z wydawców pochodził konkretny materiał.
Niska rozpoznawalność wydawców w niektórych kanałach internetowych nie oznacza, że internauci nie pamiętają gdzie znaleźli odnośnik do informacji. 57 proc. kojarzy, że natrafili na link do newsa w wyszukiwarce, zaś w wypadku użytkowników serwisów społecznościowych jest to 67 proc. W tej drugiej grupie 70 proc. użytkowników Facebooka podaje tę platformę jako źródło wiadomości, w wypadku Twittera jest to 60 proc.
Autorzy badania podkreślają, że kojarzenie raczej miejsca odnalezienia informacji niż nazwy jego wydawcy dla wielu mediów może być kłopotliwe. W wypadku mniejszych wydawców mogą oni zostać zmuszeni do zmiany swojego modelu biznesowego rezygnując z obecności w Google czy na platformach społecznościowych na rzecz innych sposobów skutecznego dotarcia do odbiorcy.
Badanie dowodzi również, że w internetowym szumie informacyjnym spokojne o swoją sytuację mogą być największe marki medialne na konkretnych rynkach. W wypadku wyszukiwarek w pierwszej trójce najbardziej rozpoznawalnych brytyjskich mediów znalazły się serwisy BBC, Guardian oraz Telegraph.
Z kolei wśród użytkowników serwisów społecznościowych najmocniej w świadomości użytkowników tkwią takie marki jak Guardian, BuzzFeed oraz BBC.
ps
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uzytkownicy-google-i-facebooka-nie-pamietaja-newsowych-wydawcow