Ponad połowa widzów „Wiadomości”, „Panoramy” i „Teleexpressu” ma min. 60 lat, „Fakty” i „Wydarzenia” z nieco młodszą widownią

Programy informacyjne w polskich telewizjach najchętniej oglądają osoby starsze. Dużą część widowni stanowią też emeryci oraz osoby o stosunkowo niskich dochodach. Zwłaszcza jest to widoczne w przypadku audycji TVP: „Wiadomości”, „Teleexpressu” i „Panoramy” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Średnia widownia głównego wydania „Faktów” na antenie TVN i TVN24 BiS w listopadzie br. wyniosła 3,31 mln widzów, „Teleexpressu” w TVP1 i TVP Info - 3,21 mln, „Wiadomości” w TVP1 i TVP Info - 2,74 mln, „Wydarzeń” w Polsacie, Polsacie News i Polsacie News 2 - 2,36 mln, a „Panoramy” w TVP1 i TVP Info - 1,86 mln.- wynika z danych Nielsen Audience Measurement.

Programy informacyjne oglądane przez starszych widzów

W okresie od 1 września do 30 listopada 2017 główne wydanie „Faktów” w TVN i TVN24 oglądało średnio 58,48 proc. kobiet i 41,52 proc. mężczyzn. Struktura widowni tej stacji w podziale na płeć jest podobna do całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 56,24 proc. kobiet i 43,76 proc. mężczyzn - wynika z danych udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Nieco mniejszą przewagę kobiet w porównaniu do dziennika Telewizji TVN mają „Wydarzenia” Polsatu, Polsatu News i Polsatu News 2 - ta płeć stanowi 56,09 proc. udziału całej widowni tej stacji (43,91 proc. stanowią panowie).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-oglada-tvp1-tvp2-tvn-i-polsat-analiza ##

Mniej sfeminizowaną widownię mają serwisy Telewizji Polskiej, które śledzi tylko minimalnie więcej kobiet niż mężczyzn. Widownia głównych wydań „Wiadomości”, „Teleexpressu” i „Panoramy” (wszystkie dzienniki pokazywane są równolegle w TVP1 bądź TVP2 oraz na antenie TVP Info) stanowi odpowiednio 51,12 proc., 51,64 proc. i 52,90 proc. osób płci żeńskiej oraz 48,88 proc., 48,36 proc. i 47,10 proc. osób płci męskiej.

Wszystkie serwisy charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 wynoszą z reguły poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie tych audycji w najmłodszych grupach wiekowych pokazuje również wskaźnik AFF, którego wartość waha się od 11 do 44. Dla porównania w całym rynku wskaźnik ten waha się od 30 do 59 (czyli też jest niski, ale nie aż tak).

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie głównymi programami informacyjnymi stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach. Udział widowni tych audycji w grupach wiekowych 50-54, 55-59 i 60-64 waha się od 7,05 proc. do 13,87 proc.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności wszystkie dzienniki mają w grupie 65+, zwłaszcza jest to widoczne w przypadku programów TVP. Widownia „Wydarzeń” w tej grupie stanowi 26,93 proc. wszystkich widzów, „Faktów” - 31,59 proc., „Wiadomości” - 43,37 proc., „Panoramy” - 44,04 proc., a „Teleexpressu” - 44,81 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/stacje-newsowe-najchetniej-ogladane-przez-starszych-widzow-tvn24-z-widownia-miejska-i-z-wysokimi-dochodami-tvp-info-sledza-mieszkancy-wsi-z-niskimi-dochodami ##

Również gdy spojrzymy na wskaźnik AFF, widzimy że wraz ze starszą grupą wiekową się on zwiększa w przypadku każdego tytułu. Wzrost tego indeksu rośnie również w całym rynku, ale w najstarszych grupach wiekowych nie ma on aż tak wysokiego poziomu jaki notują dzienniki.

Gdy porównany między sobą wszystkie pięć analizowanych programów, to względnie najmłodszą widownię z nich mają serwisy Polsatu i TVN. Dużo starszą widownią cechują się tytuły publicznego nadawcy.

Mniejsze dysproporcje oglądalności dzienników telewizyjnych względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Porównując wszystkie pięć programów ze sobą, wynika, że serwisy TVP i Polsatu najchętniej oglądają mieszkańcy wsi oraz małych miast. Również jest to widoczne w przypadku dziennika TVN, ale serwis ten względnie ma znaczne udziały widowni miejskiej (widoczne jest to zwłaszcza w przypadku AFF)

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że wszystkie pięć dzienników ma stosunkowo zbliżoną strukturę widowni do całego rynku, chociaż znaczne wskaźniki AFF dzienniki osiągają wśród osób z dochodami od 801 do 2750 zł.

Gdy porównany między sobą analizowane serwisy, to względnie największą część osób z niskimi dochodami stanowią widzowie serwisów TVP i Polsatu. W przypadku dziennika TVN widownia pod tym względem jest najbardziej wyrównana - oglądają go zarówno osoby z niskimi, jak i z wysokimi dochodami.

Gdy spojrzymy na AFF dla całego rynku, to widoczna jest zależność, że najchętniej telewizję oglądają osoby z niższymi dochodami, a czym wyższy dochód, tym zainteresowanie telewizją maleje.

„Fakty” względnie dużo chętniej oglądają osoby z wykształceniem średnim i wyższym. W przypadku serwisów TVP i Polsatu przeważają widzowie z podstawowym i średnim.

Ze względu na wykonywany zawód wszystkie pięć programów najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN względnie wysoki AFF notuje również wyższa kadra zarządzająca.

- Wszystkie serwisy emitowane na antenach TVP są do siebie mocno zbliżone pod względem profilu. Potwierdza się to, co było widać również na analizie stacji informacyjnych poszczególnych nadawców - Polsat nieco młodszy widz, z niższym dochodem, TVN bardziej ambitna grupa (wyższy dochód i wykształcenie) - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

 

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.

mk