Wirtualna Polska z wyższymi wpływami, zysk w dół z powodu inwestycji w telewizję WP

W minionym półroczu Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży do 214,43 mln zł i spadek zysku netto do 16,78 mln zł. W segmencie internetowym miała 211,88 mln zł przychodów i 68,14 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, a w segmencie telewizyjnym - 2,54 mln zł przychodów i 7,81 mln zł skorygowanej EBITDA.

Przychody Wirtualnej Polski ze sprzedaży wzrosły w skali roku o 25,21 mln zł (czyli 13,3 proc.) do 214,43 mln zł, a wpływy gotówkowe - o 26,73 mln zł (15,6 proc.) do 198,3 mln zł. Jednocześnie wartość amortyzacji zwiększyła się o 23,9 proc. do 24,73 proc., skorygowana EBITDA zmalała o 1,8 proc. do 60,34 mln zł, a zysk netto - o 20,1 proc. do 16,78 mln zł.

Z czego wynikają spadki zysku? Firma w raporcie finansowym tłumaczy, że EBITDA została skorygowana m.in. o koszty restrukturyzacji i integracji (1,9 mln zł), przejściową stratę na transakcjach barterowych (2 mln zł). Ponadto wartość amortyzacji zwiększyła się o 4,78 mln zł. - Dodatkowa amortyzacja wynika w głównej mierze z nakładów inwestycyjnych poczynionych przez Grupę w ostatnim kwartale 2016 roku (m.in. budowa nowego studio TV oraz prace adaptacyjne w biurach), a także z dodatkowej amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych (w tym relacji z klientami oraz znaków towarowych) podmiotów, które weszły w skład Grupy w trakcie roku 2016 (łącznie 1.003 tys. zł dodatkowej amortyzacji) - opisuje spółka

W segmencie internetowym Wirtualna Polska zanotowała 98,9 proc. wszystkich swoich przychodów (211,88 mln, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz wzrost skorygowanego zysku EBITDA - o 10,6 proc. do 68,14 mln zł.

Z kolei w segmencie telewizyjnym miała 2,54 mln zł przychodów i 7,81 mln zł skorygowanej straty EBITDA. Spółka od grudnia ub.r. nadaje kanał telewizyjny WP (dostępny m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej), który według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. osiągnął 0,1 proc. udziału w rynku oglądalności.

W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w skali roku o 10,12 mln zł (czyli 10 proc.) do 110,88 mln zł, skorygowana EBITDA zmalała o 2,1 tys. zł (0,9 proc.) do 35,28 mln zł, a zysk netto wzrósł o 987 tys. zł (7,7 proc.) do 13,8 mln zł.

W segmencie internetowym spółka od kwietnia do czerwca br. miała 109,22 mln zł wpływów sprzedażowych i 39,13 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, a w segmencie telewizyjnym - 1,67 mln zł wpływów i 3,85 mln zł skorygowanej straty EBITDA.

Na koniec czerwca Wirtualna Polska miała 333,14 mln zł zobowiązań długoterminowych (o 3 mln zł więcej niż rok wcześniej), w 180 mln zł z tytułu kredytów, pożyczek i leasingów.

Wirtualna Polska jest wydawcą portali horyzontalnych WP.pl i o2.pl oraz grupy serwisów tematycznych (m.in. Money.pl, Pudelek.pl, Dobreprogramy.pl) i szeregu przejętych w ostatnich latach witryn e-commerce (m.in. Domodi.pl, Homebook.pl, Allani.pl, Wakacje.pl, Nocowanie.pl, TotalMoney.pl, Finansowysupermarket.pl).

W czerwcu br. firma zawarła warunkową umowę kupna 6,3 proc. akcji eSky.pl za 15,6 mln zł.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowej Grupy Wirtualna Polska zanotowały łącznie 19,93 mln zł realnych użytkowników i 3,11 mld odsłon.

tw