WP pracuje nad akwizycjami i stawia na reklamę natywną. ”Konkretny produkt podstawą do napisania artykułu”

Grupa WP "intensywnie pracuje" nad kolejnymi akwizycjami w segmencie e-commerce - poinformował prezes Jacek Świderski. Spółka stawia na reklamę natywną i liczy, że wejście kanałów TVP na MUX-8 poprawi wyniki biznesu telewizyjnego.

W minionym półroczu Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży do 214,43 mln zł i spadek zysku netto do 16,78 mln zł. W segmencie internetowym miała 211,88 mln zł przychodów i 68,14 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, a w segmencie telewizyjnym - 2,54 mln zł przychodów i 7,81 mln zł skorygowanej EBITDA.

Prezes Jacek Świderski podkreślał wczoraj podczas spotkania z dziennikarzami, że w II półroczu br. można się spodziewać dopięcia kolejnego przejęcia. - Jesteśmy nadal akwizycyjni, przyglądamy się kolejnym podmiotom. Intensywnie nad tym pracujemy - skomentował. Prezes Grupy WP oczekuje, że dzięki kolejnym akwizycjom e-commerce będzie generować ponad połowę EBITDA grupy szybciej od założeń. Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu odpowiadająca za finanse WP, sprecyzowała, że akwizycje będą finansowane przy użyciu zewnętrznego finansowania.

Świderski podkreślił, że zapowiadane na początek 2018 roku wejście kanałów TVP w formacie HD na MUX-8 wzmocni potencjał tej platformy, na czym zyska także WP TV. - Wyniki segmentu telewizyjnego grupy obecnie są zbieżne z oczekiwaniami zarządu. Nadal spodziewamy się, że w czwartym kwartale tego roku strata z tej działalności spadnie do 2 mln zł. To oznacza, że w trzecim kwartale oczekujemy około 3 mln zł - powiedział. Wiąże się to bezpośrednio z oczekiwanym wzrostem zasięgu programu telewizyjnego emitowanego przez WP Telewizję, mającym nastąpić w momencie trafienia na MUX-8 kanałów publicznej telewizji.

W segmencie telewizyjnym Grupa miała 2,54 mln zł przychodów i 7,81 mln zł skorygowanej straty EBITDA. Spółka od grudnia ub.r. nadaje kanał telewizyjny WP (dostępny m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej), który według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. osiągnął 0,1 proc. udziału w rynku oglądalności.

Nowe rozwiązanie w e-commerce

W ciągu kilku tygodni Grupa WP ma uruchomić nowe rozwiązanie e-commerce. - Przy artykułach zamieszczanych na naszych stronach dołączaliśmy dotychczas propozycje produktów, które mogą zainteresować czytelników, np. do artykułu prasowego o sukienkach dodane były odnośniki sklepu odzieżowego. Teraz będzie inaczej: konkretny produkt będzie podstawą do napisania artykułu - wyjaśnił Jacek Świderski. Zmiana filozofii grupy w tym zakresie ma przełożyć się na lepszą i wyższą konwersję wyświetleń tekstu na zakupy w sieci, dokonywane przez czytelników.

WP pracuje również m.in. nad przyspieszeniem czasu ładowania reklam oraz zmianą rozmieszczenia banerów reklamowych na stronach. Jak podał prezes Świderski działania te mają na celu poprawę wskaźników zauważalności reklam przez czytelników stron internetowych WP.

Świderski ocenił, że wzrost przychodów reklamowych online grupy WP jest obecnie zbieżny lub nawet wyższy od wzrostu całego rynku liczonego razem z przychodami takich firm jak Facebook czy Google.

Według opublikowanego w ubiegłym tygodniu badania AdEx - realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - w pierwszym kwartale tego roku wydatki na reklamy internetowe wyniosły 890 mln zł, o 85 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 10,5 proc. Badanie nie zawiera danych za drugi kwartał. Według szacunków Agory, przedstawionych na konferencji po publikacji wyników półrocznych, wydatki na reklamę w internecie wzrosły w drugim kwartale o 7,5 proc. rok do roku.

Bez blokowania stron użytkownikom adblockerów 

Prezes WP poinformował, że grupa nie obserwuje wzrostu użycia tzw. adblockerów, czyli aplikacji blokujących reklamy na stronach internetowych. Według raportu grupy Cloud Technologies, Polska pozostaje liderem Europy w blokowaniu reklam - 46 procent wszystkich wyświetleń reklam w kraju generują użytkownicy tzw. adblockerów.

- Nie widzimy w naszej grupie wzrostu użycia adblockerów - to zjawisko utrzymuje się na stałym poziomie i taka stabilizacja jest naszym celem. Nie chcemy blokować użytkownikom tych aplikacji dostępu do naszych treści jak robi to nasza konkurencja, a raczej chcemy przekonywać, że dzięki reklamom czytelnicy nie muszą płacić za treści w internecie - powiedział.

We wtorek kurs WP spadł o 1,43 proc. do 48,99 zł.

Wirtualna Polska jest wydawcą portali horyzontalnych WP.pl i o2.pl oraz grupy serwisów tematycznych (m.in. Money.pl, Pudelek.pl, Dobreprogramy.pl) i szeregu przejętych w ostatnich latach witryn e-commerce (m.in. Domodi.pl, Homebook.pl, Allani.pl, Wakacje.pl, Nocowanie.pl, TotalMoney.pl, Finansowysupermarket.pl). W czerwcu br. firma zawarła warunkową umowę kupna 6,3 proc. akcji eSky.pl za 15,6 mln zł.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowej Grupy Wirtualna Polska zanotowały łącznie 19,93 mln zł realnych użytkowników i 3,11 mld odsłon.

jk