Wszystkie pisma popularnonaukowe i historyczne ze spadkami sprzedaży (dane za I-III kwartał)

W pierwszych trzech kwartałach br. liderem sprzedaży ogółem w segmencie miesięczników popularnonaukowych był „Świat Wiedzy”. Z kolei wśród tytułów historycznych pierwsze miejsce zajął magazyn „W Sieci Historii” - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

okładka magazynu „Świat Wiedzy”

Średnia sprzedaż ogółem popularnonaukowego miesięcznika „Świat Wiedzy” (Wydawnictwo Bauer) w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku wyniosła 94 999 egz. W porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku była ona niższa o 8,18 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Drugą pozycję zajął wydawany przez Grupę Burda miesięcznik „Focus”. Jego średni wynik sprzedażowy zmniejszył się o 16,72 proc. do 48 850 egz.

Wśród miesięczników o tematyce historycznej w analizowanym okresie pozycję lidera zajął magazyn „W Sieci Historii” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 18 065 egz., po spadku o 21,97 proc.

Drugi był „Newsweek Historia” (Ringier Axel Springer Polska). Średnia sprzedaż ogółem tego pisma w badanym okresie wyniosła 15 030 egz. (obniżyła się ona o 17,46 proc. - najbardziej zestawieniu miesięczników popularnonaukowych i historycznych).

We wrześniu 2017 roku sprzedaż ogółem lidera popularnonaukowego miesięcznika, czyli „Świata Wiedzy”, wyniosła 84 931 egz., po spadku względem września 2016 roku o 22,62 proc. Z kolei wynik „Focus” wyniósł 48 134 egz., po spadku o 34,76 proc.

Wśród tytułów historycznych pozycję lidera zajął magazyn „W Sieci Historii” z 20 065 sprzedanych egz. Tytuł ten zanotował stratę wynoszącą 12,23 proc.

Drugi był miesięcznik „Newsweek Historia” (12 478 egz.; spadek o 42,90 proc. - największy w obu segmentach).

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Michał Kurdupski