Onet-RASP i Wirtualna Polska bliżej Facebooka, w dół TVN24.pl i Interia.pl (dane Gemius/PBI z września)

We wrześniu br. spore wzrosty zasięgów mieli wydawcy czterech największych polskich portali: Grupa Onet-RAS Polska, Grupa Wirtualna Polska, Grupa Interia.pl i Grupa Gazeta.pl - przy czym sam portal Interia.pl, tak samo jak TVN24.pl, zanotowały spadki.

Według badania Gemius/PBI w minionym miesiącu serwisy i aplikacje internetowe Google odwiedziło u nas 25,81 mln realnych użytkowników (czyli 96,7 proc. wszystkich polskich internautów), którzy wykonali 7,65 mld odsłon. W skali miesiąca nastąpił wzrost o 356,5 tys. użytkowników.

Facebook miał 21,65 mln użytkowników (o 53,8 tys. więcej niż w sierpniu) i 4,75 mld odsłon. Większe wzrosty liczby odwiedzających osiągnęły Grupa Onet-RAS Polska i Grupa Wirtualna Polska - pierwsza zyskała ich 542,5 tys., a druga - 396,3 tys. W efekcie zmalał dystans dzielący je od Facebooka.

Spore wzrosty liczby użytkowników zanotowała zdecydowana większość wydawców z zestawienia. Grupa Microsoft-MSN zyskała aż 1,15 mln odwiedzających, Grupa TVN - 861,2 tys., Orange.pl - 810,2 tys., a Wikipedia.org - 611,5 tys.

Straty pod tym względem zanotowały jedynie Grupa Cyfrowy Polsat (o 247,8 tys.) i Grupa OLX (o 31,5 tys.)

Łączną liczbę polskich internautów oszacowano w zeszłym miesiącu na 26,7 mln, tych przeglądających sieć na komputerach - 23,4 mln, a tych korzystających w tym celu ze smartfonów i tabletów - na 20,6 mln.

Sam serwis Google.pl miał we wrześniu 25,46 mln realnych użytkowników (o 436,9 tys. więcej niż miesiąc wcześniej) i 6,77 mld odsłon, a Google.com - 18,67 mln użytkowników (499,3 tys. więcej) i 785,5 mln odsłon.

YouTube przy 19,33 mln użytkowników miał 1,07 mld odsłon, natomiast Onet.pl - 16,74 mln użytkowników i 1,72 mld odsłon, Allegro.pl - 15,55 mln użytkowników i 1,38 mld odsłon, a WP.pl - 14,29 mln użytkowników i 2,24 mld odsłon.

W skali miesiąca spadki liczby użytkowników zanotowały jedynie TVN24.pl (o 360,3 tys.) i Interia.pl (o 300,7 tys.).

Na samych komputerach Grupa Google zanotowała 22,63 mln użytkowników (o 1,32 mln więcej niż w sierpniu) i 5,43 mld odsłon.

Żaden z pozostałych wydawców nie miał nawet połowy tylu odsłon, co Google. Grupa Wirtualna Polska przy 15,73 mln użytkowników miała 2,14 mld odsłon, Facebook - 18,4 mln użytkowników i 1,95 mld odsłon, a Grupa Onet-RASP - 15,73 mln użytkowników i 1,4 mld odsłon.

Z miesiąca na miesiąc wszyscy wydawcy zanotowali spore wzrosty liczby odwiedzających, co wynika m.in. z powrotem wielu internautów z wakacji i urlopów, z czy wiąże się częstsze korzystanie z komputerów.

Liczba użytkowników Google.pl na komputerach zwiększyła się w skali miesiąca o 1,37 mln do 22,45 mln. Natomiast Wikipedia zyskała 1,29 mln użytkowników, Facebook - 1,07 mln, Google.com - 1,04 mln, a Onet.pl - 1,02 mln.


Z kolei na smartfonach i tabletach większość czołowych wydawców z sierpnia na wrzesień zanotowała spadki zasięgów. Facebook stracił 1,16 mln użytkowników, Accuweather.com - 850,2 tys., Grupa Cyfrowy Polsat - 659,7 tys., a YouTube - 516,9 tys.

Za to Orange.pl zyskał w skali miesiąca 597,8 tys. użytkowników, Grupa Burda Media - 212,5 tys., Grupa TVN - 182 tys., a Grupa Gazeta.pl - 150,2 tys.

Oprócz Facebooka i YouTube’a duże spadki liczby użytkowników w mobile’u zanotowały Interia.pl (o 587,6 tys.), TVN24.pl (o 538,3 tys.), Onet.pl (o 514,3 tys.).

Google.pl przy 17 mln użytkowników miał 1,9 mld odsłon, a Facebook - przy 12,09 mln użytkowników zanotował 2,79 mld odsłon.

Znacznie zmalała też liczba użytkowników sporej części czołowych aplikacji mobilnych. Dysk Google stracił 634,1 tys. użytkowników, OLX.pl - 512,8 tys., WhatsApp - o 478,3 tys., a Google - o 415,4 tys.

Za to aplikacja Facebooka zyskała 541,4 tys. użytkowników, Muzyka Google Play - 305,6 tys., Zdjęcia Google - 265,2 tys., a Snapchat - 260,6 tys.

Liczebność próby: N=140 067. Grupa objęta badaniem 7-75 lat. Do badania wykorzystano dane o strukturze internautów pochodzące z badania NetTrack Millward Brown z II kwartału 2017r. i badania Maluchy z 2016r.


tw