YouTube wprowadza nowe narzędzia do walki z treściami wspierającymi terroryzm

Koncern Google wprowadził w należącym do niego serwisie YouTube nowe rozwiązania, które mają za zadanie ograniczenie dostępu do materiałów wspierających i propagujących terroryzm. Ekstremistyczne treści mają być lepiej niż dotąd identyfikowane i usuwane, a twórcy kontrowersyjnych wideo zostaną pozbawieni możliwości zarabiania na nich.

Zapowiedzi skuteczniejszej walki z terrorystycznymi treściami na YouTube pojawiły się już wcześniej, na początku czerwca br. Teraz Google na blogu potwierdził nowe metody w ramach tych działań.

We wpisie Kent Walker, prawnik Google przyznaje że choć YouTube od lat stara się tępić u siebie materiały łamiące regulamin serwisu, to jednak przy obecnej internetowej ekspansji ekstremistów i terrorystów należy zrobić o wiele więcej.

Według zapowiedzi w mechanizmy kontrolujące zasoby YouTube’a została wbudowana sztuczna inteligencja, która ma w automatyczny sposób odsiewać i blokować materiały wspierające terroryzm. Google zaznacza, że nie jest to łatwe zadanie, bowiem np. wideo przedstawiające atak terrorystyczny może mieć zarówno charakter informacyjny, jak też umieszczone w innym kontekście propagować ekstremizm i terroryzm.

Dlatego też w identyfikowaniu materiałów budzących wątpliwości oprócz maszyn mają pomagać zaangażowani przez Google eksperci w ramach programu Trusted Flagger, którego obsada została powiększona o 50 przeszkolonych pracowników organizacji pozarządowych. Według dotychczasowych danych eksperci są w stanie prawidłowo rozpoznać aż 90 proc. materiałów zgłoszonych jako ekstremistyczne lub terrorystyczne.

Kolejną metodą zastosowaną na YouTube jest brak możliwości monetyzacji treści, które co prawda nie łamią bezpośrednio regulaminu, lecz z drugiej strony budzą poważne wątpliwości co do zawartego w nich przekazu. Tego typu materiały będą też miały ograniczony zasięg i staną się trudniejsze do odnalezienia w serwisie niż inne filmy wideo.

Google zapowiedział też, że wspólnie z innymi największymi firmami działającymi w mediach społecznościowych - Facebookiem, Microsoftem i Twitterem stworzy mechanizmy pozwalające mniejszym graczom na rynku na zdobycie informacji i technologii ułatwiających walkę z terrorystycznymi treściami w sieci.

ps