SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)

Jaki był mijający rok w branży internetowej? Oceniają przedstawiciele agencji interaktywnych, m.in. Grzegorz Krzemień, Marek Piotrowski, Łukasz Lewandowski, Witold Kempa, Marcin Maj i Tomasz Michalik.

2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesiącach w polskiej branży internetowej wypowiadają się przedstawiciele agencji interaktywnych.

Raport: Badacze rynku o 2010 r. - prognozy na 2011 r.
Rok 2010 pod lupą branży PR - prognozy na 2011
2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (reklama/hosting)

Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011? Co osiągnęły i planują poszczególne firmy? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w poniższym tekście.
 


Grzegorz Krzemień, prezes GoldenSubmarine
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
2010 był kolejnym spokojnym rokiem dla naszej branży. Wydarzenia, które nastąpiły, z reguły mają charakter ewolucyjny i nie zmieniają warunków funkcjonowania biznesu w sposób dramatyczny. Do najważniejszych zaliczam:

a. walkę Nk.pl (Naszej Klasy) z Facebook.com o rząd dusz polskiego internetu. Chociaż przez wielu „branżowców” Nk.pl została skazana na pożarcie, szuka swojej drogi rozwoju.

b. odparcie zakusów rządu na cenzurowanie internetu, czyli spotkanie internautów z premierem. Ostatnio temat powrócił ale już z samej „góry”, czyli Unii Europejskiej – tym bardziej uważam, że tej sprawy trzeba pilnować.

c. Branża od dłuższego czasu oczekiwała od badania Megapanel znacznie więcej i wreszcie doczekała się konkretnych ruchów. Na początku 2010 roku PBI ogłosiło rozpoczęcie konsultacji branżowych nad kształtem badania sieci w Polsce. Prezentacja wyników konsultacji odbyła się na Forum IAB, teraz czekamy na nowe badanie.
d. coraz większą cyfryzację treści. Masowy exodus wydawców „tradycyjnych” do internetu oraz rozwój rynku ebooków i audiobooków, wraz ze wzrostem liczby posiadanych czytników.
e. sukces modelu zamkniętego – jeszcze parę lat temu wydawało się, że nie ma internetu poza Google i ten, kogo nie ma w wyszukiwarce, nie może do siebie przyciągnąć użytkowników. Widać wyraźnie, że wystarczy „tylko” zmienić zasady gry – tak, jak to zrobił np. Facebook czy Apple, i można mieć dochodowy biznes z zamkniętego modelu.
f. rozwój geotargetowania – zarówno ze strony Google, jak i Facebooka. To może być temat numer jeden 2011 roku.

Sukcesem naszej branży z pewnością jest permanentny wzrost znaczenia internetu w komunikacji marketingowej. Jeszcze parę lat temu za tym wzrostem nie szedł wzrost budżetów przeznaczanych przez marketerów na ten obszar. Jednak dwa ostatnie lata pokazują, że marketerzy zauważyli, że wydając milion złotych w internecie, mogą zbudować trwałą przewagę nad konkurencją w tym medium, a z drugiej strony mogą ten milion po raz kolejny wydać na reklamę w prasie.

Porażką branżową jest brak platformy przetargowej i brak powszechnie uznawanych przez branżę procedur przetargowych. Budżety stają się coraz większe, a nakład pracy, jaki wkłada agencja na etapie ofertowania, zwiększył się w ciągu ostatnich lat parokrotnie. Niestety, zdarzają się przetargi, do których zapraszane jest kilkanaście agencji lub ich rozwiązanie jest co najmniej dziwne. Czas zmarnowany, bo tak można o nim powiedzieć, na przygotowanie się do tego typu przetargów, można by wykorzystać np. na edukację branży czy marketerów.  Na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku
Jeżeli chodzi o wpływ na branżę, na wyróżnienie zasługuje cała ekipa IAB Polska, pod przywództwem Jarka Sobolewskiego, za energię jaką wkładają w rozwój rynku interaktywnego. Dzięki ich pracy widać systematyczną edukację rynku: zarówno za pomocą warsztatów, prelekcji, prezentacji dla marketerów, jak i za sprawą konferencji, które organizują.
Z tego samego powodu wskazałbym Mateusza Tułeckiego. Jego konferencja InternetBeta i spotkania XRaii ściągają do Rzeszowa ludzi związanych z rynkiem interaktywnym z całej Polski.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Najważniejsze dla nas jest konsekwentne budowanie agencji marketingu interaktywnego. W 2009 roku w drodze do tego celu pomogła nam budowa działu strategii, w 2010 roku stworzenie działu badań i analiz. Dzięki temu w GoldenSubmarine jesteśmy w stanie przygotować strategie działań marketingowych, realizować je, w trakcie tej realizacji – na podstawie wyników analiz efektywności – reagować i wprowadzać ewentualne zmiany, ściągając jednocześnie z głowy marketera problem z koordynacją zadań.

Interesującym wydarzeniem branżowym, którego byliśmy inicjatorem, było badanie marketerów – pod kątem wykorzystania marketingu interaktywnego. Firma badawcza Oriaq, przy współpracy z IAB Polska, na nasze zlecenie przeprowadziła badanie, którego wyniki przedstawiliśmy na konferencji Forum IAB. Pełne wyniki i wnioski dostępne są na stronie 360interactive.pl. Branżowcy mogą z nich wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski.

Także nie bez znaczenia jest dla nas fakt, że nasze przychody w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosną o około 30 proc. To był dla nas dobry rok.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Sądzę, że tak jak 2010 rok w branży minął pod znakiem mediów społecznościowych, tak rok 2011 będzie rokiem marketingu mobilnego i geolokalizacji.

Będzie to także rok porządkowania działań w mediach społecznościowych. Tak jak firmy żyjące z reklamy display, widząc jej malejącą skuteczność, zaczęły narzucać na siebie samoograniczenia, tak podmioty wykorzystujące media społecznościowe będą starały się wypracować kodeks dobrych praktyk i sposób mierzenia skuteczności działań. Wiele jest w tym temacie do zrobienia, ponieważ za rok każda firma, która wyda kilkadziesiąt  tysięcy na reklamę i zrobi jakiś konkurs „rozdawniczy”, będzie miała na swoim profilu kilkadziesiąt tysięcy fanów. Pojawi się wtedy pytanie: Co dalej?

Plany firmy na 2011 rok
Mamy dwa główne cele na rok 2011: budowę świadomości agencji marketingu interaktywnego jako integratora komunikacji marketingowej w nowych mediach oraz propagowanie idei 360interactive jako globalnego spojrzenia na marketing w internecie.


Łukasz Lewandowski, co-managing director K2
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Wydarzeniem roku jest bez wątpienia Facebook, który niespodziewanie szybko został uznany przez marketerów za najlepszą platformę do działań marketingowych anno domini 2010, wypierając z głów rodzime serwisy, takie jak Nk.pl czy Fotka.pl.

Paradoksalnie Facebook jest jednocześnie największym sukcesem i porażką branży w 2010 roku. Sukcesem – bo błyskawicznie przełamaliśmy strach klientów przed mediami społecznościowymi i rozpoczęliśmy eksperymenty z markami w nowymi środowisku. Porażką – bo autorzy większości tych eksperymentów nie mają pomysłu, co dalej począć z zebranymi fanami marki.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku
Niestety na kształt naszego rodzimego rynku wciąż największy wpływ mają przedsięwzięcia poza granicami Polski. I w roku 2010 autorem tego przedsięwzięcia był Pan Mark Zuckerberg z Kalifornii.

W temacie transferów uniknę odpowiedzi, ponieważ uważam, że jako branża zbyt pasjonujemy się zmianami we własnych cefałkach i związanym z tym biciem PR-owej piany, a za mało konkretnymi efektami tych transferów ;-)

Kryzys w 2010 roku
Z naszej perspektywy kryzys ewidentnie zakończył się w roku ubiegłym. Obserwujemy rosnący popyt na nasze usługi ze strony dotychczasowych klientów, jak i dużą aktywność klientów, którzy poszukują nowych dostawców rozwiązań w obszarze szeroko rozumianego marketingu internetowego.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Trzy rzeczy i w tej kolejności – zespół, zespół i zespół. W 2010 udało nam się utrzymać wszystkich najlepszych ludzi i zdobyć nowe gwiazdy. Tym samym był to dla nas trzynasty rok konsekwentnego budowania najlepszego zespołu w Polsce od wsparcia marketingu w cyfrowych czasach. Nagrody (x12), zaufanie klientów (utrzymaliśmy wszystkich), innowacyjne projekty (m.in. największa polska kampania na youtube.com/atrapy, portal playmobile.pl, system Pekao24, magazyn Noble Concierge na iPada, augmented reality na iPhone’a dla krakowskich Sukiennic) i nowe usługi (m.in. ambasadatrendow.pl) są tego naturalną konsekwencją.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Idąc tropem odpowiedzi na pierwsze pytanie, w 2011 roku czeka branżę zmierzenie się z wyzwaniem wypracowania długookresowych strategii na obecność marek w social media. Klienci po pierwszych eksperymentach na Facebooku zaczną wymagać od agencji szerszej wizji działań niż tylko zrobienia kolejnego konkursu rozdającego nagrody.

Drugi trend wart obserwacji – w 2011 roku coraz więcej „agencji interaktywnych” zacznie odczepiać od siebie etykietę „interaktywne”, coraz chętniej podpisując się pod marketingiem zintegrowanym i śmielej stając szranki z „agencjami tradycyjnymi”. PR to jedno, a rzeczywiste kompetencje to drugie, dlatego jestem niezmiernie ciekaw, którym agencjom interaktywnym uda się w przyszłym roku poprowadzić prawdziwe kampanie cross-mediowe.

Trzeci trend, który ulegnie pogłębieniu, to rozszerzanie usług kreatywnych przez domy mediowe. Notabene: kto wygra w świecie, w którym wszyscy chcą robić wszystko – to jest ciekawe pytanie na 2011 rok.

I wreszcie ostatni trend – przewiduję, że w przyszłym roku pojęcie „geolokalizacja” zacznie być odmieniane przez wszystkie przypadki, podobnie jak w tym roku miało to miejsce z „social media”.

Plany firmy na 2011 rok
Po zeszłorocznej inwestycji w Brainshop U-boot wydaje się nam, że mamy już wszystkie elementy potrzebne do kompleksowej obsługi tych wszystkich klientów, dla których „digital” jest ważnym kanałem dotarcia, sprzedaży i obsługi klienta. Skonsolidowane przychody naszej grupy powinny w tym roku wzrosnąć o 40 proc. Spodziewam się, że w odrobinę wolniejszym tempie, ale powinniśmy być w stanie organicznie zwiększać przychody i zyski w kolejnych latach. W tym roku lepszą sprzedaż odnotowujemy w każdym z segmentów, w którym działamy. Niemniej o ile agencja interaktywna K2 jest liderem na rynku, to inne nasze przedsięwzięcia, w tym najmłodsze, czyli system3 (platforma afiliacyjna), mail3 (system do obsługi e-mail marketingu) czy K2 Search (uslugi SEM/SEO) muszą silniej walczyć o pozycję na rynku. Ostrzymy też sobie zęby na zbudowanie najlepszej polskiej bazy liderów opinii, którą właśnie rozpoczęliśmy na platformie ambasadatrendow.pl.


Marek Piotrowski, CEO FireFly Creation

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Największy sukces – Branża wychodzi z kryzysu wzmocniona. Nowe budżety przeznaczane są na interactive. Rozwój kompetencji agencji interaktywnych przyczynił się do tego, że polskie agencje wchodzą ze swoją ofertą i działaniami na zagraniczne rynki. Są także w stanie konkurować z największymi, światowymi agencjami.

Największa porażka, ale także duża nadzieja nadchodzącego roku, to wykorzystanie telefonów komórkowych. Mobile marketing oraz usługi związane z telefonami są cały czas w powijakach. A z telefonem nie rozstajemy się nawet na krok. To w telefonii komórkowej tkwi przyszłość – począwszy od mobilnych płatności, mobilnego korzystania z różnego rodzaju serwisów i portali. Narzędzia i aplikacje mobilne pomagające w codziennym życiu. Na wykorzystaniu geolokalizacji w promocji i sprzedaży produktów i usług skończywszy.  

Najważniejsze wydarzenie – Świat stał się „cyfrowy”. Następuje wysyp tabletów i smartphonów, zapoczątkowany przez iPada i iPhone’a. Do gry wchodzą kolejne firmy. Facebook stał się międzynarodową potęgą, łącząc ludzi w każdym zakątku planety i będąc centrum cyfrowego świata. Z Facebooka i tego, co ze sobą przyniósł, dopiero uczymy się korzystać. A doraźne akcje i rozdawnictwo gadżetów na fan page’ach powinniśmy przekuwać na budowę trwałych więzi i relacji konsumenta z marką.


Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku
Osobą, która bezapelacyjnie wpłynęła na rynek (w skali globalnej oraz lokalnej), a przede wszystkim na każdego z nas, był Mark Zuckerberg. Jego nazwisko oraz portal, który stworzył, pojawiły się na ustach całego świata. Geniusz czy sprytny oszust – zdaje się pytać David Fincher w filmie „The Social Network”. Niezależnie, jak na nie odpowiemy, nie zmieni to faktu, że Zuckerberg stał się twarzą rewolucji, jaką przyniosły social media każdemu z nas.

Kryzys w 2010 roku
Rok 2010 był dobrym rokiem dla branży internetowej. Klienci dotknięci kryzysem poszukiwali nowych form reklamy, która będzie zarówno efektywna, jak też tańsza od tradycyjnych form ATL czy BTL. Do tego rosnąca penetracja internetu w Polsce uczyniła go medium masowym. Oczywiście jeszcze trochę brakuje nam w tej kwestii do średniej europejskiej, ale wierzę, że niedługo się do niej zbliżymy. Budżety na działania w internecie będą rosnąć w 2011 roku. Polska podąża globalnym trendem, który na nowo zdefiniował i pokroił tort reklamowy – a formom interaktywnym przypadł spory kawałek.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Rok 2010 w naszej agencji przebiegał m.in. pod hasłem „Fire up your dreams”, czyli szeroko zakrojonej współpracy z marką Burn. Na jej potrzeby stworzyliśmy projekt community marketingu pod nazwą Burn in heads. Wspólnie zrealizowaliśmy mnóstwo ciekawych pomysłów, co zaowocowało osiągnięciem bardzo dobrych wyników sprzedażowych. Rozpoczęliśmy też z marką Burn współpracę na skalę europejską i będziemy rozwijać ją w nadchodzącym roku.

Wprowadzaliśmy na rynek nową markę w portfolio Nestle – wafla Maxer XXL. Prowadzona przez nas komunikacja marketingowa tej marki przynosi dobre efekty sprzedażowe. Cieszymy się również z rozwoju międzynarodowej współpracy z markami KFC i Burger King.
Jako FireFly Group podjęliśmy w tym roku nowe wyzwanie – uruchomiliśmy własny brand meskiezabawki.com. Od chwili powstania jest on bardzo silnie obecny w social mediach. Na ten moment, czyli po niecałych trzech miesiącach działania, fanpage Męskich Zabawek na Facebooku lubi prawie 20,5 tys. osób.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Przyszły rok może okazać się dla branży ważniejszy niż mijający. Przypuszczam, że będzie to rok wielu nowości i zmian w skali globalnej, a także ciekawych wydarzeń na lokalnym rynku. Z pewnością  Facebook będzie zyskiwać na znaczeniu, bo przyciągnie jeszcze większą liczbę użytkowników, a obecne w nim marki – fanów. Musi nastąpić przełom w mobile marketingu. Polacy kochają telefony – a wielu z nas szybko zaopatruje się w tablety i smartphony. Zyskiwać na znaczeniu będzie także telewizja w internecie. Przyszłość należy także do geolokalizacji i wykorzystania tej technologii w handlu.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
W nadchodzącym roku stawiamy na dalszy rozwój międzynarodowej współpracy z naszymi klientami. Położymy też mocny nacisk na social media i będziemy silnie rozwijać strategiczne kompetencje agencji. Zespół odpowiadający za strategię liczy obecnie już trzy osoby. Pod koniec bieżącego roku zakończyliśmy przebudowę naszego działu kreacji. Teraz będziemy korzystać z mocnego wzmocnienia kreatywnego w osobach Wojtka Błaszczyka, Michała Kubika, Pawła Matyi i Łukasza Stachniaka.
 



Witold Kempa, CEO Netizens Peppermint
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Wydarzenie – Facebook tryumfalnie wkroczył do lodówki. O Facebooku nakręcono film, na Facebooku stoczono bitwy wyborcze. Jest wszędzie, więc jest najważniejszy.
Sukces – WikiLeaks jako dowód na siłę internetu, która jest w stanie zmieniać świat i zagrozić najpotężniejszym i potencjalnie nienaruszalnym.
Porażka – upadłość Internet Group, firmy składającej się z wielu internetowych nóg stąpających po wszystkich kategoriach rynku. Wielka szkoda dla polskich ambicji opanowywania światowego internetu.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku
W Polsce trudno jest wskazać jednoznacznego faworyta. Prościej na świecie – jest nim Mark Zuckerberg, twórca Facebooka. Jeśli dodatkowo wpatrzymy się w cyfry, czyli zestawienie najbogatszych według magazynu „Forbes” – Zuckerberg uplasował się na 35. miejscu, a jego majątek oszacowano na, bagatela, 6,9 mld dol. Dla mnie jest to wystarczający dowód wywierania wpływu na rynek.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Kończymy jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów usprawniających pracę zespołu ponad 500 osób. Nadmienię jedynie, iż zespół naszych programistów i specjalistów od zastosowań multimediów połączył w jeden system wiele z pozoru nieprzystających technologii. Z sukcesem obsługujemy kreacyjnie i strategicznie marki Grolsch, AXE, Dolce Gusto, częściowo Nordea (tutaj rozbudowujemy obszary współpracy). Do tego dodałbym po stronie wydarzeń skuteczne wyjście z koncepcją DMTT (digital marketing through technology), którą rozwijamy od połowy tego roku jako przyszły nośnik skutecznej zintegrowanej komunikacji w przeglądarce i poza nią. Ten rok mogę podsumować jako szczególnie udany dla Netizens Peppermint, gdyż zbudowaliśmy zespół dysponujący kompetencjami, których poszukiwaliśmy – silnych technologią, mądrych strategią, pięknych kreacją :)

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Jeśli utrzyma się tendencja dotycząca poziomów sprzedaży smartfonów i urządzeń typu tablet oraz pochodnych, to zbudowana zostanie platforma do działań zdecydowanie „poza przeglądarką”. Konsument korzystać będzie z wszechdostępnej wiedzy w dowolnym momencie i miejscu. Ci, którzy dysponować będą kompetencjami technologicznymi (mobile, GPS, AR itp.), wygrają batalie o budżety innowacyjnych, a więc najciekawszych marek. Jak to stwierdził któryś z prelegentów na konferencji IAB w Barcelonie – dyrektorem kreatywnym w najbliższej przyszłości zostanie inżynier świadomy technologicznych możliwości. Netizens Peppermint będzie na taką zmianę gotowy.

Plany firmy na 2011 rok
Równolegle do prowadzonych działań popularyzujących myślenie w kategoriach DMTT rozwijać będziemy prace w utworzonym departamencie R&D Netizens Peppermint. To wspaniałe uczucie brać udział w opracowywaniu strategii komunikacji marki, której elementem jest przygotowana we własnej firmie platforma sprzętowa. Posłuży ona do zbudowania innowacyjnego komunikatu w sposób podobny do niektórych działań ambientowych, natomiast zasięg komunikacji osiągniemy dzięki internetowi. Taka wybuchowa mieszanka da nową wartość w dotarciu i angażowaniu konsumentów – i takich rozwiązań w 2011 roku chcemy dostarczać naszym klientom jak najwięcej.



Marcin Maj, dyrektor zarządzający OS3 multimedia
 Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
 Sukces to, po latach odgrażania się innym mediom, pierwsze realne wyjście poza ekran komputera, rozwój rozwiązań mobilnych, mobilnego dostępu do internetu, wzrost ilości smartfonów na rynku, pojawienie się iPada wyznaczającego drogę rozwoju dla rynku tabletów. Obniżenie kosztów korzystania z nowoczesnych technologii, przybliżenie jej przeciętnemu użytkownikowi. Wprowadzenie marketingu w social media w dynamiczną fazę wzrostu, dzięki popularności Facebooka. Rozwój modeli performance, myślenia prosprzedażowego obliczonego na efekt w kampaniach masowych. Sukces to również profesjonalizacja usług największych agencji i rozpoczęcie procesu, w którym zaczynają być one postrzegane jako agencje związane z doradztwem strategicznym w marketingu i biznesie.

Porażką branży w 2010 roku jest kryzys kreacji, brak projektów, które wyróżniałyby się na tle przeciętnej masy, kopiowanie projektów z zagranicy bez budowy własnej tożsamości i uwzględnienia makro uwarunkowań rynku. Nie, proszę państwa, to co działa w USA, nie zawsze będzie sukcesem w naszym kraju.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku
Ludzie, którzy wywierają wpływ na branżę, a raczej zespoły ludzi, bo nie znam projektów w których sukces byłby dziełem jedynie jednej osoby, to takie zespoły, które pomimo przeciwności rynkowych forsują projekty innowacyjne, które zawsze powinny charakteryzować realizacje powstałe w branży interaktywnej. To jeśli chodzi o strategię i kreację, ale jak już zaznaczyłem, niewiele taki projektów powstało, więc ciężko wskazać konkretne osoby.

Jeśli chodzi o aspekt biznesowy to na pewno są to firmy, które utrzymały swoich dotychczasowych klientów, pozyskały nowych, realizują projekty innowacyjne, a przy tym efektywne i skuteczne, rozbudowują swoje struktury i umacniają pozycję na rynku pomimo kryzysu, wykazują zyski. Znam kilka takich firm, do ich grona należy również OS3 multimedia. To są wskaźniki wpływu na rynek, bo jeśli chodzi o nagrody w konkursach, to są one ważne, ale raczej dla kolegów z branży, natomiast dla klientów liczy się efekt biznesowy.

Kryzys w 2010 roku
Tak, w roku 2010 nadal daje się odczuć kryzys w branży. Klienci zaczęli oczekiwać od agencji interaktywnych skuteczności i konkretnych efektów biznesowych, ponieważ wiedzą, że internet to dzisiaj miejsce, w którym wszystkie działania można dokładnie zmierzyć i policzyć, dlatego ciągle rosną wydatki na reklamę w sieci i to nawet w czasie kryzysu.
Kryzys na pewno dotknął branżę, jednak można powiedzieć, że to dobrze, bo tylko ułatwi klientom wybór odpowiedniej agencji. W końcu najlepsi przetrwali :)

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Wydzielenie z OS3 multimedia Ostrygi specjalizującej się w social media. Utrzymanie dotychczasowych klientów oraz pozyskanie nowych. Zajęcie wysokich pozycji w badaniu satysfakcji klientów „Grand Check”, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że obrana przez nas strategia biznesowa jest właściwa.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Dalsze wyjście poza ekran komputera, rozwój rozwiązań mobilnych. Zaryzykuję, chyba nie jako jedyny, stwierdzenie że rok 2010 można było nazwać rokiem social media, natomiast 2011 to będzie rok mobile. Jakie trendy dodatkowo warto obserwować? Rozwój aplikacji opartych o geolokalizację oraz ekspansję serwisów geosocial takich jak np. amerykański Foursquare, choć ich kariera w naszym kraju może przypominać rozwój serwisów mikroblogowych, czyli powolny wzrost i skupienie się na niszach. Kolejny trend to rozwiązania wykorzystujące ekonomię tłumu, zakupy grupowe z Grouponem, polecenia grupowe, a także rozwój mechanizmów CRM online oraz następną odsłonę w podejściu do tematu programów lojalnościowych. Kolejne przyśpieszenie transferu to szansa dla VoD i telewizji na życzenie, rynku konsol do gry i prowadzenia rozgrywek online. Jak widać, otwiera się dużo nowych pól, na których agencje interaktywne będą miały wiele do powiedzenia.

Plany firmy na 2011 rok
Podstawowe prawo ekonomii: „im więcej, tym więcej” :)


Bartłomiej Pawluk, prezes zjednoczenie.com

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Niewątpliwie ten rok upłynął pod znakiem Facebooka. Sposób komunikowania się w internecie bardzo się zmienił wraz ze wzrostem popularności tego portalu, szybko zwiększał się też jego zasięg w Polsce i to bardzo mocno wpłynęło na sposób, w jaki prowadzone są teraz kampanie.
Trudno mi wskazać na jakąś konkretną porażkę. Pewnie można by w jakimś sensie traktować sukces Facebooka jako porażkę NK.pl, ostatnia informacja o zamknięciu Śledzika mogłaby to sugerować, ale nie wiem, czy to uzasadniona opinia.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na  rynek, najważniejszy transfer roku
W Polsce rynek rozwija się bardzo dynamicznie, ale w tym roku nie potrafię wskazać konkretnej osoby która tak znacząco by na niego wpłynęła jak np. Mark Zuckerberg na rynek globalny.

Kryzys w 2010 roku
Chyba trudno już mówić o kryzysie w branży. Z pewnością nastąpiło odbicie, ale przy okazji warto zwrócić uwagę, że kryzys wywołał spore zmiany na rynku. Zarówno klienci, jak i agencje zaczęli znacznie bardziej zwracać uwagę na efekty kampanii, koszty dotarcia itp. Mocno rozwinął się rynek agencji i sieci specjalizujących się w kampaniach CPA, ale przełożyło się to też zwyczajnie na bardziej zdroworozsądkowe podejście do wszelkich działań marketingowych w internecie. W moim odczuciu to bardzo pozytywne zmiany, ponieważ umacniają one branżę interaktywną na tle innych mediów.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Przede wszystkim jesteśmy zadowoleni z lepszego wyniku finansowego niż w zeszłym roku. Poszerzyliśmy nasze kompetencje w zakresie działań w mediach społecznościowych i zrealizowaliśmy kilka bardzo fajnych kampanii. Zostaliśmy nagrodzeni za jedną z nich – „Bileciki do kontroli” dla marki Cropp na Mixx Awards w kategorii „Lojalność wobec brandu”. Cieszy nas też Webstar Akademii za serwis internetowy fineLife.pl i wyróżnienie za rmfclassic.pl. Był to dla nas dobry rok.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Chwilowo zapodziałem gdzieś szklaną kulę...A tak serio, to trudno przewidzieć. Na pewno jestem ciekaw, jak się rozwinie kwestia komunikacji i kampanii na Facebooku. Z jednej strony widać wiele zalet tego serwisu dla marketerów. Z drugiej jednak na Facebooku jest już spore zagęszczenie różnego rodzaju konkursów i akcji, co może spowodować jakieś negatywne trendy w wyniku zniechęcenia internautów do tego kanału komunikacji.
 
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Stale się rozwijamy i zamierzamy ten trend utrzymać, ale o konkretnych zmianach z przyjemnością poinformujemy, gdy zostaną wdrożone.
 


Tomasz Michalik, dyrektor kreatywny Insignii
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Sukcesem roku był sukces Facebooka, który oczarował miliony internautów w Polsce. Właściwie wszystkie ważne kampanie reklamowe wykorzystały go jako jeden z ważnych kanałów dotarcia do odbiorców. Facebook każdego miesiąca przewija się w tle przynajmniej kilku ważnych newsów w mainstreamowych mediach. Również politycy zauważyli ten potencjał. W poprzednich latach panowała wśród nich moda na mikroblogowanie, teraz główny ciężar internetowej aktywności przed wyborami przenieśli na Facebooka. Słowem – Facebook jest wszędzie.

Wydarzenie:
W tym roku agencje interaktywne zostały dostrzeżone przez marketerów i brand managerów jako firmy mające kompetencje w tworzeniu szerszych strategii marketingowych. Przestały być traktowane jako młodsze rodzeństwo agencji reklamowych i domów mediowych, wypierając je ze strategicznych i do tej pory nieosiągalnych dla agencji interaktywnych budżetów.

Porażką 2010 roku jest stagnacja NK.pl. Portal ten, mimo wciąż dominującej pozycji na polskim rynku, nie potrafi sobie poradzić z tempem, jakie narzuca mu Facebook. Wprowadza nowe narzędzia, otwiera API, podkreśla swój zasięg, ale wszystko, co robi, jest wtórne względem Facebooka. Niczym nie zaskakuje, brakuje mu świeżości i pomysłu na walkę ze światowym gigantem społecznościowym. Wydaje mi się, że mijający rok to dla NK.pl kolejny okres straconych szans na odświeżenie swojego wizerunku.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Największy wpływ na internet w 2010 roku miał bez wątpienia Mark Zuckerberg. Ten młody chłopak, budząc skrajne emocje, zmienia na naszych oczach obraz globalnej sieci. Pracując w branży internetowej, nie można pozostać obojętnym wobec poczynań Zuckerberga. To on wyznacza teraz jedną z głównych osi marketingu interaktywnego. To na niego zwrócone są oczy marketerów i brand managerów na całym świecie. Tytuł człowieka roku magazynu „Time” jest jak najbardziej uzasadniony.

Kryzys w 2010 roku
W minionym roku w branży obserwowaliśmy zdecydowany wzrost. Klienci nie oszczędzali na działaniach promocyjnych, rozumiejąc, że przemyślana strategia marketingowa w internencie to inwestycja, która procentuje.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Wyodrębnienie dwóch zewnętrznych spółek – pierwsza specjalizuje się w marketingu wyszukiwarkowym, druga w social PR. Insignia wygrała również duże przetargi na kompleksową obsługę marek w 2011 roku, czym pochwalimy się w najbliższych miesiącach.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Prognozuję coraz większe przenikanie pomiędzy interactivem a mediami tradycyjnymi. Niezwykle ważne stanie się również długofalowe planowanie działań w internecie. Nie bez znaczenia pozostanie również technologia mobilna, która będzie wykorzystywana coraz efektywniej w działaniach marketingowych. 

Plany firmy na 2011 rok
Planujemy kolejne inwestycje w wyspecjalizowane spółki uzupełniające ofertę naszej agencji.



Andrzej Szewczyk, dyrektor zarządzający Artegence
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
iPad, Facebook, NK.pl – te zjawiska zakwalifikować można do każdej z powyższych kategorii. Premiera iPada to początek nowej ery, choć w Polsce, póki co, te urządzenia funkcjonują głównie jako atrakcyjna nagroda w konkursach na Facebooku. Niesłychany rozwój tego ostatniego to sukces, który w wymiarze marketingowym często spłycany jest do pomiaru mitycznej liczby fanów. A skoro fanów można kupić w pakietach na Allegro, to po co przepłacać za iPada? Przestaje się mówić o NK/[;, co zwiastuje porażkę, ale utrzymanie przez ten serwis obecnej pozycji można rozpatrywać w kategoriach sukcesu.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na  rynek
Największy wpływ na rynek wywarli użytkownicy Facebooka. Komunikacja z tą liczną i niezwykle atrakcyjną grupą, stanowi wyzwanie dla każdego marketera.
Najważniejszy transfer? Jose Mourinho w Realu Madryt.

Kryzys w 2010 roku
Kryzys to wyświechtane i zdewaluowane słowo, które w kontekście branży interaktywnej było i jest nadużywane. Jeżeli w roku poprzednim dynamika wzrostu była mniejsza, to 2010 rok dał nam kolejne 12 miesięcy solidnego rozwoju branży. Spowolnienie z roku poprzedniego sprawiło jednak, że rynek stał się bardziej rozsądny i ta jego cecha pozostanie z nami na dłużej.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Klienci korzystają z naszych kompetencji coraz częściej na bardzo wczesnych etapach pracy nad strategią dla swoich marek, niezależnie od kanału komunikacji. Choć centrum naszych zainteresowań dotyczy innowacji opartych o media interaktywne, konsekwentnie od kilku lat rozwijamy się w kanałach ATL i BTL. W 2010 roku nasze kreacje były wielokrotnie nagradzane w konkursach i festiwalach reklamowych, jak KTR, Golden Arrow i Mixx Awards.

Inwestujemy w technologię – w minionych miesiącach uruchomiliśmy nową serwerownię, a niemała grupa świetnych specjalistów wzmocniła nasze działy techniczne odpowiadające za utrzymanie i rozwój oprogramowania, administrację platformami serwerowymi i zarządzanie siecią. Pozwala nam to dostarczać rozwiązania dla firm, w których technologia odgrywa szczególnie istotną rolę – instytucji finansowych, telekomów i firm mediowych. Niech przykładem będą nasze wdrożenia z ostatniego roku dla takich firm, jak Alior Bank, Eurozet, TVN i Orange.

W mijającym roku zmieniliśmy siedzibę. Nowe biuro i większa powierzchnia pozwalają nam głębiej zaczerpnąć powietrza i dalej rozwijać firmę. 

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
W nadchodzącym roku czeka nas dyskusja nad prawnymi regulacjami dotyczącymi działalności globalnych graczy internetowych w Polsce i szerzej – w Europie. Sposób przetwarzania danych osobowych przez Facebooka uwłacza wszystkiemu, co w dziedzinie ochrony danych osobowych u nas osiągnięto. Interesujący regulamin tego serwisu przeczytały chyba wyłącznie te niefartowne osoby, którym Facebook z dnia na dzień bez podania przyczyny usunął konto lub zablokował stronę marki.

Google wdraża kolejne usługi, które nie tylko intensywnie wkraczają w strefę naszej prywatności, ale coraz częściej decydują o „być albo nie być” innych podmiotów na rynku. Jeżeli o istnieniu serwisów kontentowych w dużej mierze decyduje ruch pozyskiwany z wyszukiwarki, to mamy sytuację, w której niewidzialną rękę rynku zastępuje oprogramowanie zarządzane przez pojedynczą firmę, dbającą o interesy swoich akcjonariuszy. Na naszym kontynencie, każdy podmiot o pozycji dominującej zderzyć się musi z biurokratyczną machiną Brukseli.

W obszarze komunikacji marketingowej opartej o Facebooka, rozdawnictwa gadżetów i walki o jak największą liczbę fanów do części marketerów dotrze wezwanie: „Nie pytaj co ty możesz zrobić dla Facebooka, zapytaj, co Facebook może zrobić dla ciebie”.

Plany firmy na 2011 rok
Jesteśmy przygotowani do konsekwentnego rozwoju w kluczowych dla nas obszarach strategii, kreacji i technologii. Nowy rok rozpoczniemy z trzema nowymi osobami w dziale obsługi klienta. Account director Krzysiek Przykorski, który właśnie do nas dołącza, rozwinie nasze kompetencje w projektach komunikacji zintegrowanej, których coraz częściej oczekują od nas klienci.
 



Mariusz Steć, dyrektor zarządzający Supermedia Interactive
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
W 2010 roku ważnym wydarzeniem jest rozwój aplikacji mobilnych. Coraz szersze zainteresowanie aplikacjami i coraz większe możliwości ich wykorzystania powodują, że stają się one nieodzownym elementem naszego życia. Bez względu na to, czy szukamy informacji czy rozrywki. To wszystko powoduje, że aplikacje t będą się nadal rozwijać.

Niewątpliwie sukcesem jest to, że PBI zajęło się tematem zmian w badaniach internetu, ale ostatecznie, czy będzie to sukces, czy porażka i na ile rzeczywiście przyczyni się to do zmiany badań – pokaże przyszły rok.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku
Nie chciałbym wymieniać żadnej konkretnej osoby ani grupy ludzi z branży, które wywarły wpływ na to, co dzieje się na rynku agencji interaktywnych. Moim zdaniem, mało jest silnych osobowości, które wychodzą poza obszar własnej firmy. Jeśli takie osoby widzimy, to są to pojedyncze przypadki. Myślę, że słowa uznania należą się całej branży.

Kryzys w 2010 roku
Kryzys zahamował dwa lata temu wydatki na działania marketingowe i internetowe. To oczywiście nie miało pozytywnego wpływu na wizerunek marek, szczególnie tych z mniejszymi budżetami marketingowymi. Jednak w tym roku można zaobserwować odbudowywanie budżetów na reklamę i działania wizerunkowe. Warto podkreślić również fakt, że zmianie uległa struktura wydatków – np. część budżetów przeznaczana jest specjalnie na działania social media. Tu firmy widzą złoty środek – stosunkowo niski budżet na dotarcie do założonej grupy celowej. Można więc powiedzieć, że kryzys minął, jednak pozostały jego skutki, takie jak zmiana nawyków reklamowych, większa skłonność do oszczędzania i oceny efektywności proponowanych rozwiązań.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Na pewno jednym z największych sukcesów Supermedia Interactive było uruchomienie głównego serwisu Giełdy Papierów Wartościowych (GPW.pl). Dodatkowo cały czas pracujemy nad rozbudową portalu Eska.pl - największego serwisu radiowego w Polsce, z bardzo silną sekcją społecznościową.

Udało nam się utrzymać współpracę z naszymi czołowymi klientami, dla których zrealizowaliśmy wiele ciekawych projektów: Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie, PKN Orlen, BOŚ Bankiem, Grupą Paradyż. Pozyskaliśmy także nowych dużych klientów, dla których skończymy realizację projektów na początku 2011 roku.

Rozszerzyliśmy również naszą ofertę o tworzenie aplikacji na systemy operacyjne iOS (iPhone, iPad) i Android.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Rok 2011 będzie okresem dalszego rozwoju portali społecznościowych, poszerzania kanałów komunikacji i dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów. Duży potencjał posiadają fotokody, które na zachodzie spełniają swoje zadanie i są coraz częściej stosowanym narzędziem promocyjnym. Ciekawe możliwości marketingowe daje również iPad, którego premiera odbyła się w tym roku. Pytanie, czy Polacy chętnie będą korzystać z tego rozwiązania na co dzień? Myślę, że 2011 rok będzie próbą dla tych rozwiązań na polskim rynku.

Plany firmy na 2011 rok
Tak samo, jak w roku 2010 roku, planujemy dalszy rozwój w obszarze głównych kompetencji Supermedia Interactive – czyli oferowania indywidualnych rozwiązań biznesowych w internecie poprzez projektowanie i wdrażanie autorskich produktów.
W dalszym ciągu będziemy rozwijać i wspierać technologicznie najważniejsze projekty internetowe Grupy Radiowej Time, a przede wszystkim główny portal Radia Eska i serwisy satelickie. Przy tym projekcie w przyszłym roku czeka nas bardzo dużo pracy.
Będziemy także rozwijać nasze produkty i inwestować w nowe, skupiając się na aplikacjach na systemy operacyjne iOS (iPhone, iPad) i Android.

W 2011 chcemy rozwijać firmę i zespół stabilnie. Szczególny nacisk położymy na utrzymanie wysokiej jakości w obsłudze klientów i rozszerzenie zakresu usług o nowe, ciekawe propozycje.



Marek Błyszczek, managing director TrafficMore
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Najważniejsze wydarzenie to konferencja InternetBeta w Rzeszowie, która wyrosła na jedno z najważniejszych – obok Forum IAB – spotkań branżowych w Polsce.

Sukcesem była kampania Budweisera, czyli znany chyba wszystkim Drevny Kocur, który zawojował Facebooka i zdobył sympatię blisko 40 tys. użytkowników.

Porażką branży jest kupowanie fanów na Facebooku, oferując im różne nagrody w zamian za znajomych. Niestety większość agencji nie ma pomysłu na interakcję z pozyskanymi użytkownikami.
Ciągłe pytanie w poniedziałek rano na 30 like page’ach, czy już piłem kawę, jest już lekko męczące.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Mateusz Tułecki, który integruje środowisko interaktywne przy okazji konferencji InternetBeta. Dodatkowo edukuje studentów, tworząc i prowadząc studia z zakresu marketingu internetowego na dwóch uczelniach.

Natomiast transfer roku to przejście Tomasza Jażdżyńskiego z Interii do GG Network.

Kryzys w 2010 roku
W branży SEM zupełnie nie odczuliśmy kryzysu w tym roku, prognozy na przyszły rok również są bardzo optymistyczne.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Uruchomienie spółki TrafficMore, która – mimo sporych inwestycji – zakończyła rok z zyskiem.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Trendy będą nadal do nas napływać z Zachodu. Zapewne wzrośnie jeszcze znacznie Facebooka w działaniach reklamowych. Myślę, że zacznie się też więcej mówić o content marketingu połączonym z social mediami i marketingiem w wyszukiwarkach

Plany firmy na 2011 rok
Planujemy wzrost przychodów o 150-200 proc.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
igor
tylko adnet ;)
8 8
odpowiedź
User
ciaiii
Bartus zmien fryzurke
8 8
odpowiedź