SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

60 proc. Polaków z dostępem do internetu, 86 proc. ma telefon komórkowy, 31 proc. - stacjonarny

60 proc. Polaków deklarowało w ostatnim roku posiadanie dostępu do internetu. Na zbliżonym, wysokim poziomie na przestrzeni ostatnich lat utrzymuje się odsetek osób posiadających telefon komórkowy, podczas gdy znacząco zmalał penetracja telefonii stacjonarnej - wynika z raportu UKE.

Article

Posiadanie dostępu do internetu w ostatnim roku deklarowało 60 proc. ankietowanych. To o 2 pkt. proc. niższy wynik niż przed rokiem, ale o 0,5 pkt. proc. wyższy niż w 2011 r.

Wśród rodzajów posiadanego dostępu do sieci nadal dominuje stałe, stacjonarne łącza, z których w ostatnim roku korzystało 78 proc. ankietowanych. Natomiast prawie jedna czwarta respondentów łączy się z siecią mobilnie.

>>> Internet stacjonarny w Polsce: coraz większa przepływność, w MNI taniej niż w Orange (raport)

W badaniu przeprowadzonym w 2013 r. osoby korzystające ze stacjonarnego dostępu do internetu miały możliwość oceny poszczególnych elementów jego funkcjonowania w pięciostopniowej skali. Respondenci podkreślali, że przede wszystkim gwarantuje on stabilne połączenie (średnia ocen 4,16). Wskazali również, że są zadowoleni z dostępności (4,13) i prędkości połączenia (4,05).

W ostatnim roku średni miesięczny koszt korzystania z internetu w technologiach stacjonarnych jaki deklarowali użytkownicy wyniósł 55 zł. Rok wcześniej dostęp ten kosztował ich 54 zł, a w 2011 r. - 57 zł. Ponosząc corocznie zbliżony koszt korzystania z usługi klienci otrzymują coraz większe przepływności.

Średni miesięczny koszt dostępu mobilnego nie ulegał większym zmianom. W 2011 r. ankietowani wskazywali, że płacili średnio 56 zł, rok później - 55 zł, a w 2013 r. - 52 zł.

Na przestrzeni analizowanych lat zauważalna jest tendencja do coraz częstszego korzystania z zasobów sieci. Ankietowani, którzy korzystają z internetu, najczęściej łączą się z nim codziennie lub kilka razy w tygodniu. Dodatkowo liczba osób, które łączą się z internetem kilka razy w tygodniu lub miesiącu, maleje na korzyść tych, którzy korzystają codziennie. Na przestrzeni trzech lat odsetek osób codziennie posługujących się internetem wzrósł o 3,4 pkt. proc.

Zgodnie z wynikami badania konsumenckiego, corocznie zwiększa się średnia prędkość dostępu do internetu. W 2011 oraz 2012 r. najwięcej ankietowanych korzystało z internetu z prędkością 2-9,99 Mb/s. Rok 2013 r. przyniósł w tym zakresie zmianę: największy udział miały prędkości z zakresu 10-29,99 Mb/s. Stale zwiększa się też odsetek osób, które posiadają dostęp charakteryzujący się największymi prędkościami, rzędu 50 Mb/s i więcej. Jednocześnie nadal wysoki odsetek osób nie jest w stanie określić prędkości łącza określonej w umowie. W 2011 r. było to 15 proc., rok później - 40 proc., a w 2013 r. - 36 proc..

Klienci korzystający z internetu mobilnego zyskują coraz większe limity transferu danych. W 2011 r. 19 proc. ankietowanych zadeklarowało, iż posiada 10 i więcej GB limitu danych. Rok później najwięcej osób korzystało z ofert z limitem do 4 GB danych (18 proc.), jednak niewiele mniej stwierdziło, że posiada ofertę bez ograniczeń transferu (16 proc.). Porównując wyniki za lata 2012 oraz 2013 zauważalny jest spadek liczby osób (o 3 pkt. proc.) korzystających z dostępu z niskim limitem danych (do 4 GB), na rzecz ofert z limitem 10 GB i więcej. Tutaj także wciąż wysoki odsetek osób nie jest w stanie określić limitu danych określonego w umowie. W 2011 r. było to 52 proc., w 2012 r. - 45 proc., a w roku ubiegłym - 46 proc.

Na kolejnych podstronach analiza używania telefonów komórkowych i stacjonarnych

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 60 proc. Polaków z dostępem do internetu, 86 proc. ma telefon komórkowy, 31 proc. - stacjonarny

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl