SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

8,5 godziny dziennie atakują nas reklamy

Rynek reklamy w Polsce w 2003 roku Jakub Benke, szef Starcomu, szacuje na 4,2 mld zł

Polski konsument jest atakowany przez reklamę codziennie przez ok. 8,5 godziny, a największą część tego czasu zużywa telewizja - powiedział Jakub Benke z domu mediowego Starcom na konferencji prasowej zorganizowanej w piątek w Warszawie.

Rynek reklamy w Polsce w 2003 roku Benke szacuje na 4,2 mld zł.

Na konferencji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych w Polsce oraz Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych podsumowano rok 2003 w polskiej reklamie.

Zdaniem Benkego, rzuca się w oczy słabość prasy - reklama tam zamieszczona dociera do odbiorcy przeciętnie przez 24 minuty dziennie. Na telewizję przypada 4 godz. 10 minut. Benke zwrócił uwagę, że w stosunku do cen w Europie Zachodniej polska telewizja jest dla reklamodawców względnie tania.

W roku 2003 nastąpił spadek cen faktycznie płaconych (są one znacznie niższe niż te ogłaszane w cennikach), który przyciągnął reklamodawców. W roku 2003 ich liczba wzrosła o 17 proc. Rośnie też liczba reklam.

Czas antenowy był w ubiegłym roku do tego stopnia zapełniony reklamami, że części kampanii, które chcieli zrealizować reklamodawcy, w niektórych miesiącach w ogóle nie udało się zamieścić. "W polskiej telewizji zrobiło się tłoczno. Przeciętny Polak parę lat temu widział nie więcej niż 300 reklam w tygodniu, a teraz ta liczba sięga 500, co zasadniczo wpływa na skuteczność reklamy" - powiedział Benke.

W roku 2003 można zauważyć wzrost roli kin i internetu na rynku reklam. W tych mediach nastąpił wzrost zainteresowania reklamodawców, większy niż w telewizji i reklamie zewnętrznej.

Jak wynika z danych przekazanych przez Benkego, najwięcej wydają na reklamę branże: telekomunikacja, przemysł farmaceutyczny i sieci supermarketów.

Zdaniem Małgorzaty Krzysztoszek z PKPP, w roku 2004 powinien nastąpić kilkuprocentowy wzrost wydatków przeznaczonych na reklamę, w roku 2005 może być to już wzrost rzędu 30-40 proc..

Krzysztoszek powiedziała PAP, że przyszły rok może być sukcesem firm medialnych, jeśli zostaną spełnione pewne warunki. Warunkiem podstawowym jest ocena sytuacji makroekonomicznej, a zwłaszcza stan finansów publicznych. Innym warunkiem koniecznym dla wzrostu wydatków na reklamę jest wzrost inwestycji w przedsiębiorstwach, bo to oznacza większy udział poprzez reklamę w walce konkurencyjnej.

Dużą rolę w zachowaniu przedsiębiorstw odgrywa zachowanie liderów - jeżeli oni zdecyduję się na jakąś formę reklamy, to pozostali podążają za nimi. Innym ważnym czynnikiem jest poczucie stabilności gospodarczej. Trzeba się też liczyć ze wzrostem faktycznie płaconych cen reklam, zwłaszcza w telewizji.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 8,5 godziny dziennie atakują nas reklamy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl